به گزارش راهبرد معاصر، ایمنسازی و نوسازی پلهای شهر تهران در دستور کار مدیریت شهری است. قرار است بخشی از این پلها مقاومسازی، نوسازی و برخی هم جمعآوری شود. پل حافظ یکی از پل های قدیمی تهران است که در نوروز سال آینده(1402) برچیده شود.
سید محمد آقامیری رئیس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران در این باره میگوید: پل حافظ قدمتش 50 تا 60 سال است و عمر مفید آن تمام شده و قرار است که این پل برچیده شود. پل حافظ بر اساس استانداردهای موجود نیاز به مقاومسازی دارد و هزینه مقاومسازی پلهای فلزی بسیار زیاد است این در حالی است که در مورد کارکرد ترافیکی این پلها هم ابهاماتی وجود دارد.
بر اساس این گزارش تهران 753 پل دارد که 45 درصد آن فلزی و 55 درصد آن بتنی است. مقاومسازی 14 پل در برنامه شهرداری تهران قرار دارد و در این زمینه اقداماتی صورت گرفته است. قرار است که پل حافظ با قدمت 50 ساله برچیده شود چرا که کارکردهای ترافیکی لازم را ندارد و به گفته مدیران شهری این پل تأثیری بر بهبود ترافیک این محور ندارد و بررسی کارشناسی نشان داده که جمعآوری پل و مسطح شدن خیابان تأثیر بیشتری بر روند بهبود ترافیک در این محدوده دارد.
پل حافظ که بر روی خیابان طالقانی است به زودی برداشته میشود البته جمعآوری آن نیازمند دقت است و قرار است در تعطیلات سال 1402 این پل قدیمی تهران با نظر کارشناسان برچیده شود.
در دوره قبل مدیریت شهری بسیاری از فعالیتها در تهران متوقف و یا رها شده بود اما در این دوره مدیریت شهری قرار است پروژههای نیمهتمام به اتمام و همچنین مقاومسازی پلها، اورهال کردن سیستم حمل و نقل عمومی و نوسازی در دستور کار است و در این زمینه اقداماتی صورت گرفته است. قبل از انقلاب در تهران 39 تقاطع و 37 پل وجود داشت از ابتدای انقلاب تا سال 81 تعداد تقاطعها به 71 مورد و تعداد پلها به 155 مورد رسید و از سال 81 تا امروز 331 تقاطع و 551 پل ایجاد شده است.
ساخت پل و همچنین تعمیرات تعدادی از پلها در دستور کار قرار گرفته است و مطالعات آن در حال انجام است. بیشترین پل در منطقه 4 شهرداری و کمترین پل در منطقه 9 است. یکی از مشکلات اساسی در پلها موضوع سرقت تجهیزات و درز انبساط است که باید این مشکلات برطرف شود.
سیدجعفر تشکریهاشمی رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر تهران در خصوص جمعآوری پل حافظ گفت: در عید سال 1402 این پل جمعآوری میشود. چرا که تعمیر آن مقرون به صرفه نبود.
رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر ادامه داد: حال جای پل یا چراغ قرمز گذاشته میشود و یا موارد دیگر مورد بررسی قرار میگیرد اما این سازه فلزی جمعآوری خواهد شد. این پل قرار بود موقت باشد اما سالهاست که از آن استفاده میشود. ما مجبوریم مدام این پل ها را مورد بازدید قرار دهیم و اگر سازه دچار شکست شده باشد باید سریع مشکل را برطرف کنیم.
رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر تهران اضافه کرد:در حال حاضر موضوع بازسازی پلها در دستور کار است و پل حافظ در تقاطع خیابان حافظ ـ طالقانی جمعآوری میشوند و پلهایی که از نظر کارکرد ترافیکی ضرورت دارند ترمیم و نوسازی میشوند و بازدیدهای مستمر در دستور کار است.
مقاومسازی لرزهای 66 پل تا سال 1403 در برنامه مدیریت شهری است/بودجه خوبی برای پل ها در نظر گرفته شده است/ آبیاری فضای سبز مجاور یک پل به سازه آسیب وارد میکند
گزارشی در خصوص وضعیت پلهای شهر تهیه شده است و مدیران شهری تأکید بر مقاومسازی دارند. عباس شیبانی معاون فنی عمران شهرداری تهران میگوید برای مقاومسازی لرزهای 66 پل تا سال 1403 برنامه داریم.
مقاومسازی پلها به دلیل اهمیتی که دارد در دستور کار است و بودجهای هم برای این منظور در نظر گرفته شده که این عدد در سال جاری رشد خوبی داشته است باید سازمانهای مسؤول برای حفاظت از پلها پای کار بیایند. آبیاری فضای سبز مجاور یک پل به سازه آسیب وارد میکند به همین دلیل بازدیدها باید پیدرپی انجام شود.
بهرهبرداری از چند تقاطع غیرهمسطح در دوره مدیریت شهری جدید انجام شده و بخشی از بارهای ترافیکی مرتفع شده است. مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران معتقد است که تمام تقاطعهای غیرهمسطح شهر را تکمیل و آماده بهرهبرداری میکنیم و طی برنامهریزی صورت گرفته 98 تقاطع طی 4 سال تکمیل، اصلاح و آماده بهرهبرداری میشود.
بر اساس این گزارش، نشستهای متعددی با هدف مقاومسازی و بهسازی لرزه ای پلهای پایتخت در دستور کار است. در این جلسات در خصوص چگونگی نوسازی، مقاومسازی بحث و بررسی صورت میگیرد. مقاومسازی تعدادی از پلها در دستور کار است و مطالعات در حال اجراست و حتی برخی از آنها نیازمند بازنگری جدی است.موضوع نگهداشت پلها بسیار جدی است و همچنین در جلسات شورای شهر درباره این موضوع مباحث متعددی مطرح شده است. قرار است برخی از پلها نوسازی و برخی هم که کارکرد ترافیکی ندارند برچیده شوند./ فارس