شاهراه پارسی ۲۰میلیارددلاری/ ایران «جاده اروپا ـ آسیا» را کوتاه می‌کند-راهبرد معاصر
آخرین جزئیات از افزایش حقوق بازنشستگان در 1403 مقایسه حقوق مدیران سازمان تامین اجتماعی با بازنشستگان کمک ناخواسته کاپیتان استقلال به پرسپولیس ترکیب احتمالی پرسپولیس مقابل آلومینیوم اراک رونمایی از گزینه جذاب تراکتور؛ اسطوره فوتبال آلمان به تبریز می‌آید؟ جایزه خودرو برای صرفه‌جویی کنندگان در مصرف برق خانگی کراچی مقصد بعدی رئیس جمهور در پاکستان دبیر شورای عالی امنیت ملی وارد روسیه شد تسری امتیازات رتبه‌بندی معلمان به آموزشیاران نهضت سوادآموزی خبر بد برای درویش؛ توافق بازیکنان پرسپولیس در مکانی غیرمنتظره! واریز ۳۰ میلیون تومانی برای این بازنشستگان آیت الله رئیسی: هدفم از سفر به لاهور تقویت روابط فرهنگی دو کشور است کاهش ۱۷۰هزارمیلیاردی مالیات با دستکاری دولت و مجلس آخرین قیمت طلا، دلار، سکه و ارز ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ وضعیت بورس امروز 4 اردیبهشت 1403 شوک بزرگ درباره حقوق ۱۴۰۳/ دریافتی کارمندان و کارگران کاهش می‌یابد؟ محکومیت جدید برای سپاهان و تراکتور توسط کمیته انضباطی مورد جالب ستاره پرسپولیسی/ اوسمار مخالف جدایی بود! پایان جنجال و نگرانی بزرگ نکونام در استقلال/ ستاره‌ آبی‌ها برگشت سخنگوی دولت: از هر روشی برای تسهیل واردات خودرو استفاده می‌کنیم+ جزئیات رتبه بندی معلمان در دولت سیزدهم ابراز امیدواری وزیر نفت برای آغاز صادرات گاز به پاکستان تامین ۴.۳ میلیارد دلار ارز برای دارو و تجهیزات پزشکی در ۱۴۰۲ بیمه‌های اجتماعی کارگران ساختمانی در شورای نگهبان تایید شد قالیباف: قانون مالیات بر سوداگری از قوانین افتخارآمیز مجلس یازدهم است بانکی‌پور: همه دستگاه‌ها باید به پلیس در اجرای قانون حجاب کمک کنند سرلشکر باقری: نیروهای مسلح همه سناریوها را در سطح عملیاتی دقیق بررسی می‌کند بلومبرگ: تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران روی کاغذ می‌ماند حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا سقف برداشت از حساب‌های بانکی کاهش یافت؟ افزایش قیمت کارخانه ای خودرو‌؛ کسی گرانی را به گردن نمی‌گیرد خبر جدید از نقل و انتقالات پرسپولیس سرمربی پرسپولیس به دنبال این ۴ ستاره خریدار جدید پرسپولیس دست به جیب شد! وزرای نفت ایران و پاکستان دوطرف میز مذاکره تجارت گازی متن کامل سروده رهبر انقلاب که در آستانه وعده صادق قرائت شد قالیباف: بانک مرکزی در پایان سال ۱۴۰۲ به تعهداتش درباره تخصیص ارز به دارو عمل کرد بخش املاک "دیوار"مسدود می‌شود قیمت جهانی نفت امروز ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ افزایش قیمت دلار مبادله‌ای امروز ۴ ادریبهشت ۱۴۰۳ دستور کار مجلس امروز سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ آیت الله رئیسی: تقویت همکاری قوای مسلح ایران و پاکستان می‌تواند صلح و ثبات را برای منطقه به ارمغان آورد رئیس جمهور اسلام‌آباد را به مقصد لاهور ترک کرد ماجرای بازوبند کاپیتانی استقلال پس از محرومیت حسین حسینی بیانیه شماره یک مالک جدید استقلال امضای ۸ سند همکاری مشترک میان مقامات ایران و پاکستان آمریکا یک میلیارد دلار دیگر تسلیحات به اسرائیل می‌دهد امیرعبداللهیان: سلاح‌های مورد استفاده در اصفهان، بیشتر شبیه اسباب‌بازی بچه‌ها بود آمریکا هرگونه حمله هوایی در داخل خاک عراق را رد کرد حمله هوایی به یک پایگاه نظامی حشد الشعبی در عراق اردن: ایران قصد تشدید تنش ندارد/ باید مانع حمله به رفح شد امیر عبداللهیان: حمله ایران ضروری بود چون ایران گزینه دیگری جز آن نداشت گوترش: اسرائیل جهنم شعله‌ور در غزه به راه انداخته است تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران اعلام شد/ بایدن بیانیه صادر کرد امیرعبداللهیان: ایران با شدت بیشتری به هرگونه خطای محاسباتی رژیم صهیونیستی پاسخ خواهد داد یک منبع آگاه: ادعای «معاریو» درباره حمله به دیمونا توسط ایران کذب است رهبر انصارالله: عملیات ایران، معادلۀ جدیدی برای پاسخ به حملات اسرائیل ایجاد کرد کنعانی: شایسته بود سران اروپا و گروه ۷ قدردان ایران باشند آغاز سال تحصیلی از "مهر" به "شهریور" تغییر می‌کند؟! حمله موشکی حزب‌الله لبنان به پایگاه اسرائیلی المالکیه واکنش طالبان به به رزمایش روسیه و تاجیکستان رئیس قوه قضاییه:مسئولان قضایی در جهت تحکیم آرامش و امنیت مردم تدابیر مقتضی را اتخاذ کنند مجازات سنگین در انتظار مجرمان آزمون سراسری کیفیت هوای تهران چطور است؟ جزئیات تعرفه‌های پزشکی اعلام شد رای پرونده کثیرالشاکی "کینگ‌مانی" صادر شد توافق ایران و پاکستان برای آزادی زندانیان ۲ کشور زمان برگزاری مراسم یاد بود و تشییع رضا داودنژاد برائت از جنایات رژیم غاصب صهیونیستی وظیفه و تکلیف شرعی است نرخ ویزیت پزشکان عمومی در سال ۱۴۰۳ واکنش حسین پاکدل به ادعای امین حیایی+ عکس اینفوگرافیک/ اعمال مشترک شب‌های قدر گاندو و پایتخت جدید در ۱۴۰۳ ساخته می‌شوند شب‌های قدر هیئت کجا برویم؟ + آدرس و جزئیات دستگیری عاملان جنایت هولناک در بوستان نهج البلاغه توضیحات سختگوی وزارت بهداشت درباره علت مرگ دکتر بخشی توضیحات سخنگوی شهرداری تهران درباره ساخت مسجد قیطریه منطق ساخت مساجد در پارک‌های بزرگ چیست؟ اعلام تمهیدات ترافیکی شب‌های قدر در تهران برنامه آموزش و پرورش برای استخدام ۷۲ هزار معلم جدید آیا حمام کردن و یا شنا در استخر، روزه را باطل می‌کند؟ آغاز پخش ویژه برنامه‌های جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۳ از تلویزیون سومین سالگرد آیت‌الله مصباح یزدی با حضور رئیس‌جمهور اولویت فیش عمره و حج چگونه استعلام شود؟ لوح| شکست خوردگان در باتلاق نسل کشی اطلاع نگاشت| کودکان غزه زیر آوار جنگ کاریکاتور| آمریکا؛ شریک جرم قطعی پیکر آتیلا پسیانی بعد از چند روز به ایران رسید + عکس مرتضی پورصمدی درگذشت سروده‌هایی در رثای عباس‌بن علی(ع)/ از مشک پاره اشک فرات است می‌چکد؛ غیر از لب تو نیست مگر آرزوی آب برای درخواست گذرنامه زیارتی به این 2 هیأت مراجعه کنید اینفوگرافیک|کریدور شمال به جنوب، رقیب جدی برای کانال سوئز عباسعلی براتی‌پور درگذشت امشب مهمانی برویم، فطریه‌مان با چه کسی است؟ نظر 10 مرجع تقلید درباره میزان زکات فطره که فردا باید پرداخت کنیم اینفوگرافیک| الزامات و لوازم تحقیق رشد اقتصادی اینفوگرافیک|هدیه ۱۱ میلیارد دلاری ایرانی‌ها به اقتصاد ترکیه اینفوگرافیک| هراس پدرخوانده‌های داعش از سپاه پاسداران اینفوگرافیک|ایران؛ یکی از گسترده‌ترین شبکه‌های گاز دنیا اینفوگرافیک| اما و اگر‌های مالیات بر عایدی سرمایه اینفوگرافیک| شهید حاج قاسم سلیمانی از نگاه رهبر معظم انقلاب طرح | رهبرانقلاب: با ایران قوی مخالفند اینفوگرافیک| بزرگترین تولید کنندگان اورانیوم جهان اینفوگرافیک/ نقشه کامل مسیرهای پیاده‌روی اربعین + هزینه‌ها اینفوگرافیک | ایران چهاردهمین اقتصاد جهان، در سال ۲۰۲۲ ماجرای لغو مجوز صوت و تصویر «روبیکا»+ علت جزئیات تکمیلی نتایج شمارش آرای ریاست جمهوری 1400+ آمار دقیق نتیجه نهایی انتخابات مجلس خبرگان رهبری تهران 1400 نتایج انتخابات شورا‌ی شهر استان تهران ۱۴۰۰+ اسامی آرای آیت الله رئیسی در تهران چقدر بود؟ نتایج انتخابات شورای شهر اراک 1400 نتایج انتخابات شورای شهر قزوین 1400 نتایج انتخابات شورای شهر کرمانشاه 1400 آمار دقیق انتخابات ریاست جمهوری 1400 به تفکیک استان‌ها+ جدول نتایج انتخابات شورای شهر ایلام 1400 نتایج انتخابات شورای شهر قم 1400 نتایج انتخابات شورای شهر ساری 1400 نتایج انتخابات شورای شهر تبریز ۱۴۰۰ نتایج انتخابات شورای شهر سنندج ۱۴۰۰ نتایج انتخابات شورای شهر همدان 1400 نتایج نهایی انتخابات ریاست جمهوری 1400/ آیت الله رییسی برنده انتخابات سیزدهم جدی‌ترین تهدید سایبری فعلی علیه ایران چیست؟ حکمرانی داده‌ها در دنیای دیجیتال مصادیق مجرمانه محیط زیستی جدید در فضای مجازی اعلام شد جریمه سنگین اپل از سوی سازمان ضد انحصار روسیه آپدیت جدید «تلگرام» به جنگ با «کلاب هاوس» رفت کلاب هاوس هک شد/ افشای اطلاعات شخصی ۱.۳ میلیون کاربر سارا بهرامی مهمان این هفته برنامه همرفیق+عکس تأیید هک اطلاعات ۱۵ هزار کاربر آمریکایی ۱۴.۵ میلیون آمریکایی به اینترنت ثابت دسترسی ندارند درخواست ترامپ از ایالت‌های آمریکا درباره غول‌های فناوری افزایش ظرفیت لایو اینستاگرام وقتی عربستان ثروتمند و نفت‌خیز هم از اینفلوئنسرها مالیات می‌گیرد همسریابی در فضای مجازی و کلاهبرداری از مردم اقوام ایرانی «اقلیت» نیستند تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت شیشه کریستال تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت آرد و گندم تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت دامپروری و دام گوشتی تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت دانه های روغنی تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت شیرینی و شکلات تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت فرش تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت نساجی تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت چوب و مبلمان شکست استثناگرایی آمریکایی در عصر ترامپ به سمت دنیای پس از دلار پیش می رویم؟ خروج ترامپ از برجام؛ فشار حداکثری و نتایج حداقلی آیا عراق می تواند از نیروهای امریکایی خالی شود؟ مرگ ابوبکر البغدادی؛ کشته شدن سرکرده داعش چه پیامدی دارد؟ بازوهای نیابتی ایران در منطقه قدرتمندتر از همیشه درس‌های جنگ یمن برای اسرائیل وحدت میان جریان های سیاسی ایران در سایه سیاست فشار حداکثری آمریکا دولت پنهان در لبنان شکست سیاست فشار حداکثری ترامپ در قبال ایران/درهای مذاکره با ایران باز است طرح صهیونیست ها برای اشغال دره اردن رویای چین در هفتاد سالگی؛ خیلی دور، خیلی نزدیک سبک مبارزه تشکیلات خودگردان و اتحادیه اروپا برای حفظ کرانه باختری طرحی برای ایجاد یک سازه امنیتی در خاورمیانه تاریخ سری فشار اسرائیل برای حمله به ایران بررسی صنعت انیمیشن در منهای نفت/ ژاپن چگونه صنعت انیمیشن جهان را قبضه کرد؟ + فیلم منهای نفت: درآمد 16 هزار بشکه نفت تنها در یک سوله پرورش ماهی بررسی صنعت پرورش ماهی در مستند منهای نفت + تیزر بررسی صنعت لبنیات در مستند منهای نفت/ اشتغال یک میلیون نفری شیر و لبنیات منهای نفت: درآمد یک میلیارد دلاری پسته ایران/ هیچ کشوری توان تولید پسته مرغوب ایران را ندارد همه ابعاد تحریم؛ فرصت‌ها و تهدیدها تحریم‌ها به مبادلات ما با شرکت‌های کوچک اروپایی آسیبی نمی‌زند/ نرخ کنونی دلار بالاتر از نرخ واقعی آن است

شاهراه پارسی ۲۰میلیارددلاری/ ایران «جاده اروپا ـ آسیا» را کوتاه می‌کند

با امضای قرارداد تکمیل حلقه مفقوده ریلی کریدور شمال ـ جنوب، "شاهراه ایرانی" زمینه حذف کانال سوئز از مبادلات تجاری شرق و غرب را با کاهش حداقل ۵۰درصدی هزینه‌ها فراهم می‌کند و سالانه ۲۰میلیارد دلار برای ایران درآمدزایی دارد.
تاریخ انتشار: ۱۵:۲۱ - ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ - 2023 May 17
کد خبر: ۱۸۴۵۹۲

به گزارش راهبرد معاصر؛ کریدور حمل‌ونقل شمال ـ جنوب از مهم‌‏ترین شاهراه‌های ارتباطی نیمکره شرقی و در زمره 10 کریدور ترانزیتی ریلی و ترکیبی تعریف‌شده در نشست کشورهای عضو اتحادیه اروپایی در هلسینکی در سال 1992 است که به‏‌عنوان "شاهراه ترانزیتی" شماره 9 بین سه کشور ایران، روسیه و هند به تصویب رسید. توافقنامه این کریدور در سپتامبر سال 2000 میلادی بین سه کشور (مؤسسان کریدور شمال ـ جنوب) در سن‌پترزبورگ روسیه امضا شد، سپس با پذیرش 11 کشور آذربایجان، ارمنستان، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکیه، اوکراین، بلاروس، عمان، سوریه و بلغارستان، خود را به‌‏عنوان مسیری جایگزین و قابل اعتماد به اثبات رساند.

 

شبکه بزرگراه‌ها، مسیرهای دریایی و ریلی به‌طول حدود 7200 کیلومتر، کریدور حمل‌ونقل بین‌المللی شمال ـ جنوب را تبدیل به کوتاه‌ترین مسیر ارتباطی (حدود 35 تا 37 روز) بین روسیه و هند کرده است. این کریدور دسترسی مستقیم بیشتری را به هند در آسیای مرکزی و روسیه می‌دهد و در عین حال به ایران امکان تبدیل شدن به هاب ترانزیتی منطقه‌ای را می‌دهد.

 

کریدور شمال ـ جنوب می‌تواند یک رقیب جدی برای کانال سوئز در مبادلات تجاری بین شرق و غرب باشد؛ هزینه حمل کالای ترانزیتی از کریدور شمال ـ جنوب 30 درصد نسبت به سایر مسیرهای منطقه ارزان‌تر است و زمان حمل‌ونقل کالاهای هندی به روسیه را هم از طریق کانال سوئز 50 درصد کاهش می‌دهد.

 

از سوی دیگر کریدور شمال ـ جنوب که حتی پیش از جنگ در شرق اروپا و ناامنی بنادر روسیه در دریای سیاه، مورد توجه بود، با بحران انرژی و بحران غله ناشی از جنگ اوکراین، اهمیت ژئواستراتژیک خود را بیش از پیش نمایان‏‌تر کرد. به‏‌طور کلی کشورهای آسیای مرکزی و جنوب قفقاز به‌شدت با کمبود فضا در توسعه روابط تجاری با یکدیگر روبه‌رو هستند و هرگونه فرصت برای توسعه روابط تجاری بین آنها به‏‌خصوص در حوزه حمل‌ونقلی با استقبال این کشورها مواجه می‌شود.

 

کریدور ریلی شمال ـ جنوب از بندرعباس آغاز می‌شود و پس از عبور از مرکز ایران به رشت می‌رسد، فاصل حدود 164کیلومتری رشت تا آستارا حلقه مفقوده این کریدور است که بیش از 2 دهه بود ساخت و تکمیل آن اسیر وعده دولت‌های قبل شده بود.

 

شاهراه پارسی ۲۰میلیارددلاری/ ایران «جاده اروپا ـ آسیا» را کوتاه می‌کند

ساخت خط‌آهن رشت ـ آستارا؛ از وعده‌های سرخرمن دولت قبل تا دیپلماسی فعال دولت سیزدهم

به گزارش خبرگزاری تسنیم، طی حداقل یک دهه اخیر مسئولان وقت دولت دهم، یازدهم و دوازدهم بارها از آغاز ساخت خط آهن رشت ـ آستارا به‌عنوان حلقه مفقوده این کریدور بین‌المللی خبر داده بودند، به‌عنوان مثال عباس آخوندی وزیر اسبق راه و شهرسازی آذرماه سال 94 از ساخت 3 پروژه ریلی با تسهیلات صندوق توسعه ملی خبر داده و گفته بود: «امیدواریم امسال (سال 1394) بتوانیم از تسهیلات صندوق توسعه ملی برای پروژه ریلی قزوین ـ رشت ـ آستارا استفاده کنیم، در این راستا کنسرسیومی متشکل از شرکت‌های 100درصد بخش خصوص تشکیل شده تا این خط آهن را احداث کنند.»

 

تیرماه سال 95 نیز محسن پاک‌آیین، سفیر وقت ایران در باکو از عزم جدی ایران و آذربایجان برای احداث خط آهن رشت ـ آستارا خبر داده و گفته بود: کارگروه مشترک میان آذربایجان و ایران قرار است طی یک یا دو هفته آینده موضوع تعیین نوع و شرایط مشارکت 500 میلیون دلاری جمهوری آذربایجان با ایران برای احداث خط آهن را مذاکره کنند.

 

وی افزود: هم ایران و هم آذربایجان برای ساخت خط‌آهن رشت ـ آستارا عزم جدی دارند تا تکمیل شود و کشورهایی مثل روسیه، چک و مجارستان اظهار علاقه کرده‌اند که در این پروژه سهیم شوند.

 

این در حالی بود که تمام اظهارات دولت قبل وعده‌های سرخرمن بود و خبری از ساخت خط‌آهن مهم رشت ـ آستارا نشد. با آغاز به کار دولت سیزدهم، دیپلماسی اقتصادی و استفاده از ظرفیت‌های کشورهایی مانند چین و روسیه در دستور کار قرار گرفت، در همین راستا بود که از نیمه سال گذشته خبرهایی در رابطه با مذاکرات ایران و روسیه برای ساخت خط‌آهن رشت ـ آستارا رسانه‌ای شد.

 

شاهراه پارسی ۲۰میلیارددلاری/ ایران «جاده اروپا ـ آسیا» را کوتاه می‌کند

ابراز علاقه روس‌ها برای سرمایه‌گذاری در خط‌آهن رشت ـ آستارا

در همین راستا آبان‌ماه سال گذشته مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه با یادآوری علاقه‌مندی روس‌ها برای سرمایه‌گذاری در ساخت خط‌آهن رشت ـ آستارا،‌ گفته بود: در سفر رئیس‌جمهور روسیه به ایران برای حضور سرمایه‌گذاران این کشور در ساخت خطّ ریلی رشت ـ آستارا در کریدور شمال ـ جنوب اعلام آمادگی شد.

 

خادمی افزود: با ساخت این پروژه ریلی،‌ هلسینکی در فنلاند از طریق ریل به روسیه،‌ آذربایجان و از آنجا به ایران متصل خواهد شد. این خط‌ ریلی نیز به خلیج فارس و دریای عمان متصل می‌شود و زمینه برای ترانزیت کالا از اروپا به شبه‌قاره هند را تسهیل خواهد کرد.

 

وی با بیان این‌که خط‌آهن رشت ـ آستارا 164 کیلومتر طول دارد، افزود: یکی از مسائل این پروژه، چگونگی تأمین منابع مالی است. بر اساس برآورد‌های صورت‌گرفته که مبنای آن فهرست‌بها بوده،‌ حدود 15.7 هزار میلیارد تومان هزینه ساخت خط‌آهن مذکور است. با احتساب تملک اراضی، هزینه ساخت به حدود 20 هزار میلیارد تومان افزایش می‌یابد. در صورت تأمین منابع مالی و تملک اراضی، این خط ریلی حداکثر طی 4 سال ساخته خواهد شد.

 

پیشنهاد 16بندی ایران به روس‌ها

دی‌ماه سال گذشته معاون وزیر راه و شهرسازی از ارائه پیشنهاد 16بندی ایران به روسیه برای ساخت خط‌آهن رشت ـ آستارا خبر داد و گفت: مذاکره ایران و روسیه در این رابطه ادامه دارد.

 

شهریار افندی‌زاده خط‌آهن رشت ـ آستارا را مهم‌ترین پروژه ریلی کشور دانست و اظهار کرد: با وجود انجام مذاکرات با روسیه و آذربایجان به‌منظور مشارکت در تکمیل این خط ریلی، این پروژه را چه با حضور روسیه و چه بدون حضور این کشور تکمیل می‌کنیم تا در جهت افزایش ترانزیت کشور مورد استفاده قرار گیرد. این پروژه 162کیلومتری کریدور شمال ـ جنوب از بندرعباس تا رشت و از رشت تا آستارا را تکمیل می‌کند و ایران از طریق آذربایجان به روسیه و شمال اروپا وصل می‌شود.

 

وی یادآور شد: دولت روسیه علاقه‌مند به مشارکت در تکمیل راه‌آهن رشت ـ آستارا است تا به‌صورت وام یا روش‌های دیگر به تأمین مالی این خط ریلی کمک کند، به همین منظور طی ماه‌های اخیر مذاکراتی با دولت روسیه در راستای توسعه ترانزیت میان دو کشور انجام شده است، برای این کار تفاهمنامه دوجانبه بین ایران و روسیه پیشنهاد داده شده و تفاهمنامه سه‌جانبه‌ای نیز میان ایران، روسیه و آذربایجان منعقد شده که پیرو بیانیه مشترک با امضای وزرای سه کشور است. در این تفاهمنامه محورهایی درباره احداث و نحوه بهره‌برداری پروژه ریلی در 16 ماده پیش‌بینی شده که شامل تعیین نوع طراحی خط از جمله عرض خطوط ریلی این پروژه است.

 

معاون حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی گفت: عرض خطوط ریلی کشور ما یک‌هزار و 435 میلی‌متر و عرض خطوط آذربایجان و روسیه یک‌هزار و 520 میلی‌متر است، بنابراین باید بین رشت و آستارا حتماً از خطوط ریلی ایران استفاده کنیم اما پیشنهاد شده ریل سومی را هم کنار شبکه ریلی کشور قرار گیرد که به‌عرض یک‌هزار و 520 میلی‌متر هم برسد تا هم قطارهای با عرض استاندارد و هم قطارهای با عرض پهن بتوانند از شبکه ریلی ما عبور کنند که البته نیاز است این موضوع از لحاظ علمی و فنی هم مورد بررسی قرار گیرد.

 

وی افزود: به این ترتیب هم افزایش عبور قطارها را به‌دنبال خواهد داشت و هم در آستارا و رشت می‌توانیم تعویض بوژی داشته باشیم که البته نیاز است احداث این ریل و سرمایه‌گذاری آن بر عهده کشور روسیه باشد که در این رابطه باید مسئولان کشور تصمیم‌گیری کنند.

 

افندی‌زاده دومین مسئله مورد مذاکره با روسیه را تأمین مالی دانست و گفت: نوع سرمایه‌گذاری روسیه در این پروژه، نحوه طراحی، بهره‌برداری و نحوه مشارکت دو کشور در حال مذاکره است. در تفاهم اولیه تملک اراضی قرار است بر عهده ایران باشد و نوع ساخت و بهره‌برداری نیز در تفاهمنامه‌ها مورد مذاکره قرار دارد. با توجه به اهمیت این پروژه، قرارگاه خاتم نیز اقداماتی در آغاز انجام داده است و بعد از تفاهمنامه دوجانبه با روسیه به‌دنبال پیمانکارانی خواهیم رفت تا تکمیل خط هرچه سریعتر انجام شود.

 

در سیزدهمین اجلاس مشترک ایران و روسیه با این کشور برای جابه‌جایی 10 میلیون تن کالا تا سال 2023 تفاهم شده و همچنین سه کشور ایران، روسیه و آذربایجان نیز برای جابه‌جایی 15 میلیون تن کالا تفاهم کرده‌اند که نشان می‌دهد تقاضای بار به‌اندازه کافی وجود دارد.

 

امروز با حضور رؤسای جمهوری ایران و روسیه سرانجام پس از حدود 23 سال قرارداد 1.6 میلیارد یورویی طراحی و ساخت خط‌آهن رشت ـ آستارا امضا شد، قراردادی که با اجرای آن کریدور ریلی شمال ـ جنوب ایران تکمیل می‌شود و زمینه برای بهره‌گیری از موقعیت ژئوپولیتیک ایران به‌عنوان یکی از بازیگران اصلی ترانزیت منطقه را فراهم می‌آورد.

 

شاهراه پارسی ۲۰میلیارددلاری/ ایران «جاده اروپا ـ آسیا» را کوتاه می‌کند

مزیت‌های اقتصادی شاهراه ایرانی

به گزارش خبرگزاری تسنیم، تکمیل کریدور ریلی شمال ـ جنوب مزیت‌های اقتصادی و سیاسی فراوانی را برای ایران به‌همراه دارد. ازآن‌جا که برخی همسایگان از جمله قرقیزستان، تاجیکستان، ازبکستان و افغانستان به‌نحوی محصور در خشکی هستند، باید برای رسیدن به دریا کالاهای خود را از طریق ایران حمل کنند. از سوی دیگر این کریدور، می‏‌تواند دیپلماسی سیاسی ـ اقتصادی ایران در قفقاز را از بیش از پیش فعال و نقش‌‏آفرین کند.

 

تکمیل کریدور شمال ـ جنوب علاوه بر توسعه ترانزیت بین‌المللی و استفاده از ظرفیت‌های سرزمینی، یک منبع درآمد پایدار برای ایران است. پیش‌بینی می‌شود با عملیاتی شدن کریدور شمال ـ جنوب، ایران بتواند سالانه حدود 20 میلیارد دلار درآمد از این مسیر ترانزیتی کسب کند که می‏‌تواند تا حدی وابستگی کشور به درآمدهای نفتی را کاهش دهد.

 

در زمان حاضر ظرفیت ترانزیت کریدور شمال ـ جنوب حدود 30 میلیون تن در سال است که کشورمان تنها از 2 میلیون تن این ظرفیت بهره می‌برد، اگر ایران به هدف خود در تبدیل شدن به هاب منطقه‌ای دست یابد، نیازی به خام‌فروشی مواد معدنی و نفتی نخواهد داشت و منافعی که از راه ترانزیت و گردشگری کسب می‌شود می‌تواند کشور را از فروش مواد نفتی و معدنی خام بی‌نیاز کند.

 

برآوردها نشان می‌دهد از کریدور شمال ـ جنوب سالانه حدود 250 میلیارد دلار محصولات هند، چین و آسیای شرقی به‌مقصد اروپا ترانزیت خواهد شد. بر این اساس پیش‌بینی شده سهم ایران در ترانزیت کالا حدود 4 درصد و تولید حدود 15 درصد باشد . بنابراین تکمیل و راه اندازی "شاهراه ایرانی" جایگاه ایران در اقتصاد بین الملل را از صادرکنندگی «مواد خام» به جایگاه «ترانزیت» تغییر خواهد داد.

 

لازم به ذکر است این کریدور از مهم‌ترین مسیرهای ارتباطی اوراسیا با خلیج فارس است که با توجه به نگاه دولت سیزدهم به دیپلماسی همسایگی و توسعه ارتباطات و مناسبات با کشورهای منطقه، می‌تواند نقش مهمی در ترانزیت کالاهای کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای ایفا کند. استفاده از ظرفیت ترانزیتی کریدورها و نهادهای منطقه‏‌ای همچون سازمان همکاری شانگهای و... از جمله اقدامات مهم دولت سیزدهم برای گسترش دایره دیپلماسی اقتصادی و پیشبرد راهبرد تقویت ارتباط با منطقه و همسایگان در راستای منافع ملی است.

 

ظرفیت حمل بار این خط‌آهن در سال نخست بهره‌برداری 10 میلیون تن برآورد شده که در حال حاضر 9.6 میلیون تن تقاضای حمل بار دارد. این خط‌آهن ظرفیت جابه‌جایی حدود 990 هزار نفر مسافر را در سال بیستم بهره‌برداری خواهد داشت. برای ساخت این پروژه ریلی، احداث 63 دستگاه پل به طول حداکثر 40 کیلومتر و یک دستگاه تونل در نظر گرفته شده است.

 

این پروژه ریلی دارای یک دستگاه درجه 1 (آستارا)، سه ایستگاه درجه 2 (صومعه سرا، اسالم- تالش و لوندویل) و پنج ایستگاه درجه 3 (رضوانشهر_ پونل، ماسال، پره سر، حویق و لیسار) است.

 

مسیر ریلی رشت- آستارا می‌تواند زمان حمل بار را از مبدا و مقصد فنلاند به مبدا یا مقصد ایران به صورت ترکیبی دریایی_ ریلی به 12 روز کاهش دهد، در حالی که حمل دریایی بار در این مسیر 33 روز زمان نیاز دارد. همچنین مسیر فنلاند به پاکستان را به 18 روز و مسیر فنلاند به هند را به 20 روز کاهش خواهد داد.

 

حمل بار از فنلاند به تایلند و بالعکس از طریق ناوگان دریایی 45 روز زمان می‌برد در حالی که با تکمیل راه‌آهن رشت_ آستارا این مسیر به صورت دریایی_ ریلی به 21 روز کاهش خواهد یافت. مسیر ریلی رشت-آستارا حلقه نهایی کریدور شمال-جنوب محسوب می‌شود، این کریدور نیز به‌ عنوان پل ارتباطی کشورهای اروپایی با اقیانوس هند و خلیج ‌فارس به شمار می‌رود و ارتباط کشورهای شمال اروپا، اسکاندیناوی و روسیه از طریق ایران با کشورهای حوزه خلیج فارس، حوزه اقیانوس هند و جنوب شرقی آسیا را فراهم خواهد کرد. تکمیل کریدور شمال-جنوب فرصت بی نظیری برای جذب بالاترین حجم از بار روسیه و ترانزیت آن از طریق ایران فراهم می‌کند که با افزایش درآمدهای ترانزیتی در رشد شاخص‌های اقتصادی کشور نیز تاثیر گذار است./تسنیم

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
تحلیل های برگزیده