زیان هنگفت بزرگترین شرکت‌های اروپایی به دلیل قطع فعالیت در روسیه-راهبرد معاصر
نیویورک تایمز: غرب برای گفتگو با ایران به بازرسان هسته‌ای جهان متوسل می‌شود بن‌سلمان در دیدار با اسد: بازگشت قدرتمندانه سوریه، به سود همه کشورهای عربی است رسانه اسرائیلی: آمریکا ارسال سلاح به تل‌آویو را از سر گرفت اردوغان: توافق صلح بین آذربایجان و ارمنستان، فرصت تاریخی است ناتو از اعضای خود خواست اوکراین را در اولویت قرار دهند واکنش حماس به بیانیه نشست سران عرب در منامه ایران ادعای آمریکا درباره وضعیت یمن را رد کرد آغاز دادرسی دیوان لاهه در پرونده شکایت آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی رهبر انصارالله: آمریکایی‌ها حمله به رفح را طراحی کرده‌اند دیدار بشار اسد و بن سلمان در بحرین بیانیه عفو بین‌الملل به مناسبت سالگرد اشغال فلسطین تداوم درگیری‌های پراکنده مرزی طالبان و پاکستان آغاز نشست سران عرب در منامه/ درخواست بن‌سلمان درباره غزه عبداللطیف رشید: ایران هیچ دخالت نظامی در عراق ندارد زلنسکی در خارکیف: وضعیت میدانی به شدت سخت است

زیان هنگفت بزرگترین شرکت‌های اروپایی به دلیل قطع فعالیت در روسیه

روزنامه انگلیسی فایننشال تایمز فاش کرد، بزرگترین شرکت‌های اروپایی از شروع عملیات نظامی ارتش روسیه در فوریه ۲۰۲۲ در اوکراین، تاکنون به دلیل قطع فعالیت‌هایشان در روسیه متحمل دست‌کم ۱۰۰ میلیارد یورو (۱۱۰ میلیارد دلار) خسارت شده‌اند.
تاریخ انتشار: ۱۷:۲۱ - ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ - 2023 August 07
کد خبر: ۱۹۸۳۰۲

به گزارش راهبرد معاصر؛ روزنامه فایننشال تایمز نوشت، عملیات نظامی روسیه در فوریه ۲۰۲۲ در اوکراین تاکنون باعث شده، بزرگترین شرکت‌های اروپایی به دلیل قطع شدن فعالیت‌هایشان در روسیه متحمل ۱۰۰ میلیارد یورو معادل ۱۱۰ میلیارد دلار خسارت شوند.

فایننشال تایمز در گزارش خود نوشت، بررسی اظهاریه‌های مالی ۶۰۰ گروه اروپایی در سال ۲۰۲۳ نشان داد، ۱۷۶ شرکت اروپایی به دلیل قطع یا کاستن از تجارت با روسیه در واکنش به جنگ در اوکراین تاکنون متحمل ضرر‌های هنگفتی در قالب کاهش ارزش دارایی، افزایش هزینه‌های مرتبط با ارز خارجی و هزینه‌های بی‌سابقه دیگر شده‌اند.

در ادامه این گزارش آمده است، شرکت‌های نفت و گاز با بزرگترین هزینه‌ها و بیشترین میزان کاهش ارزش دارایی‌ها در نتیجه جنگ اوکراین درگیر شده‌اند و مجموع هزینه‌هایی که شرکت‌های بزرگ نفت و گاز بریتیش پترولیوم، شل و توتال انرژیز متحمل شده‌اند به ۴۰.۶ میلیارد یورو رسیده است.

طبق گزارش فایننشال تایمز، ضرر قطع فعالیت شرکت‌های زیرساختی اروپایی در روسیه در نتیجه جنگ اوکراین معادل ۱۴.۷ میلیارد یورو بوده، در حالی که طبق تحلیل این نشریه شرکت‌های صنعتی شامل خودروساز‌ها متحمل ۱۳.۶ میلیارد یورو خسارت شده‌اند. از طرفی به شرکت‌های مالی شامل بانک‌ها، بیمه‌ها و شرکت‌های سرمایه‌گذاری نیز حدود ۱۷.۵ میلیارد یورو خسارت و هزینه از جمله در قالب کاهش ارزش دارایی وارد شد.

طبق گزارش فایننشال تایمز شرکت‌های بخش انرژی به دلیل افزایش قیمت‌های نفت و گاز متقابلا سود هنگفتی نیز به دست آوردند، به نحوی که این اتفاق در سال ۲۰۲۲ حدود ۹۵ میلیارد یورو سود را نصیب سه شرکت بریتیش پترولیوم، شل و توتال انرژیز کرد.

همچنین این جنگ برای شرکت‌های تسلیحات‌سازی و نظامی غربی نیز عایدی زیادی داشته و منجر به افزایش ارزش سهام آن‌ها شده است.

به نوشته فایننشال تایمز، مدرسه اقتصاد کی‌یف برآورد کرده که بالغ بر ۵۰ درصد از مجموع ۱۸۷۱ شرکت اروپایی که قبل از شروع جنگ در اوکراین در روسیه فعالیت داشتند، همچنان در این کشور فعال هستند که شامل شرکت‌های یونی کردیت ایتالیا، بانک رایفایزن اتریش، شرکت غذایی نستله سوئیس و شرکت یونیلور بریتانیا می‌شوند. / ایسنا

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده