موافقت نماینده ولی‌فقیه با مطالبات مولوی حسین‌زهی تست موفق آمیز جدیدترین تسلیحات و موشک‌ها در رزمایش ارتش رزمایش امنیتی تهاجمی و متحرک نزاجا پایان یافت دبیر ستاد امر به معروف: سند جامع «امر به معروف» در انتظار تصویب مجمع تشخیص مصلحت است سرلشکر باقری: ایران در رزمایش بین المللی دریایی پاکستان شرکت خواهد کرد پزشکیان: وزیر نیرو گفت اگر دو ساعت خاموشی بدهیم، مشکل حل می‌شود، اما محاسبه درست نبود انهدام شبکه تکفیری ـ سلفی در سرپل‌ذهاب سرلشکر باقری: ایران و‌ پاکستان برای تبدیل مرز‌ها به کانون دوستی تلاش می‌کنند سرپرست فرمانداری کرج منصوب شد رهبر انقلاب: شهیدان رازینی و مقیسه مستوجب پاداش الهی و شهادت در راه خدا شدند اقامه نماز رهبر انقلاب بر پیکر دو قاضی شهید سردار رادان: شناسایی و دستگیری عوامل ترور قضات در دستور کار است پزشکیان: به‌دنبال سلاح هسته‌ای نیستیم پزشکیان: برخی نهاد‌ها مثل نیرو‌های مسلح می‌توانند پادگان‌ها و نیرو‌های خود را به جنوب منتقل کنند سرلشکر باقری وارد پاکستان شد + جزییات سفر

راه‌آهن رشت-آستارا احداث می‌شود

معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهور با اشاره به جزئیات قرارداد ساخت راه آهن رشت ـ آستارا گف: این اتفاق باعث ایجاد اشتغال و تقویت جریان تجارت و حمل‌ونقل در کشور می‌شود و درآمد ارزی چشمگیری برای ایران خواهد داشت.
تاریخ انتشار: ۲۳:۳۱ - ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۲ - 2023 May 16
کد خبر: ۱۸۴۴۹۰

به گزارش راهبرد معاصر، محمد جمشیدی معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهور با در گفت وگویی تلویزیونی با بخش خبری رسانه ملی با اشاره به جزئیات قرارداد ساخت راه آهن رشت - آستارا گفت: خط آهن رشت آستارا عملاً تکمیل‌کننده گذرگاه ریلی حمل و نقل شمال به جنوب است که جنوب شرق آسیا، هند و خلیج فارس از طریق ایران و قفقاز به روسیه وصل می شوند و از آنجا به خلیج فنلاند و نهایتا شمال اروپا وصل خواهند شد. نکته مهم هم این است که خیلی از بارها در اروپا از طریق شمال این قاره پخش می شود.

 

وی تاکید کرد: این پروژه از اولویت های اصلی سیاست خارجی دولت بوده و پیگیری آن هم دو دلیل راهبردی و اقتصادی داشته است.

 

جمشیدی تصریح کرد: همه کسانی که در حوزه مسائل استراتژیک صاحب نظر بودند سال ها به درستی تذکر می دادند که دشمنان ما از جمله آمریکا تلاش دارند خاک ایران را دور بزنند تا هیچ کدام از خطوط مواصلاتی و حمل و نقل و حتی انرژی از طریق خاک ایران عبور نکند و این باید باید شکسته می شد و برای همین یکی از راهبردهایی بود که دولت پیگیری کرد.

 

وی افزود: خطوط ترانزیتی مختلفی را در تلاش هستیم که از مسیر ایران عبور دهیم که یکی از این مسیرها همین مسیر شمال به جنوب است که ۷۲۰۰ کیلومتر مسیر ریلی است که تقریباً ۱۶۲ کیلومتر یعنی فاصله رشت تا آستارا خط ریل نبود و استمرار در حرکت با مشکل مواجه می شود و ایران هم این ظرفیت را ندارد که بتواند از منافع اقتصادی بهره برداری کند برای همین ما به دنبال این بودیم که ارزش ژئوپلیتیک ایران را حفظ کنیم و این موضوع را پیگیری کنیم.

 

جمشیدی اضافه کرد: مشاور امنیت ملی آمریکا در یکی از سخنرانی های خود در آمریکا گفت که ما به دنبال این هستیم جنوب آسیا را از طریق جنوب خلیج فارس به رژیم صهیونیستی و از آنجا به اروپا و دریای مدیترانه وصل کنیم، لذا آنها هم به دنبال این هستند که مسیر انتقال حمل و نقل را از جایی عبور دهند که ایران را دور بزند و اغراض سیاسی خود را دنبال کند برای همین رویکردی که دولت و کشور دنبال کرد به لحاظ راهبردی کاملاً درست است.

 

وی درباره منافع اقتصادی این طرح هم گفت: این اتفاق باعث ایجاد اشتغال و تقویت جریان تجارت و حمل‌ونقل در کشور می‌شود.

 

وی ادامه داد: زمانی که این پروژه تکمیل شود درآمد ارزی چشمگیری برای ایران خواهد داشت./ فارس

ارسال نظر