افزایش جذابیت‌های صادراتی خرما-راهبرد معاصر

افزایش جذابیت‌های صادراتی خرما

رئیس انجمن ملی خرمای ایران گفت جذابیت‌های صادراتی خرما باید افزایش یابد.
تاریخ انتشار: ۲۱:۳۴ - ۲۰ آذر ۱۴۰۱ - 2022 December 11
کد خبر: ۱۶۳۳۵۵

به گزارش راهبرد معاصر به نقل از صدا و سیما, محسن رشیدفرخی با بیان اینکه قیمت خرما از ابتدای سال تاکنون افزایشی نداشته است، گفت: خرما نسبت به سال گذشته ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش قیمت داشته است که البته نسبت به تورم ۴۰ تا ۴۵ درصدی اعلام شده از سوی مسئولان مربوطه عددی نیست.

وی ادامه داد: باید در نظر داشت که قیمت نهاده‌های کشاورزی در سال‌های گذشته افزایش یافته و اخیراً هم با افزایش ۴۰ تا ۵۰ درصدی مواجه شده است. این موارد نشان می‌دهد که باید برای تولید کاری کنیم، زیرا کشاورز هم حق حیات در کشور دارد.

رئیس انجمن ملی خرما با بیان اینکه دو نوع قیمت "مبدا" و "مقصد" داریم، گفت: قیمت‌ها در مقصد متأثر از اجاره محل فروش، کرایه حمل و نقل و حاشیه سود است که با تغییر آن‌ها قیمت خرما نیز تغییر می‌کند. قیمت در مبدا، اما تغییر چندانی ندارد.

به گفته وی قیمت خرمای مضافتی به صورت عمده در مبدا بسته به نوع آن کیلویی ۴۰ تا ۴۵ هزار تومان است.

رشید فرخی در پاسخ به این سوال که آیا در صادرات خرما افزایشی داشته‌ایم یا خیر؟ گفت: صادرات مانند سال گذشته بوده و تغییری نکرده است، زیرا به دلیل سردرگمی در قیمت ارز، بالا رفتن هزینه‌های حمل و نقل خارجی و تعهدات غیرواقعی برای برگشت ارز، جذابیت‌هایی برای صادرات ایجاد نمی‌شود.

رشیدفرخی در پایان با اشاره به اینکه کشورهایی رقیب به دنبال تصاحب بازارها هستند، گفت: رقیب اصلی ما در صادرات خرما کشور عربستان است و هر بازاری که خالی باشد را تصاحب خواهد کرد.

بر اساس مشاهدات میدانی از مغازه‌های سطح شهر تهران قیمت خرمای مضافتی بسته بندی شده در وزن‌های مختلف از ۵۰۰ تا ۷۰۰ گرمی ۶۰ تا ۸۵ هزار تومان، خرمای زاهدی کیلویی ۴۵ هزار تومان، پیارم ۱۳۰ هزار تومان، خاصویی ۸۳ هزار تومان و خارک ۴۰ هزار تومان است./ مهر

ارسال نظر
آخرین اخبار