بغداد: هزار نفر از فرزندان اعضای داعش به کشورهایشان بازگردانده شدند-راهبرد معاصر

بغداد: هزار نفر از فرزندان اعضای داعش به کشورهایشان بازگردانده شدند

سخنگوی وزارت دادگستری عراق امروز خبر داد که در موضوع خانواده‌های داعش، بیش از هزار کودک به کشور‌های خود بازگشتند.
تاریخ انتشار: ۲۱:۱۷ - ۱۱ مهر ۱۴۰۲ - 2023 October 03
کد خبر: ۲۰۶۸۵۹

به گزارش راهبرد معاصر؛ کامل امین سخنگوی وزارت دادگستری عراق امروز سه‌شنبه خبر داد که ۷۶ نفر از فرزندان اعضای داعش که همگی کودک هستند، منتظرند که به کشور‌های خود بازگردند.

امین به خبرگزاری رسمی عراق (واع) گفت: در موضوع خانواده‌های داعش، بیش از هزار کودک به کشور‌های خود بازگشتند. در این زمینه، نشست‌های زیادی با وزارت خارجه برگزار شد.

وی با اشاره به مذاکرات عراق با سفرای کشور‌هایی که عناصر داعش تبعه آنان هستند، گفت: هدف از این مذاکرات این است که این کشور‌ها فرزندان [داعشی]را تحویل بگیرند. وزارت دادگستری و دولت تمامی ملزومات را برای حفظ کرامت و تحقق اصول حقوق بشری و فراهم کردن غذا برای این کودکان فراهم کرده است.

امین با بیان اینکه عراق از کشور‌هایی است که به اصول حقوق بشر پایبند است، خاطر نشان کرد: وزارت دادگستری به دنبال وسیع کردن و احداث زندان‌های جدید است.

عراق بار‌ها بر لزوم بازگرداندن خانواده‌های اتباع خارجی داعش به کشورهایشان تأکید کرده است. مسئولان عراقی، اردوگاه الهول را که مقر خانواده‌های داعش است، بزرگترین خطر امنیتی برای خود می‌دانند.

آمریکا و کشور‌های غربی که همچنان سودای بازی با کارت داعش را در سوریه و عراق دارند، مخالف برچیدن این اردوگاه هستند. غربی‌ها بار‌ها به بهانه‌های مختلف از تحویل گرفتن اتباع داعشی خود طفره رفته‌اند.

«جبار عوده» از رهبران ائتلاف چارچوب هماهنگی شیعیان اخیرا گفت که اردوگاه الهول در شمال شرق سوریه که تحت کنترل ائتلاف آمریکایی و کرد‌های متحد آمریکاست، از عوامل اصلی تهدید امنیت منطقه محسوب می‌شود.

او این اردوگاه را «بزرگترین کانون ایجاد تنش در غرب آسیا و جهان» دانست و گفت: «اردوگاه الهول از نظر ما تهدید مستقیمی علیه امنیت ملی عراق است و دولت آمریکا مسئول مستقیم این اردوگاه است، اردوگاهی که ۲۰ هزار تروریست داعشی به همراه خانواده‌هایشان در نزدیکی مرز حضور دارند».

این فعال سیاسی عراقی همچنین خبر داد که طی سه ماه گذشته بیش از ۵۰۰ تروریست داعشی که برخی از آن‌ها از فرماندهان ارشد این گروهک بودند، از اردوگاه الهول در شرایط مبهمی ناپدید شده‌اند و برخی نیز از دیگر زندان‌های تحت کنترل ائتلاف آمریکایی گریخته‌اند.

قاسم الاعرجی، مشاور امنیت ملی عراق نیز ماه گذشته در دیدار با «ژان ژروم کازابیانکا» رئیس هیأت کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در عراق گفت که وجود اردوگاه الهول خطری واقعی برای عراق و منطقه است.

در حال حاضر بیش از ۷۰ هزار نفر در ادوگاه الهول واقع در استان حسکه سوریه در شرایط بسیار بدی به سر می‌برند. از این تعداد ۳۱ هزار نفر سوری و ۳۱ هزار نفر عراقی هستند. برخی منابع سوری تعداد ساکنان را بیش از این ذکر کرده‌اند.

همچنین ۱۲ هزار نفر از اتباع دیگر کشور‌ها در این اردوگاه حضور دارند و تاکنون کمتر کشوری حاضر به تحویل گرفتن داعشی‌های تبعه خود در این اردوگاه شده است. چهار هزار زن و هشت هزار کودکی که خانواده تروریست‌های داعشی محسوب می‌شوند و تحت مراقبت‌های ویژه قرار دارند. / فارس

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده