گروسی: دوران اجماع قدرت‌های بزرگ علیه ایران به پایان رسیده و احتمالاً تا مدت‌های مدید باز نمی‌گردد اعتراض بقایی به اعتراف دبیرکل ناتو به همکاری با آمریکا و اسرائیل در جنگ با ایران / ناتو باید بابت همه پیامد‌های این جنگ تجاوزکارانه پاسخگو باشد ادعای ترامپ درباره بمباران مدرسه میناب: کار آمریکا نبوده! سنای آمریکا نظر ترامپ را جلب کرد / عقب نشینی از بررسی قطعنامه اختیارات جنگی ترامپ علیه ایران هشدار جدی نیروی دریای سپاه درباره تردد شناور‌ها در تنگه هرمز / فقط عبور از این مسیر‌ها مجاز است سنتکام مدعی کشته شدن یکی از رهبران داعش در سوریه شد پایان دادگاه نتانیاهو بعد از ۹۸ جلسه سخنگوی هیئت مذاکره کننده در واکنش به ادعا‌های روبیو: صلح واقعی با پایان مداخلات آمریکا و خاتمه اشغالگری محقق می‌شود روبیو: یادداشت تفاهم با ایران ظرف ۶۰ روز اجرا خواهد شد قالیباف: کشور‌های غرب آسیا و اسلامی باید نظم جدیدی را متکی بر ظرفیت‌ها، منابع و مردم خود بنا کنند عراقچی همتای عربستانی خود را در جریان آخرین روند مذاکرات، پیشرفت‌های حاصل‌شده در اجرای تفاهمات قرار داد آمریکا فعالیت سفارت خود در کویت را از سر گرفت قالیباف با علی‌اف دیدار کرد ترامپ: ایران خبر داد که از تنگه هرمز عوارض نمی‌گیرد ادعای وزیر جنگ اسرائیل درباره ادامه حضور در لبنان: آمریکا هم بخواهد عقب‌نشینی نمی‌کنیم المیادین به نقل از مقام کاخ سفید: قطعنامه اختیارات جنگی ترامپ به رئیس‌جمهور ارائه نمی‌شوند و قدرت قانونی ندارند

نماینده ایران: سلاح هسته‌ای در دست رژیم صهیونیستی تهدیدی برای امنیت خاورمیانه است

نماینده ایران: سلاح هسته‌ای در دست رژیم صهیونیستی تهدیدی برای امنیت خاورمیانه است سفیر و نماینده دائم کشورمان نزد سازمان ملل و سایر سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین در نشست کمیته مقدماتی بازنگری معاهده عدم‌اشاعه هسته‌ای وجود صد‌ها سلاح هسته‌ای در دست رژیم اسرائیل را تهدیدی جدی برای امنیت منطقه خاورمیانه و فراتر از آن دانست.
تاریخ انتشار: ۲۰:۴۷ - ۱۰ مرداد ۱۴۰۲ - 2023 August 01
کد خبر: ۱۹۷۳۹۲

به گزارش راهبرد معاصر؛ محسن نذیری اصل، سفیر و نماینده دائم کشورمان نزد سازمان ملل و سایر سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین، در نشست کمیته مقدماتی بازنگری معاهده عدم‌اشاعه هسته‌ای (NPT) خطاب به نمایندگان دولت‌های عضو، مواضع اصولی کشورمان را مطرح نمود.

نماینده کشورمان در ابتدا ضمن ابراز تأسف از اینکه یکی از ارکان اساسی معاهده منع سلاح‌های هسته‌ای، یعنی خلع‌سلاح هسته‌ای، علی‌رغم تمایل شدید جامعه بین‌المللی هنوز محقق نشده است، نسبت به شکل‌گیری مسابقه تسلیحات هسته‌ای جدید میان کشور‌های دارای سلاح هسته‌ای هشدار داد.

وی همچنین با اشاره به اینکه فرسایش سیستماتیک و عدم‌پایبندی به تعهدات خلع‌سلاح هسته‌ای جدی‌ترین تهدید برای یکپارچگی و اعتبار این معاهده می‌باشد، بر نیاز ضروری به پایبندی سریع و کامل همه کشور‌های دارای سلاح هسته‌ای با تعهدات ماده ششم و سایر تعهدات در زمینه خلع‌سلاح هسته‌ای به‌عنوان اولویت اصلی تأکید نمود.

نذیری همچنین سازوکار‌های اشتراک تسلیحات هسته‌ای میان کشور‌های دارای سلاح هسته‌ای و برخی از کشور‌های فاقد سلاح هسته‌ای، به‌ویژه استقرار و میزبانی این دسته از سلاح‌ها در قلمروی کشور‌های فاقد سلاح هسته‌ای در اروپا را نقض تعهدات ذیل معاهده دانست و افزود: جمهوری اسلامی ایران از این دسته از کشور‌ها می‌خواهد به نگرانی‌های جدی اکثریت قریب به اتفاق کشور‌های عضو NPT توجه کنند و به تعهدات خود در زمینه معاهده عدم‌اشاعه هسته‌ای برگردند.

نماینده کشورمان در ادامه با تأکید بر تعهد قوی ایران به اهداف معاهده منع‌اشاعه هسته‌ای که مبتنی بر مبانی عقلی، قانونی و شرعی است و همچنین تأکید بر نقش آژانس در نظارت بر تعهدات مربوطه تحت NPT، اضافه کرد: ما بر تعهد خود به اجرای موافقتنامه جامع پادمان با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر اساس ماده سوم معاهده ثابت‌قدم می‌مانیم.

وی در همین راستا اظهار داشت: بر اساس آخرین گزارش اجرای پادمان، همکاری ایران با آژانس در زمینه پادمان مثال‌زدنی بوده است.
وی با اشاره به اینکه ایران به‌خاطر ارائه این سطح از همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شایسته تقدیر است، تأکید نمود: ضروری است آژانس فعالیت‌های راستی‌آزمایی خود را بدون تبعیض، بی‌طرفانه و مستقل انجام دهد تا اعتبار خود را که بزرگترین دارایی‌اش می‌باشد، حفظ و در برابر فشار‌های خارجی برای دستکاری در دستور کار خود مقاومت کند.

نماینده کشورمان درخصوص موضع برجام نیز ابراز کرد: در حالی که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ۱۵ گزارش متوالی خود تأیید نمود که ایران به‌طور کامل به تعهدات خود در چارچوب برجام عمل می‌کند، آمریکا به‌طور یک‌جانبه و بدون هیچ توجیهی از این توافق خارج شد و پس از آن تمام تحریم‌های غیرقانونی خود علیه ایران را مجدداً اعمال کرد، از طرف دیگر طرف‌های اروپایی برجام به تعهدات خود مبنی بر جبران خسارات وارده به ایران در نتیجه تحریم‌های مجدد ایالات متحده پایبند نبودند، فلذا، ایالات متحده و اعضای اتحادیه اروپا به‌خاطر بی‌عملی در اجرای تعهداتشان ذیل برجام، مسئول وضعیت وخیم کنونی این توافق هستند.

نذیری همچنین ضمن تأکید به احترام کامل به حقوق کشور‌های عضو و رعایت تعهدات مندرج در ماده ۴ معاهده درخصوص ترویج استفاده صلح‌آمیز از انرژی و فناوری هسته‌ای، تصریح کرد: تحمیل اقدامات قهری یکجانبه توسط یک دولت عضو، یعنی آمریکا، علیه همکاری‌های هسته‌ای صلح‌آمیز غیرنظامی با برخی از کشور‌های عضو دیگر، نقض فاحش تعهدات قانونی بر اساس ماده ۴ معاهده است.

نماینده کشورمان در پایان نیز درخصوص وضعیت نگران‌کننده تسلیحات هسته‌ای رژیم اسرائیل عنوان داشت: جمهوری اسلامی ایران نگرانی عمیق خود را از تأخیر مداوم و طولانی در اجرای قطعنامه ۱۹۹۵ و برنامه اقدام ۲۰۱۰ در خاورمیانه ابراز می‌کند. رژیم اسرائیل با حمایت و کمک آمریکا با تمام ابتکارات و تلاش‌ها در زمینه ایجاد منطقه عاری از سلاح هسته‌ای در خاورمیانه مخالفت کرده است. وجود صد‌ها سلاح هسته‌ای در دست این رژیم تهدیدی جدی برای امنیت منطقه خاورمیانه و فراتر از آن است.

جامعه بین‌الملل باید از طرق مقتضی از این رژیم بخواهد از سلاح‌های هسته‌ای دست بکشد و ضمن پیوستن به معاهده منع‌اشاعه، تمامی تأسیسات و فعالیت‌های هسته‌ای خود را تحت پادمان‌های جامع آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و پروتکل الحاقی قرار دهد و پاسخگو باشد. / تسنیم

ارسال نظر
captcha
پرطرفدارترین اخبار
آخرین اخبار