به گزارش راهبرد معاصر، سیدجعفر تشکریهاشمی رئیس کمیسیون حمل و نقل ترافیک شورای شهر امروز 28 آذر 1402 در جلسه علنی شورای شهر در نطق پیش از دستور خود به گرامیداشت 27 آذر روز حمل و نقل عمومی اشاره کرد و گفت: این روزها، روزهای سخت تنفسی مردم است تعطیلی مدارس نشان داد که وضعیت خوبی وجود ندارد و سلامت مردم به طور جدی تهدید میشود.
وی ادامه داد: زیبایی شهر زیر هالهای از آلودگی قرار دارند خودروها با حجم انبوه در حال تردد هستند و گویا درک دقیقی از وضعیت محیط زستی وجود ندارد.
رئیس کمیسیون حمل و نقل ترافیک شورا گفت: در برنامه چهارم تصمیماتی برای توسعه خطوط یک تا 7 مترو گرفته شده است و ساخت خطوط 8 و 11 در دستور کار است.
به گفته وی، قرار بود که حداقل 75 درصد شهر هوشمند و 95 درصد تجهیزات فعال شوند. در سال جاری 26 هزار و 500 میلیارد بودجه به حمل و نقل عمومی اختصاص یافت.
وی ادامه داد: امسال 1350 میلیارد برای اورهال ناوگان اتوبوسرانی و 7100 میلیارد برای خرید اتوبوس در نظر گرفته شده است و در مترو هم 4 هزار و 600 میلیارد برای زیرساختها و 1800 هزار میلیارد تومان فروش اوراق مشارکت پیش بینی شده است.
وی با بیان اینکه 156 ایستگاه و 310 کیلومتر مترو داریم گفت: این نشان میدهد که گستردگی لازم ایجاد شده است و امسال ایستگاه علامه جعفری در خط 4 ورودی بریانک و ایستگاه میدان کتاب شهرزیبا، شهران و ... افتتاح شد.
وی در خصوص پیشرفت خط 7 مترو گفت: پیشرفت فیزکی از 87 درصد به 96 رسیده و در خط 6 هم از 72 درصد به 76 رسیده و در توسعه غربی خط 4 هم اقداماتی انجام شده است.
به گفته تشکریهاشمی در قسمت بهرهبرداری مترو هم 5 هزار و 800 میلیارد تومان پیشبینی شده است.
رئیس کمیسیون حمل و نقل ترافیک شورا گفت: تلاشهای خوبی در مترو صورت گرفته نباید انصاف را زیر پا گذاشت اما نواقصی وجود دارد.
وی همچنین در خصوص قرارداد 791 دستگاه واگن با چینیها گفت: قرار است که اولین گره قطارها سال آینده وارد شود.
تشکریهاشمی در خصوص ورود تیم چینی به ایران گفت: تفاهمهای خارجی منعقد شده است و ظرف یکی دو هفته آینده تیم چینی وارد تهران میشود و امیدواریم قراردادها سریعتر به نتیجه برسد.
وی ادامه داد: از اتوبوسهای تحویل گرفته شده 144 دستگاه فعال و 151 دستگاه فعالیتی ندارند و در پارکینگهای شرکت واحد هستند باید 1150 راننده و 150 دستگاه اتوبوس داشته باشیم که در حال حاضر 850 دستگاه اتوبوس فعال و 3400 نفر پرسنل داریم.
به گفته تشکریهاشمی، بزرگترین شرکتهای خودروسازی با شهرداری تهران قرارداد ندارند باید با شرکتهای ملی وارد قرارداد شد تا خلاءها را جبران کرد. با شرکتهایی که قرارداد منعقد شده به تعهدات خود عمل نکردهاند.
بیشتر کارتخوان های بی آرتی ها فعال نیستند
وی در بخش دیگر سخنانش به 315 ایستگاه بیآرتی که فقط 160 دستگاه کارتخوان دارند گفت:عمدتا دستگاههای کارتخوان فعال نیستند و رانندگان بخش خصوصی در مواردی از مردم پول نقد میگیرند ما به 50 سال قبل بازگشتهایم و باید مردم پول خرد به همراه داشته باشند.
رئیس کمیسیون حمل و نقل ترافیک شورا تأکید کرد: ما فرار بلیت نداریم بلکه امکانی برای پرداخت هزینه بلیت نیست بعد از حدود 12 سال که دستگاههای کارتخوان نصب شدهاند امروز شاهد عدم فعالیت این دستگاهها هستیم و مردم صلواتی رفت و آمد میکنند.
وی اضافه کرد: باید بیش از یک میلیون و 400 هزار تراکنش صورت گیرد این در حالی است که امروز بیش از 300 تا 400 هزار تراکنش در اتوبوسها به ثبت نمیرسد.
تشکری هاشمی در خصوص سامانه کنترل ترافیک گفت: 50 سامانه کنترل ترافیک فعال و 341 سامانه غیرفعال داریم. این شرایط قابل قبول نیست و نشاندهنده ضعف و مسؤولیتناپذیری است.
وی همچنین به آلودگی هوا اشاره کرد و گفت: روزهای پاک در تهران در زمانهایی به 30 روز میرسید این در حالی است که در سالهای قبل دو یا سه روز هوای پاک داشتیم./ فارس