عقب‌نشینی کابینه نتانیاهو از مفاد جنجالی‌ترین بند‌های تغییرات سیستم قضایی-راهبرد معاصر
نیویورک تایمز: غرب برای گفتگو با ایران به بازرسان هسته‌ای جهان متوسل می‌شود بن‌سلمان در دیدار با اسد: بازگشت قدرتمندانه سوریه، به سود همه کشورهای عربی است رسانه اسرائیلی: آمریکا ارسال سلاح به تل‌آویو را از سر گرفت اردوغان: توافق صلح بین آذربایجان و ارمنستان، فرصت تاریخی است ناتو از اعضای خود خواست اوکراین را در اولویت قرار دهند واکنش حماس به بیانیه نشست سران عرب در منامه ایران ادعای آمریکا درباره وضعیت یمن را رد کرد آغاز دادرسی دیوان لاهه در پرونده شکایت آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی رهبر انصارالله: آمریکایی‌ها حمله به رفح را طراحی کرده‌اند دیدار بشار اسد و بن سلمان در بحرین بیانیه عفو بین‌الملل به مناسبت سالگرد اشغال فلسطین تداوم درگیری‌های پراکنده مرزی طالبان و پاکستان آغاز نشست سران عرب در منامه/ درخواست بن‌سلمان درباره غزه عبداللطیف رشید: ایران هیچ دخالت نظامی در عراق ندارد زلنسکی در خارکیف: وضعیت میدانی به شدت سخت است

عقب‌نشینی کابینه نتانیاهو از مفاد جنجالی‌ترین بند‌های تغییرات سیستم قضایی

رهبران ائتلاف عضو کابینه بنیامین نتانیاهو گفته‌اند که حاضر به عقب‌نشینی جزئی از مفاد یکی از جنجالی‌ترین بند‌های تغییرات سیستم قضایی هستند.
تاریخ انتشار: ۱۸:۳۴ - ۰۱ مرداد ۱۴۰۲ - 2023 July 23
کد خبر: ۱۹۵۹۰۶

به گزارش راهبرد معاصر؛ در شرایطی که اعتراضات در سرزمین اشغالی به لایحه تغییرات بنیادین در سیستم قضایی به اوج خود رسیده است، تعدادی از رهبران ائتلاف تشکیل دهنده کابینه بنیامین نتانیاهو گفته‌اند که حاضر هستند تغییراتی در این لایحه اعمال کنند.

به نوشته وبگاه خبری عرب ۴۸، این رهبران در دیدار با کارمندان دفتر «اسحاق هرتزوگ» رئیس رژیم صهیونیستی گفته‌اند که حاضرند تغییراتی در لایحه قانون موسوم به «عدم معقولیت» اجرا کنند و همزمان تصویب نهایی آن را شش ماه به تأخیر بیاندازند. هرچند معترضان خواستار به تعویق انداختن این لایحه به مدت یک سال و نیم هستند.

طبق این لایحه جنجالی، قضات دیوان عالی دیگر نمی‌توانند مصوبات کابینه از جمله انتخاب وزرا را با استناد به قانون «عدم معقولیت» وتو کنند که به گفته معترضان موجب دیکتاتوری کابینه خواهد شد.

این لایحه سه قرائت دارد که یک قرائت آن تصویب شده و قرار است مذاکرات در خصوص قرائت دوم و سوم آن نیز فردا (دوشنبه) در جلسه عمومی کنست به رأی گذاشته شود که با توجه به اکثریت اعضای ائتلاف حاکم در کنست، به احتمال زیاد تصویب شود. هرچند در صورت چنین رخدادی باید منتظر شرایط انفجاری و اعتراضات شدیدتر از پیش باشیم.

در این میان «رووین ریولین» رئیس سابق رژیم صهیونیستی (۲۰۱۴-۲۰۲۱) که خود نیز عضو حزب راستگرای لیکود است، به جمع معترضان پیوسته و قرار است امروز عصر در خلال تظاهرات قدس اشغالی سخنرانی کند.

از سوی دیگر اتحادیه تجارت اسرائیل که شامل رؤسا و مدیران ۱۵۰ شرکت بزرگ در این رژیم اسرائیل است، اعلام کرده طی یک مذاکرات اضطراری تصمیم گرفته است تا بهره‌برداری از طرح‌های اقتصادی را متوقف کند.

این اتحادیه در اطلاعیه‌ای گفت: «ما هرکاری می‌کنیم تا مانع از قانون گذاری یکجانبه که آسیب جدی برای اقتصاد دارد، جلوگیری کنیم».

اعضای این اتحادیه شامل مقاماتی از جمله مدیران کل بانک‌های بزرگ، مدیر کل شبکه بازاریابی «چاپرسال»، رئیس شرکت بیمه «هارل» و شبکه مجتمع‌های تجاری «عزرائیلی» است. این اتحادیه همچنین روز شنبه در قدس اشغالی اقدام به برپایی یک خیمه اعتراضی کرد و از کابینه نتانیاهو خواست تا قانونگذاری طرح قضایی را متوقف کند و با مخالفان به تفاهم برسد.

همزمان هرزی هالوی رئیس ستاد ارتش رژیم صهیونیستی در پیامی به نظامیان این رژیم درباره تبعات عدم خدمت هشدار داد و گفت: «خدمت در ارتش اسرائیل وظیفه و یک امتیاز بزرگ است چه به صورت رسمی یا ذخیره».

وی در ادامه اضافه کرد: «من از شما می‌خواهم که به خدمت بازگردید. اگر افراد کارآمد در ارتش اسرائیل خدمت نکنند، اسرائیلی دیگر در منطقه وجود نخواهیم داشت».

مجموع این شرایط موجب شده است تا رژیم صهیونیستی در یکی از بدترین موقعیت‌های داخلی از بدو تشکیل در سال ۱۹۴۸ قرار گیرد، تا جایی که «اوریت فرکاش هکوهن» نماینده پارلمان رژیم صهیونیستی (کنست)، امروز (یکشنبه)، به علت اوضاع ناآرام رژیم صهیونیستی در پارلمان گریست.

اوریت فرکاش نماینده پارلمان رژیم صهیونیستی که به‌شدت از وضعیت موجود شکایت داشت، اوضاع ناآرام رژیم صهیونیستی را ظهر امروز به باد انتقاد گرفت و گریه‌کنان در پارلمان گفت: «این یک کابینه بی‌نظم و ترتیب است. چنین وضع فاجعه‌باری قبلا رخ نداده است. من نمی‌توانم چیز‌هایی را که در حال رخ دادن است، باور کنم.» / فارس

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده