السودانی: عراق نیازی به حضور نیروهای آمریکایی ندارد-راهبرد معاصر
نیویورک تایمز: غرب برای گفتگو با ایران به بازرسان هسته‌ای جهان متوسل می‌شود بن‌سلمان در دیدار با اسد: بازگشت قدرتمندانه سوریه، به سود همه کشورهای عربی است رسانه اسرائیلی: آمریکا ارسال سلاح به تل‌آویو را از سر گرفت اردوغان: توافق صلح بین آذربایجان و ارمنستان، فرصت تاریخی است ناتو از اعضای خود خواست اوکراین را در اولویت قرار دهند واکنش حماس به بیانیه نشست سران عرب در منامه ایران ادعای آمریکا درباره وضعیت یمن را رد کرد آغاز دادرسی دیوان لاهه در پرونده شکایت آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی رهبر انصارالله: آمریکایی‌ها حمله به رفح را طراحی کرده‌اند دیدار بشار اسد و بن سلمان در بحرین بیانیه عفو بین‌الملل به مناسبت سالگرد اشغال فلسطین تداوم درگیری‌های پراکنده مرزی طالبان و پاکستان آغاز نشست سران عرب در منامه/ درخواست بن‌سلمان درباره غزه عبداللطیف رشید: ایران هیچ دخالت نظامی در عراق ندارد زلنسکی در خارکیف: وضعیت میدانی به شدت سخت است

السودانی: عراق نیازی به حضور نیروهای آمریکایی ندارد

نخست‌وزیر عراق در گفت‌وگویی مطبوعاتی با اشاره به پایان بحران تروریسم داعش، تاکید کرد که کشورش دیگر نیازی به حضور نیروهای ائتلاف بین‌المللی و نظامیان آمریکایی ندارد.
تاریخ انتشار: ۱۳:۴۰ - ۰۴ مهر ۱۴۰۲ - 2023 September 26
کد خبر: ۲۰۵۷۰۹

به گزارش راهبرد معاصر، «محمد شیاع السودانی»، نخست‌وزیر عراق در گفت‌وگو با روزنامه «نشنال» تاکید کرد که کشورش دیگر نیازی به حضور ائتلاف بین‌المللی که برای مقابله با داعش تشکیل شده بود، ندارد.

 

طبق گزارش پایگاه خبری «روسیا الیوم»، السودانی در این مصاحبه با نشنال گفت: «هنگامی که وضعیت امنیتی عراق با کنترل داعش در هم آمیخته شد، کل منطقه تحت تأثیر قرار گرفت و میلیون‌ها نفر شروع به مهاجرت کردند؛ بنابراین ثبات عراق باید حفظ می‌شد».

 

نخست‌وزیر عراق تاکید کرد: داعش، امروز تهدیدی برای کشور عراق نیست و دیگر نیازی به ائتلاف بین‌المللی که برای مقابله با این گروه تروریستی تشکیل شده بود، نیست.

 

وی ادامه داد: جلسه کمیته مشترک در این ماه با طرف آمریکایی برگزار خواهد شد. ما بر روابط دوجانبه با آمریکا برای همکاری‌های امنیتی تاکید کرده و در این خصوص، دیدگاه بازی در زمینه‌های مختلف داریم.

 

السودانی اشاره‌ای هم به چالش‌های اخیر سیاسی در کشورش داشت و خاطرنشان کرد: اختلافات سیاسی در عراق، در چارچوب طبیعی خود در حال پی‌گیری است و مراجعه به دادگاه فدرال نشانه سالم بودن نظام سیاسی ما محسوب می‌شود.

 

این اظهارات السودانی درباره عدم نیاز به حضور نظامیان ائتلاف بین‌المللی در حالی مطرح می‌شود که «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا و «مصطفی الکاظمی»، نخست‌وزیر سابق عراق، توافقی را امضا کرده بودند که به طور رسمی به ماموریت‌های رزمی نیروهای آمریکایی در عراق تا پایان سال ۲۰۲۱ پایان می‌داد.

 

براساس آن توافق خروج نظامیان آمریکایی پس از گذشت بیش از ۱۸ سال از اعزام‌شان عراق باید صورت می‌گیرفت که اجرایی نشد‌. دولت بایدن این تداوم حضور را با بهانه‌هایی همچون تمرکز آمریکا بر نقشش در آموزش نظامی به نیروهای عراقی، مبارزه با تروریسم داعش و حمایت اطلاعاتی از نیروهای مسلح عراق توجیه می‌کند./ فارس

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده