به گزارش راهبرد معاصر؛بعد از چند هفته صحبت درباره بلیتهای گرانقیمت تئاتر، پای وزیر ارشاد نیز به این جریان باز شد و سیدعباس صالحی در واکنشی صریح به تئاترهای گران که آقای وزیر از آن با عنوان «تئاتر لاکچری» نام برد، این نوع تئاتر را «تیر خلاص به این هنر» نامید.
وزیر ارشاد البته این موضعگیری را نه در جریان یک گفتگو یا سخنرانی که در توییتر رسانهای کرد: «تئاتر لاکچری تیر خلاص به این هنر مردمی است. اداره کل هنرهای نمایشی با هماندیشی و همیاری خانه تئاتر، حریم صحنه را از آن مصونیت دهد.»
پیام وزیر که حاوی دستوری لازمالاجرا به یکی از زیرمجموعههای ارشاد یعنی اداره کل هنرهای نمایشی نیز هست، در پی بحثها و جنجالهای ایجادشده در هفتههای اخیر رسانهای میشود؛ حواشی پرشماری که با توجه به قیمت بالای بلیت چند نمایش ایجاد شد و واکنشها و بازتابهای متفاوتی را در فضای عمومی و تئاتری به وجود آورد.
همهچیز از بینوایان شروع شد؛ نمایشی که عنوان میلیاردیترین تئاتر تاریخ را با خود یدک میکشد و یکی از کارگردانهای معتمد ارشاد، حسین پارسایی آن را روی صحنه میبرد. با توجه به بودجه بالای آن که در قدوقواره سینما هم نجومی قلمداد میشود، چه رسد به تئاتر، برای بازگشت سرمایه و احتمالا سودآوری نیاز به قیمت بالای بلیت دارد.
این نمایش که بازیگرانش بیشتر از ستارگان سینما هستند، بازیگرانی، چون پارسا پیروزفر، نوید محمدزاده، پریناز ایزدیار، سحر دولتشاهی، هوتن شکیبا و اشکان خطیبی، با توجه به قیمت بالایی که برای بلیتش تعیین شده بود، حتی پیش از آغاز اجراهایش جنجالی شد و مجموعه واکنشها و انتقادات و اعتراضاتی را کلید زد که امروز به موضعگیری آقای وزیر انجامیده است.
البته بینوایان در این جنجال تنها نبود و منتقدان موضوع بلیتهای گران، به نمایش میسیسیپی نشسته میمیرد به کارگردانی همایون غنیزاده نیز اشاره میکردند که با اعلام بلیتهای ٢٠٠ هزار تومانی خیلیها را شگفتزده کرد.
این نمایش که رکورد فروش تاریخ تئاتر ایران در سال ١٣٩٥را در اختیار دارد و در اجرای سابقش نظرات مثبت منتقدان و کارشناسان را نیز جلب کرده و خود را بهعنوان یکی از قلههای تئاتر ایران به تثبیت رسانده، البته خیلی زود در واکنش به حواشی ایجادشده قیمت بلیت خود را کاهش داد تا سازندگانش ثابت کنند موضوع بهای بلیتها برای آنها نه انتخابی سودجویانه، که با توجه به محدودیت روزهای اجرا و عوامل درجه یک روی صحنه اتفاقی ناگزیر بوده است.
ورود وزیر ارشاد به قضیه تئاترهای گران یا بهقولی لاکچری از نگاه تئاتریها اتفاقی ناگزیر بوده است. بهزاد فراهانی که چندی پیش گران کردن بلیت تئاتر را کاری خائنانه نامیده بود، روز گذشته هم بلیت تئاتر ۲۵۰ هزار تومانی را یک شوخی کودکانه برای مردمی نامید که توان پرداخت آن را ندارند.
مدیرکل هنرهای نمایشی: تئاتر تجاری نباید بر این عرصه سایه بیندازد
مدیرکل هنرهای نمایشی از تلاش برای جلب حمایت مالی بیشتر برای تئاتر هنری، گروههای مستقل و سالنهای خصوصی با همکاری صنوف هنرمندان و نهادهای فرهنگی، خبر داد.
شهرام کرمی، مدیرکل اداره هنرهای نمایشی میگوید ورود وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به بحث تئاتر تجاری، اتفاقی فرخنده است و نشان از دغدغههای ایشان دارد.
شهرام کرمی گفت: «اینکه وزیر به این بحث ورود پیدا کردهاند، نشان از دغدغههای ایشان دارد. در واقع ایشان حرف دل هنرمندان و مدیران هنری تئاتر را زدهاند که نباید بگذاریم تئاتر تجاری بر این عرصه سایه بیندازد.»
او ادامه داد: «البته تئاتر تجاری در همه جای دنیا وجود دارد و ما باید کاری کنیم که تئاتر ما به سمت صرفا تئاتر تجاری نرود. برای رسیدن به این هدف، ما باید بستر و امکانات مناسب را فراهم کنیم. از جمله باید از سالنهای خصوصی و گروههای مستقل تئاتری بیشتر از گذشته حمایت کنیم تا آنها کمتر رویکردی تجاری برای تامین هزینههایشان داشته باشند.»