سفر مشاور ارشد بایدن به منطقه برای فشار اقتصادی بر حماس و آزادی اسرا-راهبرد معاصر
واکنش روسیه به تصمیم آمریکا برای استقرار سامانه موشکی در آلمان سید حسن نصرالله: هدف غرب لطمه زدن به ارزش‌های مرتبط با جهاد، شهادت و مقاومت بود واکنش ایران به ادعای استفاده از تسلیحات تهران توسط یمن آمریکا تحریم‌هایی را علیه رژیم صهیونیستی اعمال کرد طعنه رهبر انصارالله به فرار ناو آمریکایی: شما از شیر غران، گریخته‌اید، نه یک موش! نتانیاهو: هر توافقی باید به اسرائیل اجازه دهد به جنگ بازگردد موافقتنامه جامع همکاری ایران و روسیه بزودی امضا می‌شود استقرار سفیر جمهوری آذربایجان در تهران در آینده نزدیک حماس: تاکنون هیچ خبر جدیدی درباره مذاکرات به ما داده نشده است سرنگونی پهپاد رژیم صهیونیستی در شمال نوار غزه قالیباف و پوتین دیدار کردند سرویس اطلاعات خارجی روسیه: واشنگتن به دنبال جایگزین برای زلنسکی است وضعیت زندانیان ایرانی محور گفت‌وگوی سفیر ایران و معاون وزیر دادگستری ترکیه واکنش کرملین به بیانیه پایانی نشست ناتو قرارداد یک میلیارد دلاری مراکش با رژیم صهیونیستی در بحبوحه جنگ در غزه

سفر مشاور ارشد بایدن به منطقه برای فشار اقتصادی بر حماس و آزادی اسرا

کاخ سفید اعلام کرد که برت مک گورک مشاور ارشد بایدن در امور خاورمیانه به بلژیک و نیز منطقه خاورمیانه سفر کرده و فشار اقتصادی بر حماس و آزادی اسرای در دست این گروه مقاومت در دستور کار مذاکرات اوست.
تاریخ انتشار: ۲۲:۱۶ - ۲۳ آبان ۱۴۰۲ - 2023 November 14
کد خبر: ۲۱۳۶۲۴

به گزارش راهبرد معاصر؛  کاخ سفید روز سه شنبه به وقت محلی در بیانیه‌ای اعلام کرد: برت مک گورک معاون دستیار رئیس جمهور و هماهنگ کننده امور خاورمیانه و شمال آفریقا شب گذشته برای بازدید از بلژیک، اسرائیل، کرانه باختری رود اردن، امارات، عربستان، بحرین، قطر و اردن آمریکا را ترک کرد.

آدرین واتسون سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید افزود: «مک گورک امروز در بلژیک خواهد بود و به متحدان ناتو و شرکای اتحادیه اروپا در مورد رویکردی هماهنگ در ارتباط با وضعیت کنونی در خاورمیانه، با تمرکز بر گسترش قابل توجه کمک‌های بشردوستانه به غزه، فشار اقتصادی بر حماس و سایر گروه‌های تروریستی و آزادی فوری گروگان‌های خارجی که هنوز در دست حماس هستند، توضیح خواهد داد.»

بر اساس اعلام این سخنگوی کاخ سفید، گورک در تل آویو رباره نیاز‌های امنیتی اسرائیل، ضرورت حفاظت از غیرنظامیان در جریان عملیات نظامی و همچنین تلاش‌های مداوم برای تضمین آزادی گروگان‌ها و نیاز به کنترل شهرک‌نشینان افراطی خشن در کرانه باختری گفتگو خواهد کرد.

این مقام کاخ سفید همچنین ادعا کرد: مک گورک در کرانه باختری در مورد حمایت دولت بایدن از تشکیلات خودگردان و نقش اساسی آن به عنوان نماینده مردم فلسطین و همچنین نیاز به اصلاحات برای ارتقای ثبات بلندمدت در کرانه باختری و غزه و تامین آرزو‌های فلسطینی‌ها برای زندگی با معیار‌های برابر، آزادی، امنیت و کرامت در کشور خودشان صحبت خواهد کرد.

به گفته سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید، مک گورک در منطقه خلیج فارس درباره تلاش‌ها برای کنترل جنگ اسرائیل و حماس و بازدارندگی علیه هر گروه دولتی یا غیر دولتی که به دنبال گسترش آن است، و همچنین کمک امنیتی آمریکا به شرکای ما در شورای همکاری خلیج‌فارس بحث خواهد کرد.

به گفته کاخ سفید، گورک در دوحه همچنین بر تلاش‌های فشرده برای آزادی گروگان‌های در اختیار حماس از جمله تعدادی آمریکایی که یکی از آن‌ها کودکی سه ساله است، تمرکز خواهد کرد. مک گورک در نهایت در اردن با رهبران ارشد درباره حمایت تاریخی دولت بایدن از این کشور و مسیری مناسب برای تشکیل یک کشور فلسطینی مشورت خواهد کرد.

در این سفر باربارا لیف دستیار وزیر خارجه آمریکا در امور خاور نزدیک نیز همراه مک گورک خواهد بود.

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا روز سه شنبه به وقت محلی در پاسخ به سوال خبرنگاران در باره آزادی اسرای در دست حماس گفت: «من هر روز مشغول گفتگو با افراد دخیل در مذاکرات آزادسازی گروگان‌ها هستم. معتقدم آزادی آن‌ها اتفاق خواهد افتاد، اما نمی‌خواهم وارد جزئیات شوم.»

رئیس جمهور آمریکا در پاسخ به اینکه پیام او به خانواده‌های اسرای چیست؟ گفت: «منتظر بمانید. به آنجا می‌رسیم».

این در حالی است که زیاد النخاله دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین در این باره اظهار داشت: شیوه مذاکرات درباره اسرای دشمن نزد ما و واکنش‌های آن، ممکن است جنبش جهاد اسلامی را به خارج شدن از معامله احتمالی سوق دهد. ممکن است جهاد اسلامی اسرای صهیونیست در نزد خود را برای شرایط بهتر حفظ کند.

ارتش رژیم اسرائیل که هدفش از عملیات زمینی در غزه را آزادی اسرا و از بین بردن مقاومت فلسطین اعلام کرده بود به شدت برای تسلیم شدن در مقابل خواسته مقاومت برای تبادل اسرا تحت فشار است.

افکار عمومی در سرزمین‌های اشغالی فلسطین نه تنها کابینه نتانیاهو را مسوول شکست از مقاومت فلسطین در عملیات طوفان الاقصی می‌دانند، بلکه کابینه بنیامین نتانیاهو را مسوول کشته شدن اسرای اسرائیلی در غزه می‌داند.

در عین حال مقاومت فلسطین با اشاره به حضور اسرای اسرائیلی در غزه، درباره احتمال کشته شدن آن‌ها در حملات هوایی این رژیم به نوار غزه هشدار داده بود. / ایرنا

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار