کرملین: رایزنی درباره توافق غلات نتایج ملموسی ندارد-راهبرد معاصر
نیویورک تایمز: غرب برای گفتگو با ایران به بازرسان هسته‌ای جهان متوسل می‌شود بن‌سلمان در دیدار با اسد: بازگشت قدرتمندانه سوریه، به سود همه کشورهای عربی است رسانه اسرائیلی: آمریکا ارسال سلاح به تل‌آویو را از سر گرفت اردوغان: توافق صلح بین آذربایجان و ارمنستان، فرصت تاریخی است ناتو از اعضای خود خواست اوکراین را در اولویت قرار دهند واکنش حماس به بیانیه نشست سران عرب در منامه ایران ادعای آمریکا درباره وضعیت یمن را رد کرد آغاز دادرسی دیوان لاهه در پرونده شکایت آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی رهبر انصارالله: آمریکایی‌ها حمله به رفح را طراحی کرده‌اند دیدار بشار اسد و بن سلمان در بحرین بیانیه عفو بین‌الملل به مناسبت سالگرد اشغال فلسطین تداوم درگیری‌های پراکنده مرزی طالبان و پاکستان آغاز نشست سران عرب در منامه/ درخواست بن‌سلمان درباره غزه عبداللطیف رشید: ایران هیچ دخالت نظامی در عراق ندارد زلنسکی در خارکیف: وضعیت میدانی به شدت سخت است

کرملین: رایزنی درباره توافق غلات نتایج ملموسی ندارد

سخنگوی کرملین ضمن اشاره به روابط خوب مسکو با پیونگ‌یانگ، ادعاهای اوکراین مبنی بر اینکه روسیه باعث قحطی در قاره آفریقا شده را رد کرد.
تاریخ انتشار: ۲۰:۱۰ - ۰۹ شهريور ۱۴۰۲ - 2023 August 31
کد خبر: ۲۰۲۴۰۰

به گزارش راهبرد معاصر، «دیمیتری پسکوف» سخنگوی ریاست جمهوری فدراسیون روسیه امروز (پنجشنبه) چشم‌انداز بازگشت این کشور به توافق صادرات غلات اوکراینی از بنادر دریای سیاه را رد کرد.

 

پسکوف طی نشست خبری در کرملین گفت: «اتهام‌زنی کی‌یف مبنی بر اینکه روسیه [با عدم تمدید توافق غلات] باعث قحطی در قاره آفریقا شده، بی‌اساس و شرورانه است و عامدانه حقیقت را تحریف می‌کند».

 

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، وی تاکید کرد که باوجود منقضی‌شدن توافق صادرات غلات، روسیه در مورد عرضه مواد غذایی به آفریقا موضع بسیار مسئولانه‌ای اتخاذ کرده است.

 

سخنگوی کرملین همچنین افزود: «هیچ نتیجه ملموسی برای بحث در مورد توافق غلات وجود ندارد و مسکو آماده است تا به محض برآورده شدن شرایط مربوط به روسیه، اجرای آن را از سر بگیرد».

 

طبق این گزارش، پسکوف در واکنش به ادعاهای مقامات آمریکایی مبنی بر توافق نظامی روسیه و کره شمالی نیز توضیح داد: «مسکو و پیونگ‌یانگ روابط خوبی بر اساس احترام متقابل دارند و تماس‌هایی بین آنها در سطوح مختلف برقرار است».

 

توافق صادرات غلات از دریای سیاه، که توسط نمایندگان روسیه، ترکیه، اوکراین و سازمان ملل در تاریخ ۲۲ جولای ۲۰۲۲ امضا شد، شامل صادرات غلات، مواد غذایی و کود اوکراین از طریق سه بندر این کشور در سواحل دریای سیاه است. این توافق در ۲۲ جولای امسال در پی موافقت نکردن روسیه با تمدید آن، فسخ گردید.

 

روسیه و اوکراین مجموعا نزدیک به یک سوم عرضه جهانی گندم را تشکیل می‌دهند. اوکراین همچنین صادرکننده عمده ذرت، جو، روغن آفتابگردان و روغن کلزا است. به گفته سازمان ملل ۳۶ کشور جهان بیش از نیمی از نیاز گندم خود را از طریق اوکراین و روسیه تامین می‌کنند.

 

قرار است امروز «هاکان فیدان» وزیر خارجه ترکیه با سفر به مسکو، درباره شرایط تمدید توافق غلات و همچنین سفر «رجب طیب اردوغان رئیس جمهور این کشور به سوچی برای دیدار با «ولادیمیر پوتین» همتای روس وی، رایزنی داشته باشد./ فارس

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده