همه چیز درباره سرلشکر عزیز جعفری؛ از ازدواج پرحاشیه تا فایل صوتی جنجالی فرمانده سپاه تهران: هدف‌گیری پایگاه «العدید»، دشمنان را به آتش‌بس التماسی واداشت بهروز آذر: لایحه تامین امنیت زنان برابر خشونت در حال بررسی مجلس است جزئیات تازه از تبدیل وضعیت نیرو‌های شرکتی در آموزش و پرورش و دیگر ادارات معاون رئیس جمهور: بدهی بانک آینده از طریق فروش دارایی‌ها مثل ایران مال و مشهد مال پرداخت می‌شود سردار قریشی معاون هماهنگ‌کننده سپاه شد پیام لاریجانی به اهالی رسانه شهادت مامور پلیس در درگیری با اشرار مسلح در زهک زمان دقیق ثبت نام داوطلبان انتخابات شورا‌ی شهر و روستا علت صدای انفجار‌های مهیب در زنجان دلجویی جانشین مرزبانی سیستان و بلوچستان از بانوی حادثه دیده مرز میلک؛ ابلاغ پیام عذرخواهی فرمانده مرزبانی ماجرای انتخاب شهید حاجی‌زاده به فرماندهی هوافضا و جابه‌جایی شهید سلامی از فرماندهی هوافضا به جانشینی سپاه + فیلم بودجه ۱۴۰۵ بر اساس قانون یکم دی ماه به مجلس تقدیم می‌شود احتمال دیدار قریب الوقوع رهبر کره شمالی با ترامپ خاتمی: ملت عاشورایی ایران هرگز تسلیم زورگویی نخواهد شد

راه‌آهن رشت-آستارا احداث می‌شود

معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهور با اشاره به جزئیات قرارداد ساخت راه آهن رشت ـ آستارا گف: این اتفاق باعث ایجاد اشتغال و تقویت جریان تجارت و حمل‌ونقل در کشور می‌شود و درآمد ارزی چشمگیری برای ایران خواهد داشت.
تاریخ انتشار: ۲۳:۳۱ - ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۲ - 2023 May 16
کد خبر: ۱۸۴۴۹۰

به گزارش راهبرد معاصر، محمد جمشیدی معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهور با در گفت وگویی تلویزیونی با بخش خبری رسانه ملی با اشاره به جزئیات قرارداد ساخت راه آهن رشت - آستارا گفت: خط آهن رشت آستارا عملاً تکمیل‌کننده گذرگاه ریلی حمل و نقل شمال به جنوب است که جنوب شرق آسیا، هند و خلیج فارس از طریق ایران و قفقاز به روسیه وصل می شوند و از آنجا به خلیج فنلاند و نهایتا شمال اروپا وصل خواهند شد. نکته مهم هم این است که خیلی از بارها در اروپا از طریق شمال این قاره پخش می شود.

 

وی تاکید کرد: این پروژه از اولویت های اصلی سیاست خارجی دولت بوده و پیگیری آن هم دو دلیل راهبردی و اقتصادی داشته است.

 

جمشیدی تصریح کرد: همه کسانی که در حوزه مسائل استراتژیک صاحب نظر بودند سال ها به درستی تذکر می دادند که دشمنان ما از جمله آمریکا تلاش دارند خاک ایران را دور بزنند تا هیچ کدام از خطوط مواصلاتی و حمل و نقل و حتی انرژی از طریق خاک ایران عبور نکند و این باید باید شکسته می شد و برای همین یکی از راهبردهایی بود که دولت پیگیری کرد.

 

وی افزود: خطوط ترانزیتی مختلفی را در تلاش هستیم که از مسیر ایران عبور دهیم که یکی از این مسیرها همین مسیر شمال به جنوب است که ۷۲۰۰ کیلومتر مسیر ریلی است که تقریباً ۱۶۲ کیلومتر یعنی فاصله رشت تا آستارا خط ریل نبود و استمرار در حرکت با مشکل مواجه می شود و ایران هم این ظرفیت را ندارد که بتواند از منافع اقتصادی بهره برداری کند برای همین ما به دنبال این بودیم که ارزش ژئوپلیتیک ایران را حفظ کنیم و این موضوع را پیگیری کنیم.

 

جمشیدی اضافه کرد: مشاور امنیت ملی آمریکا در یکی از سخنرانی های خود در آمریکا گفت که ما به دنبال این هستیم جنوب آسیا را از طریق جنوب خلیج فارس به رژیم صهیونیستی و از آنجا به اروپا و دریای مدیترانه وصل کنیم، لذا آنها هم به دنبال این هستند که مسیر انتقال حمل و نقل را از جایی عبور دهند که ایران را دور بزند و اغراض سیاسی خود را دنبال کند برای همین رویکردی که دولت و کشور دنبال کرد به لحاظ راهبردی کاملاً درست است.

 

وی درباره منافع اقتصادی این طرح هم گفت: این اتفاق باعث ایجاد اشتغال و تقویت جریان تجارت و حمل‌ونقل در کشور می‌شود.

 

وی ادامه داد: زمانی که این پروژه تکمیل شود درآمد ارزی چشمگیری برای ایران خواهد داشت./ فارس

ارسال نظر
پرطرفدارترین اخبار