به گزارش راهبرد معاصر کنکور امسال در دو مرحله برگزار می شود و داوطلبان در دو مرحله می توانند سر جلسه کنکور حاضر شوند، مرحله اول انتهای دی و مرحله دوم انتهای تیر ۱۴۰۲ برگزار خواهد شد.
دانش آموزان زمان زیادی را برای آماده سازی خود جهت شرکت در کنکور سراسری صرف میکنند و هزینههای زیادی را نیز برای استفاده از منابع مختلف آموزشی متحمل میشوند؛ اما ممکن است به دلایل زیر عملکرد مطلوبی سر جلسه کنکور نداشته باشند:
اینها تنها بخشی از دلایلی هستند که میتوانند موجب ضایع شدن زحمات یک ساله دانش آموزان بشوند، پس لازم است تا سازوکارهایی برای مقابله با آنها در نظر گرفت.
سوابق تحصیلی در کنکور ۱۴۰۲ که سازمان سنجش مشخص کرده، ۴۰ درصد است.
خلاصه اطلاعیه سازمان سنجش در این باره در خرداد، به شکل زیر است:
در طرح جدید قرار بود که امتحانات نهایی سه سال یعنی دهم ، یازدهم و دوازدهم در کنکور موثر باشند؛ اما چون نظام آموزش و پرورش ساختار برگزاری دقیق در سه سال را ندارد و همچنین زیر ساخت آن را هم ندارد، فعلا در کنکور ۱۴۰۲ سال دوازدهم مد نظر است و سوابق معدل دوازدهم در اولویت قرار دارند.
نکته مهمی قابل اجرا و بررسی است و شما عزیزان باید با دقت به آن توجه کنید. ۴۰،۵۰ و ۶۰ درصد تاثیر سوابق تحصیلی در صورتی خیلی مهم و حائز اهمیت میشود که دانش آموز به رشتههای غیر از پزشکی ، دندان ، دارو ، مهندسی ، حقوق ، فرهنگیان و… فکر کند. پس اگر کسی قبولی در رشته خیلی خوب میخواهد، باید با تمام وجود برای کنکور وقت بگذارد و رتبه و درصد خوبی را کسب کند. در غیر این صورت معدل هیچ تاثیری برای موفقیت در بهترین رشتهها را ندارد.
چون دو کنکور در سال و فقط مخصوص تخصصیها است، تا حدودی استرس دانش آموزان کم میشود. اگر کنکور اول خوب نباشد، میتواند در کنکور دوم جبران کند.
فقط دروس اختصاصی در کنکور سنجیده میشوند و دانش آموزان بدون این که همون اول کار خسته شوند، سراغ تخصصیها میروند.
فرصت ترمیم معدل ۱۰ بار است و دانش آموزان به راحتی میتوانند معدلشان را به ۲۰ نزدیک کنند.
تقلب در امتحانات ممکن است وجود داشته باشد.
پاسخ برگهای نهایی به صورت الکترونیکی بررسی نمی شوند و امکان اشتباه وجود دارد.
معدل بالای ۱۹ زیاد است؛ چون طبق آمار آموزش و پرورش در سال ۱۴۰۰ تقریبا ۱۱ هزار معدل بالای ۱۹ تجربی وجود دارند و تقریبا پذیرش برای رشتههای خوب هم ۱۱ هزار نفر است .
برخی از دانش آموزان از لحاظ تشریحی خیلی ضعیف هستند و از لحاظ تستی مهارت بالایی دارند.
دانش آموزانی هم هستند که تسلط بالایی در حل دروس عمومی دارند که همین امر باعث میشود از این ویژگی مثبت بی بهره شوند./باشگاه خبرنگاران