به گزارش راهبرد معاصر؛ سیدمحمد صالح هاشمی با تأکید بر مقابله با ریاکاری به ویژه نفاق مسؤلان گفت: اگر مسؤلی ریاکار است، جامعه باید با نفاق و ریاکاری او مبارزه کند نه اینکه از او الگو بگیرد و بگوید چون ظاهر فلان مسؤل در داخل و خارج از کشور فرق دارد پس چرا ما این کار را نکنیم.
نهمین قسمت از سری جدید برنامههای بدون توقف، 22 تیرماه از شبکه سه سیما به روی آنتن رفت، دکتر سیدمحمد صالح هاشمی گلپایگانی، استاد حوزه و دانشگاه در پاسخ به این سؤال که «حجاب اجباری باعث ریا شده و ما این رفتار را حتی بین مسؤلان هم شاهد هستیم» اظهار کرد: هر قانونی ممکن است باعث ریا شود؛ وقتی قانونی هست، برای نافرمانی و مقابله با آن ریا و نفاق هم پیش خواهد آمد، اما شما باید به مقابله با ریا و نفاق بروید یا قانون؟
وی ادامه داد: اینکه مسؤلی یقه خودش را در داخل کشور میبندد و خودش را موجه نشان میدهد اما در کشور دیگر با خانواده ظاهر دیگری دارد، خوب این اساسا کار درستی نیست و مردم نباید اجازه دهند چنین شخصی در مسند امور قرار بگیرد و حالا که قرار گرفته باید با نفاق او مبارزه کنند نه اینکه بگویند چون مسئولان این طور هستند ما هم باید همین کار را بکنیم، باید همین جا از قدرت رسانه استفاده کنید تا این سالمسازی برای مسؤلان هم اتفاق بیفتد.
رئیس مرکز مطالعات تربیت اسلامی دانشگاه علمی کاربردی در پاسخ به این سؤال که «در بحث حجاب شاید برخی از آقایان بگویند ما مشکلی با بیحجابی خانمها نداریم و نگاه خودمان را حفظ می کنیم تا مشکلی پیش نیاید» تصریح کرد: خوب این را میتوانید به همه تعمیم دهید؟ به آن دسته از نوجوانان که در اوج غریزه جنسی هستند و شرایط ازدواج را هم ندارند میتوانیم بگوئیم در اوج تشنگی سراغ آب نرو؟ آیا زور نمیگوئیم؟ آیا جوان ما میتواند این اوضاع را تحمل کند، اینکه چرا نسل ما به خیلی از این مسائل کشش پیدا کرده به خاطر همین بدحجابیها و فضای مجازی است، ببینید امروز چند درصد از فکر و ذهن بچهها دنبال این افکار پوچ است.
هاشمی در پاسخ به این سؤال که «آیا اگر مدارس ابتدایی مختلط میشد و کودکان به حضور جنس مخالف در کنارشان عادت میکردند، اوضاع بهتر نبود» گفت: هر چقدر برویم به سمت دنیای بیبندوباری و بیحریمی آمار طلاق و مشکلات خانوادگی هم بالاتر میرود، به خاطر این که ما داریم به همان راهی میرویم که دیگران رفتند، شما تصورتان این است که اگر از فردا مدارس ما مختلط شدند یعنی آزادی شده و فساد و فحشا از بین میرود، شما آتش و پنبه را کنار هم قرار میدهید.
وی ادامه داد: در بدحجابی و بیحجابی همان طور که دختر لطمه میبیند پسر هم میبیند، اسلام آمده غرائز جنسی را محدود کرده، برای آزادی در خانواده، غریزه جنسی آزادی در خانواده میخواهد. اگر شما آمدید آزادی را در اجتماع قرار دادید کسی دیگر برای چه ازدواج کند، یعنی محدودیت خانواده درست کردید، اگر برای اعمال غرائز زن و مرد همه خود آراییها و جاذبههای زنانه و مردانه در اجتماع بود و خانم و آقا در اداره از صبح تا شب گفتند و خندیدند و خسته و کوفته رفتند خانه، آن خانه دیگر چه لذتی دارد، آن خانه چه نسلی برای ما تربیت میکند.
پایهگذار طرح بینش مطهر در پاسخ به این سؤال که «چرا تعریفی از اعتدال در حجاب نداریم» یادآور شد: بحث تعادل، اعتدال یا انعطاف، اینها بحثهای کلی است، آیا کسی هست بگوید اعتدال ندارم؟ اگر شما تعریفی از اعتدال در حجاب داشتید و دیگری تعریف دیگری داشت در این تفاوتهای تعاریف چه باید بکنیم؟ حرفهای کلی بار ندارد، کسی هست بگوید اعتدال، سازندگی و یا تدبیر بد است، آیا قوانین اسلام قوانین اعتدال هست یا نیست؟ اگر میگوئید نیست که اصلا اسلام نباید مبنای قانونگذاری شود و اگر هم میگوئید هست، خب متخصص این شناسایی باید مرزها را مشخص کند و وقتی مرزها را مشخص کرد اسمش میشود قانون.
این استاد دانشگاه همچنین تصریح کرد: حالا اگر کسی براساس نظر شخصی خود عمل کرد مقصر است، چون بدبینی درست کرده و فراتر از قانون عمل کرده پس اگر بین ما اختلاف ایجاد شد در حدود، کارشناسان باید بیایند قانونگذاری کنند که در همه جای دنیا هم به همین شکل است.
وی در پایان با اشاره به اینکه این بحث مهم است که بحث پوشش هم برای آقایان و هم برای خانمهاست، عنوان کرد: در اسلام تفاوت پوشش بین خانمها و آقایان در حدودش هست، چرا؟ چون جنس خانمها لطافت، ظرافت و آسیبپذیریشان بیشتر است. موجودی که بیشتر لطمه بخورد، نایابتتر و حساستر باشد، پوشیدهتر است مثل جواهر که برای آن پوشش قرار میدهید. حجاب متناسب شأن و وجود و خلقت است، همان کسی که این خانم و آقا را خلق کرده است گفته مردها باید عفت چشمی داشته باشند، خانمها هم باید داشته باشند اما خانم به خاطر نوع خلقت و مسؤلیتی که در خانواده دارد باید محفوظ تر باشد و حجب و حیای بیشتری داشته باشد.
منبع: تسنیم