به گزارش راهبرد معاصر، سالهاست آلودگی هوا نهتنها آسمان آبی پایتخت را خاکستریرنگ کرده، بلکه سیمای آن را هم دودی، تنفس شهروندان را تنگ و زندگی روزانه آنان را با چالشهای متعددی همراه کرده است.
امروزه با توجه به توسعه و پیشرفت روزافزون فنّاوری و فعالیتهای دانشبنیان، اکثر کشورهای دنیا برای مهار این چالش و همچنین کاهش مخاطرات زیستمحیطی ناشی از آلودگی هوا به سمت استفاده از خودروهای برقی حرکت میکنند.
از آنجایی که شهرهای بزرگ در کشور ما هم با مسئله آلودگی هوا ناشی از مصرف زیاد انواع آلایندههای متحرک (حاصل تردد وسایل نقلیه ازجمله اتوبوس، موتورسیکلت و خودروهای فرسوده) دستوپنجه نرم میکنند، استفاده از خودروهای برقی به جهت کاهش آلودگی هوا و آلودگی صوتی میتواند راهی مناسب برای حل این معضل باشد.
اگرچه در دولتهای سابق و ادوار گذشته مدیریت شهری، بارها برنامهریزیهایی برای ایجاد زیرساخت خودروهای برقی آغاز شد و هدفگذاریهایی هم روی آن انجام شد، اما درنهایت هیچکدام از طرحهای مربوط به تولید انبوه نرسید و سرانجام در دولت سیزدهم با همکاری و تعامل شهرداری تهران اقدامات مؤثری در این خصوص انجام شد.
یکی از مهمترین مشکلات برای استفاده از خودروهای برقی عدم وجود زیرساختهای لازم مانند جایگاههایی برای شارژ باتریهای خودروهای برقی بود؛ در همین ارتباط عبدالمطهر محمدخانی؛ سخنگوی شهردار تهران در گفتوگو با خبرگزاری تسنیم از افتتاح و نصب ایستگاههای شارژ وسایل نقلیه برقی در تهران خبر داد.
وی درباره برقیسازی ناوگان حملونقل گفت: شهرداری تهران در تعامل با دولت مجدانه پیگیر برقیسازی ناوگان حملونقل در پایتخت است. در راستای سیاستهای وزارت صنعت، معدن و تجارت، تاکسیهای برقی در اولویت تخصیص ارز برای واردات خودرو قرار دارند و با توجه به قیمت مضاعف آنها نسبت به نسخههای بنزینی، وزارت نفت، کشور و شهرداری تهران تسهیلات لازم را برای متقاضیان این تاکسیها در نظر گرفتهاند.
سخنگوی شهرداری تهران با اشاره انعقاد تفاهم شهرداری تهران با وزارت صنعت، معدن و تجارت افزود: ورود تعدادی موتورسیکلت، تاکسی و اتوبوس برقی به ناوگان حملونقل پایتخت تا پایان سال هدفگذاری شده است.
البته پیش از این هم علیرضا زاکانی؛ شهردار تهران در بازدیدی که به همراه رئیسجمهور از چند خودروی برقی در حیاط پاستور داشت، از ورود 1000 دستگاه اتوبوس، 400 هزار موتور و 50 هزار تاکسی برقی در تهران خبر داد.
بر اساس این گزارش اگرچه نمونههای محدودی از موتورسیکلت و خودروهای برقی وارد خیابانهای پایتخت شده، اما ورود تجاری و در مقیاس قابلتوجه آنها تا پیش از این محقق نشده بود.
نکته حائز اهمیت این است که موضوع آلودگی هوا یکی از چالشهای مهم پایتخت است و مدیریت شهری در این دوره تلاش دارد، تعداد قابلتوجهی موتورسیکلت برقی به ناوگان اضافه کند و جلوی تردد بیشمار موتورسیکلتهای کار فرسوده بهویژه کاربراتوری را بگیرد.
براساس قانون هوای پاک وزارت کشور موظف است از محل ماده 6 این قانون، برای شهرهای بزرگ و در حال توسعه، کمکهزینههایی در نظر بگیرد تا شهرداریها بتوانند به منظور جایگزینی موتورسیکلتهای برقی و تشویق به استفاده از سایر وسایل حمل و نقل پاک در قالب تسهیلات نسبت به ارائه یارانه به شهروندان اقدام کنند.
شهرداریها، نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران، وزارتخانهها و سازمانهای ذیربط موظفند نحوه تردد وسایل نقلیه موتوری و سامانه (سیستم) حمل و نقل شهری را بهصورتی طراحی و ساماندهی کنند که ضمن کاهش آلودگی هوا جوابگوی سفرهای روزانه شهری باشد.
خبر مسرتبخش ورود ناوگان برقی به خیابانهای پایتخت
از اینرو، با توجه به فعالیت و اقدامات وزارت صمت در حوزه حملونقل الکتریکی عباس علیآبادی؛ وزیر صمت در گفتوگوی تلویزیونی در مورد برنامههای وزارت صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: تولید و عرضه خودروهای برقی بهصورت انبوه از سال آینده آغاز خواهد شد.
وی با تأکید بر اینکه مسیر ساخت اتوبوسهای برقی داخلی بهصورت انبوه آغاز شده است، گفت: مردم تا آخر امسال شاهد فعالیت تعداد قابلتوجهی اتوبوس برقی در شهر بوده و از آن استفاده خواهند کرد.
وزیر صمت با اعلام اینکه سال آینده خودروهای برقی بهصورت انبوه برای مردم عرضه خواهد شد، از آغاز ساخت موتورسیکلت برقی بهصورت تجاری خبر داد و گفت: واردات خودروهای برقی که قابلیتهای فوقالعادهای دارند، نیز در اولویت وزارت صنعت، معدن و تجارت خواهند بود.
به گزارش تسنیم، براساس آمار شمارهگذاری پلیس تا انتهای سال 1401 در حدود 3 میلیون موتورسیکلت در تهران پلاک شده است و طبق آخرین دادههای شرکت کنترل کیفیت هوای تهران 21.3 درصد از سهم انتشار آلایندههای گازی و 10.1 سهم انتشار ذرات معلق در هوا ناشی از تردد موتورسیکلتها است.
90 درصد موتورسیکلتهای تهران، کاربراتوریاند
در همین راستا به تازگی میززایی قمی؛ مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در گفتوگویی با اشاره به مرحله نخست طرح راهاندازی ایستگاه شارژ وسایل نقلیه برقی در تهران از نصب 73 دستگاه شارژ در 15 نقطه شهر خبر داد.
وی در خصوص جانمایی این ایستگاهها ادامه داد: این ایستگاهها در پارکینگها، معابر عمومی، پایانههای عمومی جانمایی شدهاند و در گام اول، پراکندگی این دستگاهها برای سهولت شارژ موتورسیکلت برقی و تاکسیهای برقی مدنظر قرارگرفته است.
میرزایی قمی بابیان اینکه حدود 90 درصد موتورسیکلتهای فعال در شهر تهران دارای سیستم سوخترسانی کاربراتوری است، یادآور شد: 76 درصد از این موتورسیکلتها فرسوده است. موتورسیکلتهای کاربراتوری معادل 10 موتورسیکلت انژکتوری نو آلایندگی دارند که این عدد معادل آلایندگی 13 خودروی با استاندارد یورو 5 است!
گفتنی است یک از موارد مهم در جایگزینی موتورسیکلتهای کاربراتوری با موتورسیکلت برقی، تأمین منافع و صرفه اقتصادی و صرفهجویی در مصرف سوخت است.
به گفته میرزایی قمی، در صورتیکه کل موتورسیکلتهای فعال شهر تهران برقی شوند در روزهای آلوده سال بهطور میانگین حدود 15 تا 20 درصد از غلظت ذرات معلق هوای کاهش پیدا خواهد کرد.
به گزارش تسنیم، متأسفانه آلودگی هوا در سالهای اخیر به بحرانی تبدیلشده که نقش ملموس و قابل توجهی در آسیب به سلامت جسم و روان شهروندان دارد، معضلی که عزم جدی دولتمردان و مدیران شهری را طلب میکند تا با اجرای برنامههای بلندمدت برای جنگ با آلودگی هوا تلاش کنند که یکی از این راهکارها، ایجاد زیرساخت برای توسعه حملونقل الکتریکی است. موضوعی که به گفته یکی از مدیران ارشد کشور، دانش طراحی و ساخت آن کاملا بومی بوده و توانمندی داخلی در این زمینه وجود دارد.
دانش ساخت وسایل حملونقل الکتریکی در کشور وجود دارد
مصطفی هاشمی گلپایگانی؛ مدیرعامل سازمان توسعه منابع انرژی در یک برنامه زنده تلویزیونی با اشاره به اهمیت نقش حملونقل الکتریکی در کشور گفت: آلودگیهای زیستمحیطی، تعطیلیهای سراسر ناشی از آلودگی هوا، رواج انواع بیماریها، آلودگی صوتی و … از مهمترین چالشها و پیامدهای تمرکز بر استفاده از سوخت فسیلی است که با توسعه حملونقل الکتریکی برطرف خواهد شد.
مدیرعامل سازمان توسعه منابع انرژی ایران با تاکید بر ضرورت مطالعات تطبیقی در خصوص حملونقل الکتریکی افزود: اگر یارانه و هزینههای متعددی که در واکنش به مشکلات شبکه فعلی حملونقل در کشور پرداخت میکنیم را در حوزه حملونقل الکتریکی تجمیع کنیم، دستاوردهای بسیار خوبی برای دولت و مردم به دنبال خواهد داشت.
وی با تاکید بر اینکه بسترهای مناسبی برای ساخت وسایل نقلیه الکتریکی در کشور فراهم است، عنوان کرد: بدنه، موتور و باتری سه بخش اصلی تشکیلدهنده وسایل نقلیه برقی هستند که در خصوص تهیه و تولید بدنه، باتری و موتور متناسب، شرکتهای متعدد داخلی ایجادشده تا تولید و بهرهبرداری از سامانه را بهصورت کامل در اختیار داشته باشیم.
لذا توجه به اهمیت برقیسازی ناوگان و اعمال این سیاستها درنهایت منجر به این میشود که سالبهسال درصد استفاده از خودروهای برقی در کشور افزایش یابد و در راستای توسعه حملونقل پاک و حفاظت از محیطزیست، به همان میزان تعداد وسایل نقلیه شخصی که در سطح جادهها تردد و آلودگی ایجاد میکنند، کاهش یابد.
براساس این گزارش، جایگاه شارژ وسایل نقلیه برقی که بهاختصار ECS یا EVSE نیز خوانده میشود در واقع تأمینکننده انرژی وسایل نقلیه برقی اعم از هیبرید PLUG-IN و تمام برقی است. این جایگاههای شارژ مانند پمپبنزینها لازم نیست در مکانی مخصوص قرار داشته باشد و تجهیزات جانبی زیادی نیز نیاز ندارد. این جایگاهها تقریباً ایمن هستند و نیاز به تجهیزات ایمنی زیادی ندارند.
بر اساس آنچه مطرح شد، میتوان از تعامل شهرداری تهران با ارکان مختلف دولت برای به نتیجه رساندن پروژه برقیسازی بعد از دهها بار وعده عملی نشده یاد کرد. تعاملی که هرچه باشد، آثار و پیامدهای آن در نیمسال دوم و فصل سرما که نفسها از آلودگی هوا به شماره میافتد، مشخص میشود. به نظر میرسد، ناوگان حملونقل عمومی کشور بهویژه در کلانشهر تهران دستخوش تغییرات گسترده و خوشایندی از جمله ورود ناوگان برقی و نوسازی گسترده خواهد شد./ تسنیم