ابراز نگرانی آمریکا از فعالیت راکتور آب سبک کره شمالی-راهبرد معاصر

ابراز نگرانی آمریکا از فعالیت راکتور آب سبک کره شمالی

آمریکا با اشاره به گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در خصوص آغاز فعالیت راکتور آب سبک کره شمالی ابراز نگرانی کرد.
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۲ - ۰۳ دی ۱۴۰۲ - 2023 December 24
کد خبر: ۲۱۹۹۰۹

به گزارش راهبرد معاصر، آمریکا در خصوص آغاز فعالیت راکتور هسته‌ای آب سبک کره شمالی که احتمالا برای تولید سوخت تسلیحات هسته‌ای پیونگ یانگ کاربرد دارد، به شدت ابراز نگرانی کرد.

 

رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، پنجشنبه گفته بود که آژانس نشانه‌هایی را از راه‌اندازی راکتور آب سبک (LWR) در مجتمع هسته‌ای اصلی کره شمالی که شامل تخلیه آب گرم از آن است، شناسایی کرده است.

 

هیئت آمریکا در سازمان ملل در وین در بیانیه‌ای اعلام کرد: «راه اندازی یک نیروگاه هسته‌ای جدید کره شمالی نگرانی‌های جدی در خصوص ایمنی آن را برانگیخته است. برنامه‌های غیرقانونی موشک‌های هسته‌ای و بالستیک کره شمالی همچنان تهدیدی جدی برای صلح و امنیت بین المللی است.»

 

این هیئت گفت که بدون نظارت و کمک آژانس «خطرات بزرگی متوجه کره شمالی، منطقه و صنعت هسته‌ای جهان می‌شود.»

 

رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با بیان اینکه تخلیه آب گرم از راکتور آب سبک «نشان‌دهنده بحرانی بودن راکتور است»، افزود: LWR مانند هر راکتور هسته‌ای می‌تواند در سوخت تابیده شده خود پلوتونیوم تولید کند که می‌تواند در حین پردازش مجدد جدا شود؛ بنابراین این موضوع باعث نگرانی است.»

 

گروسی همچنین گفت که توسعه بیشتر برنامه هسته‌ای شمال، از جمله ساخت و بهره برداری از LWR، نقض قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل است و از پیونگ یانگ خواست به طور کامل به تعهدات خود تحت این قطعنامه‌ها عمل کند.

 

کره شمالی بار‌ها اعلام کرده است تا زمانی که مواضع خصمانه آمریکا علیه این کشور ادامه داشته باشد و واشنگتن و سئول اقدام به برگزاری رزمایش‌های سالانه در شبه جزیره کره کنند، پیونگ یانگ به آزمایش‌های موشکی در راستای ایجاد بازدارندگی در برابر دشمنان خود ادامه خواهد داد. آزمایش موشک‌های بالستیک قاره پیما یکی از این موارد است./ باشگاه خبرنگاران

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده