به گزارش راهبرد معاصر، احمد محمود زاده رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکتهای مردمی وزارت آموزش و پرورش در مصاحبه با برنامه «صبح و گفتوگو» رادیو گفتوگو درباره شهریه مدارس غیردولتی، اظهار کرد: معمولاً اقدامات خوبی که در حوزه مدارس غیردولتی انجام میشود مورد رصد رسانهای قرار نمیگیرد و بیشتر مشکلات، نارساییها و تناقضات در سطح 18 هزار مدرسه غیردولتی برجسته میشود.
وی با اشاره به ضرورت پیادهسازی رویکردهای فرهنگی و تربیتی در مدارس غیردولتی، افزود: چه بپذیریم و چه نپذیریم بخشی از جریان تربیت در کشور در مدارس غیردولتی شکل میگیرد؛ البته در این زمینه دو نوع رویکرد وجود دارد؛ عدهای معتقدند این مدارس به تحقق بخشی از عدالت تربیتی و آموزشی در سطح کشور کمک میکنند و عدهای هم اعتقاد دارند این مدارس منجر به افزایش فاصله طبقاتی میشوند.
رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکتهای مردمی وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: در تلاشیم تا این فضا تلطیف شده و با استفاده از ظرفیت این نوع مدارس و مبتنی بر رویکردهای تربیتی و فرهنگی، کارهای اساسی در حوزه آموزش و پرورش انجام شود.
وی از برنامهریزی در حوزه حکمرانی نیروی انسانی و حکمرانی تألیف و محتوای کتب درسی و کمک آموزشی خبر داد و گفت: در حال حاضر رویکردهای تربیتی و فرهنگی و آموزشی در مدارس غیردولتی حاکم شده و معتقدم که شاخصههای مدرسه صالح مربوط به سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در بخشی از این مدارس در حال رخ دادن است.
محمود زاده با تأکید بر اینکه شهریه مدارس غیردولتی باید متناسب با تابآوری مردم کنترل شود، اظهار کرد: باید جلوی شهریههای خارج از عرف گرفته شود و رسانه و مطبوعات نیز باید کمک کنند تا مسیر درست مدارس غیردولتی به جامعه انعکاس داده شود؛ اگر خانوادهها هم همراهی کنند مسلماً هم جریان تربیتی و فرهنگی در این مدارس شکل میپذیرد و هم سیاستهای وزارتخانه در این مسیر اجرایی خواهد شد./ فارس