وارونگی دمای بی‌سابقه در تهران-راهبرد معاصر
مشاهده پشه آئدس در برخی از شهر‌های سواحل جنوبی و شمالی سرپرست شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران منصوب شد ساماندهی آسیب‌های اجتماعی در بهشت زهرا کلید خورد مرز مهران آخر هفته مسدود است + جزئیات هشدار زرد هواشناسی در پی افزایش آلودگی هوا در ۶ استان فردا فعالیت نوبت صبح مدارس ۵ شهر غیرحضوری شد توضیحات مهم تامین اجتماعی درباره متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان دمای این مناطق به ۸ درجه زیر صفر رسید | گرمترین نقطه ایران کجاست؟ شگرد مجرمان سایبری، سوءاستفاده از هویت دیگران یا تجارت سیاه هشدار هواشناسی مازندران؛ صیادی در خزر ممنوع رئیس سازمان غذا و دارو منصوب شد زنان در ایران بیشتر از مردان عمر می‌کنند | سن امید به زندگی در ایران به ۸۰ سال می‌رسد؟ آمار بالای گرایش پایه هفتمی‌ها به دخانیات | افزایش مصرف قلیان در بین دختران ۱۳ تا ۱۵ سال! شرور خیابان معیری تهران زمینگیر شد هوای تهران برای همه گروه‌های حساس ناسالم شد؛ ۱٠ نقطه در وضعیت قرمز

وارونگی دمای بی‌سابقه در تهران

معاون نظارت و پایش حفاظت محیط زیست استان تهران گفت: ما معتقدیم امسال به جهت طولانی بودن وارونگی دما (اینورژن) با شرایط خاصی مواجه هستیم.
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۹ - ۱۳ دی ۱۴۰۱ - 2023 January 03
کد خبر: ۱۶۶۶۷۱

به گزارش راهبرد معاصر، ادعای برداشتن مقطعی پلمب نیروگاه‌هایی که قابلیت مازوت‌سوزی دارند را رد و اظهار کرد: در تهران تنها نیروگاه بعثت قابلیت استفاده از سوخت مازوت را دارد که از سال ۹۸ پلمب است. می‌توانید هم‌اکنون از شرکت گاز نیز بپرسید تا مطمئن شوید گاز این نیروگاه قطع شده است تیا خیر؟ من این ادعا را کامل رد می‌کنم چراکه تصمیم بر این بوده است در تهران گاز مورد نیاز نیروگاهی که قابلیت مازوت‌سوزی دارد، تامین شود و از زمان پلمب تاکنون هم مازوت‌سوزی نداشته‌ایم.

 

سوخت پرگوگرد علت آلودگی هوای تهران است؟
معاون نظارت و پایش حفاظت محیط زیست استان تهران در پاسخ به سوال که آیا سوخت پرگوگرد علت افزایش آلاینده دی‌اکسید گوگرد است، توضیح داد: در استان تهران سوخت استاندارد توزیع می‌شود، اما بسیاری از خودرو‌های سنگین حمل بار و مواد اولیه که دربزرگراه آزادگان و کمربندی‌های اطراف تهران تردد می‌کنند، داخل تهران سوخت‌گیری انجام نمی‌دهند. واقعیت این است که سوخت توزیع شده در کل کشور استاندارد نیست و احتمال سوزاندن سوخت غیراستاندارد توسط این خودرو‌ها وجود دارد. بدین جهت آلایندگی آن‌ها در شرایط وارونگی دما می‌تواند به افزایش دی‌اکسیدگوگرد نیز کمک کند.

 

چرا دوباره هوای تهران آلوده شد؟
وی درباره علت آلودگی اخیر هوای تهران افزود: علت اصلی آلودگی هوای تهران در سال جاری، پدیده وارونگی دما (اینورژن) به‌صورت طولانی مدت است که البته یک پدیده کاملا طبیعی است. در سال‌های گذشته تداوم اینورژن به این شکل نبوده است. به عنوان نمونه دو تا سه روز در چنین شرایطی بودیم و پس از سه روز ناپایداری جوی ایجاد می‌شد و از شرایط اینورژن خارج می‌شدیم.

 

عبادتی به مدت زمان وارونگی دما در سال جاری اشاره کرد و توضیح داد: ۱۴ روز متوالی در آذرماه سال جاری پدیده وارونگی دما را داشتیم که بی‌سابقه بوده است و اکنون نیز در دی‌ماه در نهمین روز اینورژن قرار داریم.

 

وی ادامه داد: در شهر تهران هشت میلیون و ۱۶۰ هزارنفر و در استان تهران ۱۴ میلیون نفر جمعیت در حال تردد داریم. حدود ۸۰ هزار ماشین‌آلات سنگین در سطح شهر تردد می‌کنند بنابراین حتی اگر هر کدام از این موارد آلاینده‌های خاص خود را به اندازه کم تولید کنند، آلاینده‌ها تجمع پیدا می‌کنند.

 

به گفته عبادتی تداخل اینورژن طولانی مدت با فعالیت‌های انسانی یا فعالیت واحد‌های صنعتی در مجموع باعث تجمیع غلظت آلاینده‌ها و افزایش شاخص می‌شود. فعالیت‌های انسانی مانند تردد‌های معمولی عموم مردم و فعالیت واحد‌های صنعتی مانند تردد ماشین‌آلات سنگین، حمل بار و موارد اولیه که حتی با وجود خروجی‌های استاندارد هم باعث افزایش غلظت آلاینده‌ها می‌شوند.

 

معاون نظارت و پایش حفاظت محیط زیست استان تهران درباره سابقه افزایش شاخص آلاینده‌ها در این فصل گفت: افزایش شاخص آلاینده‌ها بالای ۱۵۰ در این فصل باتوجه به سال‌های گذشته پیش‌بینی می‌شود، اما ما به عنوان محیط زیست معتقدیم امسال با شرایط خاصی به جهت طولانی بودن وارونگی دما مواجه هستیم.

 

راهکار‌های حل مشکل آلودگی هوای تهران
وی به ارائه راهکار‌هایی برای کاهش آلودگی هوای تهران پرداخت و گفت: اکنون مهم‌ترین راهکار کمک‌کننده ابتدا از رده خارج کردن خودرو‌های فرسوده است. این خودرو‌ها به‌ویژه خودرو‌های سنگین مقصر اصلی حجم قابل توجهی از آلودگی هوای تهران هستند سپس موضوع حائز اهمیت توسعه حمل و نقل پاک و عمومی است. افزودن اتوبوس‌های دیزلی به ناوگان حمل و نقل و خودداری از نوسازی این ناوگان مشکل تهران را حل نمی‌کند.

 

عبادتی در اظهارکرد: به سرعت باید توسعه حمل و نقل پاک را در دستورکار قرار دهیم. در نهایت با افزایش دسترسی مردم به حمل و نقل عمومی تردد خودرو‌های شخصی کمتر خواهند شد و از آلایندگی ناشی از تردد خودرو و اتوبوس‌های فرسوده نیز کاسته می‌شود./ باشگاه خبرنگاران

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار