وزیر دفاع آمریکا در غرب آسیا به دنبال چیست؟-راهبرد معاصر
واکنش روسیه به تصمیم آمریکا برای استقرار سامانه موشکی در آلمان سید حسن نصرالله: هدف غرب لطمه زدن به ارزش‌های مرتبط با جهاد، شهادت و مقاومت بود واکنش ایران به ادعای استفاده از تسلیحات تهران توسط یمن آمریکا تحریم‌هایی را علیه رژیم صهیونیستی اعمال کرد طعنه رهبر انصارالله به فرار ناو آمریکایی: شما از شیر غران، گریخته‌اید، نه یک موش! نتانیاهو: هر توافقی باید به اسرائیل اجازه دهد به جنگ بازگردد موافقتنامه جامع همکاری ایران و روسیه بزودی امضا می‌شود استقرار سفیر جمهوری آذربایجان در تهران در آینده نزدیک حماس: تاکنون هیچ خبر جدیدی درباره مذاکرات به ما داده نشده است سرنگونی پهپاد رژیم صهیونیستی در شمال نوار غزه قالیباف و پوتین دیدار کردند سرویس اطلاعات خارجی روسیه: واشنگتن به دنبال جایگزین برای زلنسکی است وضعیت زندانیان ایرانی محور گفت‌وگوی سفیر ایران و معاون وزیر دادگستری ترکیه واکنش کرملین به بیانیه پایانی نشست ناتو قرارداد یک میلیارد دلاری مراکش با رژیم صهیونیستی در بحبوحه جنگ در غزه
«راهبرد معاصر» گزارش می‌دهد؛

وزیر دفاع آمریکا در غرب آسیا به دنبال چیست؟

به حاشیه بردن اعتراضات در فلسطین اشغالی و تأکید بر تهدید موشکی-پهپادی تهران علیه متحدان عرب واشنگتن ازجمله اهداف سفر غیر منتظره وزیر دفاع آمریکا به منطقه بود. در نظر آمریکا این تهدید شامل تسلیح، آموزش و تأمین مالی گروه‌های مقاومت، موشک‌های بالستیک، پهپادهای هوشمند، ارتش سایبری و توان رزمی ایران در آب‌های منطقه است.
محمد بیات؛ کارشناس مسائل بین‌الملل
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۶ - ۱۷ اسفند ۱۴۰۱ - 2023 March 08
کد خبر: ۱۷۵۷۲۳

وزیر دفاع آمریکا در غرب آسیا به دنبال چیست؟

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ افزایش تنش‌ها در سرزمین‌های اشغالی و تقویت گزینه معتبر نظامی علیه تهران اهداف اصلی سفر لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا به منطقه غرب آسیا ارزیابی می‌شود. دولت دموکرات‌ها در آستانه آزمونی بزرگ در زمینه وضعیت امنیتی منطقه غرب آسیا- شمال آقریقا قرار دارد. اقدامات موازی از سوی وزارتخانه های دفاع و امور خارجه آمریکا  برای کنترل بحران جاری در رژیم صهیونیستی و مقابله با محور مقاومت در تماس با متحدان منطقه‌ای واشنگتن دنبال می‌شود.


برهمین اساس، آستین در سفر غیرمنتظره راهی منطقه شد تا با سران عالی در اردن، مصر و رژیم صهیونیستی درباره آخرین تحولات نظامی-امنیتی منطقه دیدار و گفت‌وگو کند. به عقیده کارشناسان، چهره‌های کلیدی تیم امنیت ملی آمریکا یعنی جیک سالیوان و آنتونی بلینکن برای مهندسی نظم جدید امنیتی در منطقه تماس‌های دیپلماتیک و دیدارهای دو یا چندجانبه با مقام های سیاسی-نظامی کشورهای هم پیمان را در دستور کار خود قرار دادند.


با آغاز کارزار تبلیغات انتخاباتی میان دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان، دولت بایدن در تلاش است علاوه بر پیشگیری از هرگونه افزایش تنش در گسل‌های امنیتی غرب آسیا، دستاوردی قابل توجه در حوزه سیاست خارجی به دست آورد.

یکی از اهداف سفر منطقه‌ای وزیر دفاع آمریکا تأکید مجدد بر تهدید واهی ایران و ارائه تضمین به متحدان واشنگتن در غرب آسیا عنوان شده است


نخستین هدف سفر غیر منتظره وزیر دفاع آمریکا به منطقه به حاشیه بردن اعتراضات در فلسطین اشغالی، تأکید بر تهدید موشکی-پهپادی تهران علیه متحدان عرب واشنگتن بود. در نظر آمریکا  این تهدید شامل تسلیح، آموزش و تأمین مالی گروه‌های مقاومت، موشک‌های بالستیک، پهپادهای هوشمند، ارتش سایبری و توان رزمی ایران در آب‌های منطقه است. قریب به یک ماه پیش کاخ سفید در جریان رزمایش مشترک نظامی «درخت بلوط همیشه سبز» با رژیم صهیونیستی سعی کرد سیگنال جدی در زمینه سناریوهای بازنگشتن آمریکا به برجام یا توافق موقت هسته ای به تهران ارسال کند.


یکی از اهداف سفر منطقه‌ای وزیر دفاع آمریکا تأکید مجدد بر تهدید واهی ایران و ارائه تضمین به متحدان واشنگتن در غرب آسیا عنوان شده است. با وجود این، سفر اخیر رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی به تهران و توافقات جدید میان ایران و آژانس از میزان اهمیت ابعاد نظامی- امنیتی سفر آستین به منطقه کاسته است.


پس از روی‌ کارآمدن راستگرایان در تل‌آویو، چهره‌های تندروی کابینه همچون اصموطریچ، وزیر دارایی یا ایتامار بن گویر، وزیر امنیت داخلی به دنبال تغییر وضعیت جمعیتی-امنیتی در مناطق فلسطینی‌نشین کرانه باختری و یهودی‌سازی قدس هستند.


این موضوع سبب شد کشورهای مسلمان، به‌ویژه دولت‌های عربی با در نظر گرفتن خشم فزاینده افکار عمومی، نسبت به هرگونه تغییر وضعیت در شهر بیت المقدس هشدار دهند. به عنوان نمونه عربستان، امارات و ترکیه که از متحدان اصلی رژیم صهیونیستی و طرفداران توسعه پروژه صلح ابراهیم در منطقه هستند، به دلیل ترس از واکنش‌های داخلی و خشم مسلمانان جهان، اقدامات اخیر تندروها در رژیم صهیونیستی را به شدت محکوم کردند.


حال نتانیاهو در دو راهی برای حفظ متحدان داخلی یا جلب نظر شرکای خارجی قرار دارد. در این دو راهی انتخاب هر یک از مسیرهای بیان شده سبب ایجاد بحران در اهداف اعلامی کابینه نتانیاهو خواهد شد.


 در نشست مشترک از سمت تشکیلات خودگردان فلسطین مقام های ارشد امنیتی همچون حسین الشیخ، ماجد فرج و مجدی الخالدی، از طرف  رژیم صهیونیستی درور شالوم، غسان علیان، رونین لوی و تزاحی هنگبی رئیس شورای امنیت داخلی و رونین بار رئیس شاباک و از طرف مصر عباس کامل وزیر اطلاعات، از طرف اردن ایمن الصفدی وزیر امور خارجه و احمد حسنی رئیس سرویس اطلاعاتی و از طرف آمریکا باربارا لیو معاون وزیر امور خارجه در امور غرب آسیا و هادی عمرو معاون وزیر امور خارجه در امور فلسطین حضور داشتند.


برخی کارشناسان موضوعات منطقه بر این عقیده‌اند، واشنگتن در هماهنگی امنیتی با تل‌آویو قصد دارد با تجهیز نیروهای امنیتی تشکیلات خودگردان جلوی شکل‌گیری هسته‌های مقاومت و انتفاضه سوم در منطقه کرانه باختری را بگیرد. حوادث جنین و نابلس به نوعی نشان دهنده میزان حساسیت افکار عمومی عربی در زمینه تحولات بیت‌المقدس و نخستین قبله مسلمانان بود.

واشنگتن در هماهنگی امنیتی با تل‌آویو قصد دارد با تجهیز نیروهای امنیتی تشکیلات خودگردان جلوی شکل‌گیری هسته‌های مقاومت و انتفاضه سوم در منطقه کرانه باختری را بگیرد


در چنین شرایطی آمریکایی‌ها به کمک هم‌پیمانان خود در تل‌آویو شتافتند تا با جلب نظر مقام های اردنی و مصری جلوی افزایش تنش‌ها و به خطر افتادن امنیت رژیم صهیونیستی را بگیرند. با وجود این، در مسیر تحقق این هدف موانع جدی پیش‌روی آستین قرار دارد. امان به عنوان تولیت مکان های مقدس مسلمانان و مسیحیان در قدس درباره هرگونه افزایش خشونت در این منطقه و برنامه رژیم صهیونیستی برای تغییر وضع موجود در بیت‌المقدس به مقام های آمریکایی هشدار داده است.

 
بهره سخن

ترافیک رزمایش‌های مشترک نظامی، نشست‌های دفاعی-امنیتی میان آمریکا و متحدان منطقه‌ای آن در جغرافیای غرب آسیا نشان دهنده برنامه‌ریزی واشنگتن برای شکل‌گیری گزینه معتبر نظامی علیه تأسیسات دفاعی- هسته ای ایران است. در نظر تیم سیاست خارجی بایدن، یکی از راه‌های اعمال فشار بر تهران برای تن دادن به خواسته‌های هسته‌ای غرب در پای میز مذاکرات رفع تحریم ها، تهدید نظامی و تأکید بر عبارت کلیشه‌ای «روی میز بودن تمام گزینه‌ها» علیه تهران است. این سیاست تاکتیکی بخش از راهبرد «جنگ هیبریدی» علیه کیان سیاسی و حاکمیت ملی ایران است.


دیگر پرده سفر منطقه‌ای آستین، وضعیت بحرانی در فلسطین اشغالی است. حضور قریب به 200 هزار نفر از مخالفان نتانیاهو در واکنش به طرح تغییر اختیارات دادستانی کل، تشدید سیاست‌های تجاوزکارانه کابینه نتانیاهو علیه مناطق فلسطینی‌ و احتمال شکل‌گیری انتفاضه سوم ازجمله متغییرهایی است که سبب می‌شود مقام های آمریکایی برای مذاکره و حمایت از متحد قدیمی خود در منطقه راهی کشورهای عربی شوند.


به عقیده کارشناسان، اگر کابینه نتانیاهو طرح یهودی‌سازی قدس را ادامه دهد و به سرانجام برساند، آنگاه علاوه بر واکنش تند کشورهای اسلامی و به حاشیه رفتن پروژه عادی سازی روابط، باید خود را برای قیام سراسری عرب‌های 1948، فلسطینی‌های کرانه باختری و واکنش سخت مقاومت غزه آماده کند. 

 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار