به گزارش راهبرد معاصر، روزنامه "تاگس شاو" آلمان در گزارشی نوشت: آسمان اروپا لحافی از قوانین بسیار زیاد مرتبط به هم دارد. اعتصابات در یک کشور می تواند منجر به توقف هایی در کشورهای دیگر شود. کمیسیون اتحادیه اروپا حالا به دنبال راهحلهایی برای تضمین پروازهای هوایی حتی در زمان اعتصاب در یک کشوراست.
در ادامه این گزارش آمده است: تنها در رایان ایر، پروازهای بیش از 600 هزار مسافر در سه ماه اول سال جاری به دلیل اعتصابات کنترل ترافیک هوایی فرانسه لغو شد. این شرکت هواپیمایی ایرلندی سپس یک طومار رسمی به کمیسیون اتحادیه اروپا ارائه کرد که باید از بسته شدن حریم هوایی اتحادیه اروپا در آینده جلوگیری کند.
به اعتقاد "یان کریستوف اوتجن" از نمایندگان حزب لیبرال دموکرات پارلمان اروپا و نایب رئیس کمیته حمل و نقل پارلمان این اتحادیه هم این مشکلی است که در نهایت باید حل شود.
در این راستا، اعضای پارلمان اروپا هم تلاش می کنند تا راه حلی برای این مشکل بیابند.
با این حال، آسمان اروپا مجموعه ای از بسیاری از مقررات ملی است. "ینس گیسکه"، از نمایندگان پارلمان اروپا توضیح می دهد که سازمان اروپایی ایمنی هوانوردی (یورو کنترل) وجود دارد، اما وظایف آن محدود است.
این سیاستمدار حزب دموکرات مسیحی که همچنین به عنوان نایب رئیس کمیته حمل و نقل پارلمان اروپا فعالیت دارد در این باره گفت: در داخل مرزهای ملی، کشورهای عضو مربوطه مسئول تنظیم پروازهای هوایی هستند.
به گفته وی به عنوان یک سازمان کنترل ترافیک هوایی اروپا، یورو کنترل یک عملکرد هماهنگ کننده دارد، اما هیچ گزینه مستقیمی برای مداخله ندارد.
حداکثر، این سازمان می تواند از طریق مدیران شبکه مربوطه، پروازهای بالای کشورهای اعتصابی را هدایت کند. اما این فقط در مورد برخی موارد منحصر به فرد صدق می کند. بنابراین سازمان کنترل هوایی نمی تواند راه حلی برای این مشکل باشد. زیرا همانطور که کمیسیون اتحادیه اروپا در درخواست به صورت کتبی اعلام کرد، باید تضمین تداوم 100٪ عملیات پرواز حتی در صورت اعتصاب ها وجود داشته باشد.
بنابراین، کمیسیون اروپایی اعلام کرد که پیشنهادی برای کاهش تأثیر بر شبکه ترافیک هوایی اروپا ارائه کرده است. این موضوع در حال حاضر بین شورا و پارلمان در حال مذاکره است. در پاسخ آمده است: هدف کاهش تعداد لغو پروازها در زمان اعتصاب است.
در این پیشنهاد اقداماتی از جمله ارائه داده ها پیش بینی شده است تا کنترل ترافیک هوایی در کشورهای دیگر بتواند خدمات لازم را در این مورد به عهده بگیرد. این باید از لغو پرواز یا انحراف تردددهای هوایی جلوگیری کند.
با این حال، چنین قرارداد حداقل خدماتی به گفته کارشناسان قابل اجرا به نظر نمی رسد. گیسکه، کارشناس حمل و نقل حزب دموکرات مسیحی میگوید: باید واقعبین باشید. توافقنامه حداقل سطح خدمات مورد درخواست رایان ایر، مربوط به کل اروپا، در صورت اعتصاب برای تضمین پروازها، قابل اجرا نیست. وی افزود: اعتصابات در امنیت هوانوردی مشمول حق ملی اعتصاب خواهد بود. کمیسیون اروپا نمیتواند و نباید در مسئولیتهای ملی در اینجا دخالت کند.
مسئله اصلی این است که بسیاری از کشورهای عضو اتحادیه اروپا تمایل چندانی به واگذاری صلاحیت ها به اتحادیه اروپا در زمینه حمل و نقل هوایی ندارند. به همین دلیل است که مذاکرات درباره پیشنهاد آسمان واحد اروپا که از سال 2013 روی میز بوده است، پیشرفت چندانی ندارد.
آمار شرکتهای مسافرتی در اروپا نشان میدهد که اعتصابات در سراسر این قاره در سال جاری میلادی تاکنون به لغو، تاخیر و حتی کاهش رزرو سفر به شهرهای اروپایی مانند پاریس منجر شده است؛ اتفاقی که در صورت تداوم میتواند اختلالات بیشتری را در تابستان امسال ایجاد کند.
بر اساس دادههای شرکت مدیریت پرواز ایرهلپ (AirHelp) لغو و تاخیر بیش از سه ساعته پروازها در اروپا در طول سالهای 2019 و 2022 در تعطیلات آخر هفته عید پاک ( 5 تا 11 آوریل) افزایش یافته است، که بیشتر به کشورهای فرانسه و انگلیس مربوط بوده است.
اطلاعاتی که شرکت ایرهلپ چندی پیش دراختیار رویترز قرار داده نشان می دهد که در فرانسه به دلیل اعتصاب کادر کنترل ترافیک هوایی در هفته های اخیر تنها 62 درصد پروازها به موقع انجام شد. در سال 2022 میلادی 75 درصد و در سال 2019 قبل از رکود ناشی از همه گیری کرونا در سفرهای بین المللی، 76 درصد از پروازها در این کشور به موقع انجام شده بود.
این داده ها نشان می دهد حدود 33 هزار پرواز در ایام عیدپاک سال جاری لغو شده اند. سال گذشته در همین ایام تنها 7 هزار و 800 پرواز لغو شده بود. همچنین تعداد پروازهایی که بیش از سه ساعت تاخیر داشتند 9 هزار مورد بود که این رقم در سال گذشته 6 هزار و 800 پرواز ثبت شد.
در انگلیس، اعتصابات گسترده تر همچنین اختلالاتی را در پروازها در سراسر این کشور ایجاد کرده است و بر اساس گزارش ایرهلپ، فرودگاه های لندن با طولانی ترین مدت تاخیر پروازها مواجه بوده اند.
در این کشور در سال جاری حدود 73 درصد پروازها به موقع انجام شده است. در سال 2022 میلادی 76 درصد و در سال 2019 میلادی 81 درصد پروازها به موقع انجام شده بود.
به نوشته رویترز، اختلالات مداوم ناشی از اختلافات کارگری می تواند به افزایش هزینه ها برای خطوط هوایی منجر شود و برخی از مدیران عامل شرکت های هواپیمایی از کمیسیون اروپا خواسته اند برای رفع این اختلافات مداخله کند.
یوروکنترل پیشتر هشدار داده بود که در صورت ادامه اعتصابها، تاخیر پروازها ممکن است تا تابستان ادامه یابد.
مدیر اجرایی شرکت هواپیمایی «رایان ایر» ایرلند ماه گذشته گفت که این یک «رسوایی» است که اعتصاب در فرانسه بسیاری از پروازها را بر فراز حریم هوایی فرانسه مسدود و خدمات بین کشورهای مختلف از جمله بازار پرتردد گردشگری بین بریتانیا و اسپانیا را مختل کرده است.
بر اساس قوانین حقوق مسافران در اروپا، مشتریان خطوط هوایی که با تاخیرهای چند ساعته مواجه می شوند، مستحق دریافت غرامت هستند؛ موضوعی که مدت هاست شرکت های هواپیمایی را دچار دردسر کرده است. آنها می گویند فرودگاهها و سایر ذینفعان نیز باید به مصرفکنندگان غرامت بپردازند تا این فشار به طور کامل بر دوش آنها نباشد./ تسنیم