راهبرد دستیابی به مدرسه قوی چیست؟-راهبرد معاصر
پلیس راه: آزادراه تهران - شمال بازگشایی شد | جاده چالوس همچنان بسته است هواشناسی: وزش باد شدید، کیفیت هوای تهران را بهبود می‌بخشد متلاشی شدن باند ۶ نفره گروگان‌گیر / رهایی گروگان اتفاق هولناک در بیمارستان؛ به جای پای راست، پای چپ را قطع کردند سرپرست پلیس راه مازندران: مسدودیت کندوان تا روز شنبه ادامه دارد انجام ۱۵۰۰ عمل جراحی برای مجروحان حادثه انفجار پیجرهای لبنان در ایران صدور کیفرخواست برای مدیر عامل معدن زمستان یورت تداوم بارش در ارتفاعات کشور آدرس سامانه ثبت معاملات اموال غیرمنقول دستگیری اراذل و اوباش مسلح شرق تهران اساسنامه نهضت سوادآموزی تغییر کرد؟ پرداخت بیش از ۲۹۵ هزار فقره تسهیلات به بازنشستگان کشوری اولین تصاویر از تیراندازی به یک اتوبوس مسافربری زاهدان + واکنش فوری یک مقام ارشد پلیس رئیس سازمان نظام پزشکی: اتحاد بین طب سنتی و مدرن منافع برخی را به خطر می‌اندازد دستور جدید وزیر علوم به دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی کشور

راهبرد دستیابی به مدرسه قوی چیست؟

کارشناس آموزش و پرورش گفت: یکی از راهبرد‌های مهم در توسعه متوازن مبتنی بر عدالت، ایجاد بستر‌های لازم برای دستیابی به مدرسه قوی هست.
تاریخ انتشار: ۲۰:۰۳ - ۲۶ آبان ۱۴۰۲ - 2023 November 17
کد خبر: ۲۱۴۰۰۰

به گزارش راهبرد معاصر؛ علیرضا کاظمی کارشناس آموزش و پرورش با بیان اینکه یکی از راهبرد‌های مهم در توسعه متوازن مبتنی بر عدالت، ایجاد بستر‌های لازم برای دستیابی به مدرسه قوی هست، اظهار کرد: مدرسه قوی مقدمه‌ای برای ایجاد مدرسه کارآمد هست و زمانی مدرسه کارآمد خواهد بود که ظرفیت لازم برای کشوری قوی و آباد دارا باشد و در شمای کلی نیازمند پیاده‌سازی و طراحی آن در فضای آموزشی مدرسه هستیم.

وی ادامه داد: در این قاعده، مدرسه یک ارگان آموزشی ـ کاربردی خوهد بود که مبتنی بر برنامه‌ریزی و مشارکت همه اضلاع (معلم، محصل، والدین و جامعه) به یک ارگان پیشران توسعه متوازن تبدیل خواهد شد.

کاظمی با بیان اینکه لازمه دستیابی به این مهم، تفویض اختیار، تمزکززدایی، مشارکت، تصمیم سازی و تصمیم‌گیری است، اضافه کرد: اگر خواهان مدرسه کارآمد هستیم، لازمه آن دادن اختیار و فروکاستن از تمرکز شدید بروکراسی حاکم بر آن هست.

وی با اشاره به اینکه مشارکت خواهی و مشارکت جویی از الزامات کارآمد کردن مدرسه هست، افزود: مشارکت در ابعاد مختلف از جمله دادن اختیار به شورا‌های مدرسه اعم از شورای دبیران، شورای دانش‌آموزی، انجمن اولیا و مربیان و ... است.

این کارشناس آموزش و پرورش گفت: شورای دبیران مدرسه حتماً در طراحی مدرسه کارآمد، جایگاه استراتژیک و شأن فعال در تمامی ارکان نظام آموزشی داراست و ارتباط ارگانیک و فعالی با گروه‌های آموزشی، تربیتی و ارکان برنامه‌ریزی درسی و ... باید داشته باشد.

وی تصریح کرد: شایسته و ضروری هست در ستاد در خصوص کارآمد کردن شورا‌های دبیران برنامه‌ریزی قوی‌تر صورت گیرد که به نظر ورود شورای عالی آموزش و پرورش می‌تواند در این خصوص نقش اثرگذاری داشته باشد.

کاظمی ادامه داد: یکی دیگر از ارکان تصمیم‌ساز در مدرسه، شورا‌های دانش‌آموزی هست که این شورا‌ها از مؤلفه‌های مهم برای دستیابی به مدرسه کارآمد و قوی هستند؛ این شورا‌ها باید در همه ارکان نظام آموزشی و تربیتی مدرسه حضوری فعال و کنشگر داشته باشند و احتمالا با این رویکرد نیازمند تغییرات و بازتعریف اساسنامه و شرح وظایف آن باشد.

وی افزود: یکی دیگر از ارکان نظام تعلیم و تربیت، والدین هستند و وقتی که رکن رکینی از نظام تربیتی و آموزشی مدرسه والدین هستند، قاعدتاً باید در مشارکت، در تصمیم‌سازی، تصمیم‌گیری و کاربردی کردن آن سهیم باشند.

این کارشناس آموزش و پرورش تصریح کرد: برای دستیابی به مشارکت موثر و همه جانبه والدین قطعا نیازمند بازنگری و بازبینی با نگاه تحولی به شرح وظایف تشکیلات انجمن اولیا و مربیان هستیم.

وی اضافه کرد: مدرسه برای دستیابی به اهداف و مأموریت‌های تربیتی، آموزشی و جامعه‌پذیر کردن دانش‌آموزان نیازمند فعالیت، وقت‌گذاری و کنشگری فعال تک تک والدین در همه ابعاد و ارکان مدرسه هست؛ شاید یک مثال بتواند تبیین‌گر رسالت جدید انجمن اولیا و مربیان باشد و اینکه باتوجه به تکلیف جدیدی که به مدرسه شده مبنی بر اینکه هر دانش‌آموز یک مهارت یاد بگیرد، قطعاً مدرسه می‌تواند از ظرفیت تخصصی و تجارب والدین برای انتقال تجربه و مهارت شغلی آن‌ها کمک بگیرد. / فارس

ارسال نظر
آخرین اخبار