تحرکات مشکوک آمریکا در مرزهای عراق و سوریه-راهبرد معاصر

تحرکات مشکوک آمریکا در مرزهای عراق و سوریه

منابع عراقی می‌گویند، تحرکات اخیر آمریکا در عراق با هدف عملیاتی علیه روسیه در سوریه است. آمریکا همچنین تلاش می‌کند ارتباط ایران بین سوریه و لبنان را از عراق قطع کند.
تاریخ انتشار: ۱۴:۴۹ - ۲۸ مرداد ۱۴۰۲ - 2023 August 19
کد خبر: ۲۰۰۲۳۱

به گزارش راهبرد معاصر، روزنامه الشرق الاوسط امروز شنبه در گزارشی با عنوان «تحرکات نظامی مشکوک آمریکا در عراق؛ سوریه هدف احتمالی است و گروهها[ی مسلح فعلا] در آرامش» از تلاش آمریکا برای عملیاتی علیه روسیه در سوریه و همچنین علیه منافع ایران خبر داد.

 

الشرق الاوسط نوشت، رسانه‌های محلی در عراق تصاویری از کاروان‌های نظامی آمریکایی را منتشر کرده که در شهرهای متعددی در تحرکند و چندین نشانه حاکی از آن است که گروههای [مقاومت] شیعی «در جریان هستند و از آنها خواسته شده که از تشدید [درگیری] اجتناب کنند».

 

طبق این گزارش، اما سرلشکر یحیی رسول سخنگوی فرماندهی کل نیروهای مسلح عراق در سخنانی تلویزیونی وجود هرگونه تحرکات نظامی آمریکا را رد کرد.

 

اما یک مسئول دولتی [در عراق] به الشرق الاوسط گفت، «این تحرکات محدود به پایگاه‌های خارج از مرزهای عراق است». او گفت، تعدادی از تصاویری از خودروهای آمریکایی یا متعلق به زمانهای قبل است یا متعلق به خودروهایی است که اصلا در عراق نیست.

 

در مقابل، سه شخصیت عراقی که یکی از آنان از سران یک گروه مسلح مستقر در شمال عراق به الشرق الاوسط گفتند، «آمریکایی‌ها در حال بازاستقرار در منطقه هستند. اینها، مقدمات عملیات نظامی است که داخل عراق نخواهد بود». این منبع که هویتش فاش نشد، افزود: گروه‌های مسلح احتمال می‌دهند که هدف راهبردی از این عملیات تغییر قواعد درگیری با روس‌ها در سوریه باشد».

 

این منبع با بیان اینکه «آنچه الان در اختیار داریم صرفاً تحلیل‌هایی بر اساس اطلاعات ناچیز است زیرا آمریکایی‌ها خیلی از عملیات‌هایشان را به بغداد اطلاع نمی‌دهند»، هدف دوم آمریکایی‌ها از تحرکات اخیر را ایران دانست و گفت: «آمریکایی‌ [همچنین] تلاش می‌کنند مسیر کمک‌های ایران به سوی سوریه و لبنان را از خاک عراق قطع کنند... فعلا این همه چیزی است که ما تا الان می‌دانیم».

 

الشرق الاوسط در پایان به سکوت گروه‌های مقاومت عراق در مقابل تحرکات آمریکا اشاره کرد و نوشت، «به طور غیرمعمول، گروه‌هایی که به داشتن مواضع، علیه حضور آمریکایی‌ها در عراق معروف هستند، در قبال تحرکات آمریکایی‌ها، در رسانه‌ها همچنان سکوت پیشه کرده‌اند. یکی از سران "چارچوب هماهنگی" گفت: «سران گروهها اخیراً در خصوص اطلاعاتی درباره تحرکات آمریکا و همچنین پیام ایران مبنی بر اینکه آنچه آمریکایی‌ها انجام می‌دهند - هر چه که باشد- جای نگرانی ندارد، بحث و بررسی کردند»./ فارس

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده