سالار عقیلی ماجرای رقص فرزانه کابلی را از اساس منکر شد-راهبرد معاصر

سالار عقیلی ماجرای رقص فرزانه کابلی را از اساس منکر شد

عقیلی در این گفتگو هرگونه حرکات موزون و رقصی را از سوی فرزانه کابلی در کنسرت اخیرش از اساس منکر شده و می‌گوید که ایشان صرفا برای ادای احترام به روی صحنه آمدند.
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۲ - ۱۱ شهريور ۱۳۹۸ - 2019 September 02
کد خبر: ۲۱۰۶۵

به گزارش راهبرد معاصر؛ ماجرای رقص و حرکات فرم و باله‌ صورت پذیرفته در کنسرت سالار عقیلی توسط فرزانه کابلی، حرف و حدیث های فراوانی را در عرصه فرهنگی بوجود آورد، تا آنجا که شماری از رسانه ها از احضار کابلی به دادگاه به دلیل این حرکات هنجار شکن سخن به میان آوردند.

 

فرزانه کابلی در صفحه اینستاگرام خود با اشاره به اینکه روز سوم شهریور ماه به دادگاه احضار شده است، نوشت: روز «۳ شهریور ۱۳۹۸ پس از بازگشت از دادگاه و رفع سوءتفاهم... به اطلاعِ عزیزانم می‌رسانم... که در تاریخ ۵ شهریور، برج میلاد، کنسرت سالار عقیلی ... گروه حرکت، حضور نخواهد داشت.»

 

روزنامه کیهان در همان مقطع با انتشار مطلبی بشدت نسبت به این اقدام هشدار داده و خواستار برخورد قاطع مسئولین در برابر این اقدام‌های خلاف عرف و شرع شده بود. کیهان در این باره نوشت: «یک زن بازیگر سینما و تئاتر، در کنسرت یکی از خوانندگان دست به رفتاری سخیف زد. این بازیگر [فرزانه کابلی]که سالهاست به انزوا رانده شده، در حین برگزاری کنسرت سالار عقیلی به روی صحنه رفت و دست به انجام حرکاتی مغایر با فرهنگ ایرانی و اسلامی زد!»

 

حال و پس از گذشت روزها از آن واقعه، سالار عقیلی در گفتگویی با فارس از اساس منکر وقوع این حادثه در کنسرتش شده است. او می‌گوید: خانم فرزانه کابلی مهمان کنسرت ما بودند و به هیچ عنوان روی صحنه هیچ حرکتی نکردند. این هنرمند تنها برای ادای احترام روی صحنه آمدند و بعد هم از صحنه پایین رفتند و این تمام حضور او روی صحنه بود بدون هیچ کم و کاستی.

 

وی در پاسخ به سوال فارس مبنی بر اینکه " پس خانمی که روی صحنه حرکات فرم و باله‌ مانند انجام می‌داد چه کسی بود؟" می‌گوید: « این‌ها یک گروه حرکت‌های نمایشی بودند که از «انجمن هنرهای نمایشی» مجوز داشتند. چندین بار هم فیلم‌هایش را برای ارشاد فرستادیم و ناظرین در جلسات تمرین این گروه با ما حضور یافتند و از نزدیک همه چیز را دیدند و ارزیابی و تایید کردند. مگر می‌شود کسی بدون مجوز روی صحنه برود؟ در ضمن ما سی سال است که کار هنری انجام می‌دهیم و به مردم و این مرز و بوم خدمت می‌کنیم. این‌همه کارهای ملی میهنی خلق کرده‌ایم. ما که نمی‌آییم با یک کار این‌چنینی تمام آنچه را تا به حال ساخته‌ایم، خراب کنیم!»

 

عقلی می‌گوید: ما مجوز کنسرت را از دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت کردیم و مجوز حرکات نمایشی را از انجمن هنرهای نمایشی.

 

عقیلی در اسخ به پرسش فارس مبنی بر اینکه "ولی تاجایی‌که پرسیده‌ایم، برای حرکات نمایشی بر روی صحنه تنها به مرد‌ها مجوز داده می‌شود و حضور زن‌ها در حرکات نمایشی بر روی صحنه ممنوع است و برای آن مجوز نمی‌دهند؟" اظهار می دارد: خیر. بدین‌ صورت نیست و مجوز می‌دهند. شما اگر دیده باشید در همین روزها کنسرت‌های متعددی که تا چند وقت پیش روی صحنه بود، گروه‌های بیست نفری  زنان با حرکات نمایشی روی صحنه بودند که من خودم شخصا در آن سالن‌ها حضور داشته‌ام و دیده‌ام و نمی‌خواهم مشخصا نام ببرم.  نمونه‌های تمام این کنسرت‌ها هم در اینترنت و فضای مجازی موجود است.

 

او در پاسخ به این پرسش که پس شما مشخصا انجام حرکات نمایشی زن و مرد روی صحنه را مجاز می‌دانید؟ می‌گوید: «ما که استانداردهای دوگانه در کشور و در قانون نداریم که بخواهند به یکی مجوز بدهند و به دیگری مجوز ندهند و ایراد بگیرند. قانون برای همه وجود دارد و برای همه یکسان است.»

 

عقیلی در پایان اظهار می دارد که من چه در داخل کشور چه در خارج هر تهیه‌کننده‌ای که درخواست برگزاری کنسرت بدهد و من هم اگر با آن کنسرت موافقت کنم، مسوولیت از جنبه قانونی با کنسرت‌گذار است و حالا اینکه در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی نام من بیشتر به میان می‌آید بواسطه شهرتی‌ست که طی این سال‌ها به وجود آمده است و از نظر قانونی تمام موارد برگزاری کنسرت متوجه کنسرت‌گذار است. این کارها چون از بخش‌های مختلفی تشکیل شده دارای مجوزهای مختلفی است و مسوولیت این موارد ربطی به من ندارد. اصلا کاری به برنامه خودمان ندارم منظورم این است که از نظر قانونی این موضوع به من هم مرتبط نمی‌شود.

 

زمانیکه به ما می‌گویند مجوزها گرفته شده ما هم اینچنین تلقی می‌کنیم که قطعا مجوز گرفته شده چراکه در سه جلسه مسوولینی از انجمن هنرهای نمایشی برای بازبینی بخش حرکات نمایشی آمدند و اگر آن زمان به ما می‌گفتند این کار مشکل دارد و امکان حرکات نمایشی برای خانم‌ها نیست ما هم اصلا نمی‌گذاشتیم این اجراها روی صحنه برود. چون من بعد از سی سال نیازی نداشتم که بخواهم با حرکات نمایشی مخاطبم را به سالن بکشم.

 

وی در پاسخ به این پرسش که آیا مجوزی در این باره دارید می‌گوید: «مجوز در دست من نیست و در اختیار کنسرت‌گذار است چراکه این امور به من ارتباطی ندارد. من یک گلگی از خبرنگاران هم دارم که چرا فقط برای مسائلی که شاید بتوان چیزی منفی از آن درآورد حاضر و پای کار هستند. چرا کنسرت خیریه من را که برای سیل‌زده‌ها برگزار کردم کسی پوشش نداد. چطور خبرنگارها این‌ها را می‌بینند ولی آن موارد را نمی‌بینند؟ یا اینکه من آهنگی با عنوان «به من بسپار دستت را» برای سیل زدگان خوانده‌ام که برای اولین‌بار رونمایی شد اما در رسانه‌ها به ان پرداخته نشد.»

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده