تلاش ترکیه برای برقراری دوباره قرارداد غلات اوکراین-راهبرد معاصر
نیویورک تایمز: غرب برای گفتگو با ایران به بازرسان هسته‌ای جهان متوسل می‌شود بن‌سلمان در دیدار با اسد: بازگشت قدرتمندانه سوریه، به سود همه کشورهای عربی است رسانه اسرائیلی: آمریکا ارسال سلاح به تل‌آویو را از سر گرفت اردوغان: توافق صلح بین آذربایجان و ارمنستان، فرصت تاریخی است ناتو از اعضای خود خواست اوکراین را در اولویت قرار دهند واکنش حماس به بیانیه نشست سران عرب در منامه ایران ادعای آمریکا درباره وضعیت یمن را رد کرد آغاز دادرسی دیوان لاهه در پرونده شکایت آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی رهبر انصارالله: آمریکایی‌ها حمله به رفح را طراحی کرده‌اند دیدار بشار اسد و بن سلمان در بحرین بیانیه عفو بین‌الملل به مناسبت سالگرد اشغال فلسطین تداوم درگیری‌های پراکنده مرزی طالبان و پاکستان آغاز نشست سران عرب در منامه/ درخواست بن‌سلمان درباره غزه عبداللطیف رشید: ایران هیچ دخالت نظامی در عراق ندارد زلنسکی در خارکیف: وضعیت میدانی به شدت سخت است

تلاش ترکیه برای برقراری دوباره قرارداد غلات اوکراین

رسانه‌های خبری از تلاش ترکیه برای برقرار دوباره قرارداد غلات میان روسیه و اوکراین خبر دادند.
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۰ - ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ - 2023 August 07
کد خبر: ۱۹۸۲۲۰

به گزارش راهبرد معاصر، رسانه‌های ترکیه گزارش دادند که آنکارا از هیچ قرارداد جایگزینی برای غلات اوکراین را حمایت نمی‌کند و در تلاش است تا قراردادی که با میانجیگری این کشور برپا شده بود، دوباره احیا شود.

 

نشریه صباح در گزارش خود در این باره با بیان آن‌که ترکیه به دنبال بازگرداندن قرارداد غلات دریای سیاه به شکل اصلی آن است و از پیشنهاد‌های جایگزین برای صادرات محصولات کشاورزی حمایت نخواهد کرد، افزود: «آنکارا در حال مذاکره دیپلماتیک با نمایندگان سازمان ملل، روسیه و اوکراین در تلاش برای بازگرداندن کریدور بشردوستانه است که صادرات غلات اوکراینی را تا پایان قرارداد در ماه گذشته تسهیل می‌کرد. ترکیه همچنین از کار مرکز هماهنگی مشترک (JCC) درمورد ابتکار غلات دریای سیاه حمایت می‌کند.»

 

مرکز هماهنگی مشترک در ژوئیه ۲۰۲۲ در استانبول تأسیس شد و متشکل از نمایندگان اوکراین، روسیه، ترکیه و سازمان ملل بود. مسکو تصمیم گرفت که این توافق را پس از ۱۷ ژویئه تمدید نکند و می‌گوید که آمریکا و اتحادیه اروپا نتوانسته‌اند بخشی از توافق را حفظ کنند و اجازه صادرات محصولات غذایی و کود‌های شیمیایی روسیه را بدهند.

 

بر اساس گزارش رسانه‌ها، آنکارا به دنبال ازسرگیری قرارداد غلات به شکل قبلی خود است، زیرا این امر به دستیابی به هدف اصلی این توافق که کاهش تنش‌ها در حوزه دریای سیاه بود کمک می‌کند.

 

خبرگزاری روسی تاس پیش‌تر گزارش داده بود که دورنمای واقعی ازسرگیری معامله غلات وجود دارد. منابعی در دولت ترکیه به رسانه‌ها گفتند که کریدور حمل‌ونقل دریای سیاه ارزان‌تر از سایر گزینه‌ها برای صادرات محصولات کشاورزی به بازار‌های جهانی است./ باشگاه خبرنگاران

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده