تنش‌های مرزی بین آذربایجان و ارمنستان بار دیگر شدت گرفت-راهبرد معاصر

تنش‌های مرزی بین آذربایجان و ارمنستان بار دیگر شدت گرفت

نخست وزیر ارمنستان در سخنانی اظهارات مقامات آذربایجان درباره تعیین نکردن مرز‌ها بر اساس توافق‌نامه‌های گذشته را مانع پیشرفت مذاکرات صلح دانست.
تاریخ انتشار: ۲۱:۳۷ - ۲۳ دی ۱۴۰۲ - 2024 January 13
کد خبر: ۲۲۳۲۲۴

به گزارش راهبرد معاصر؛ خبرگزاری تاس نوشت: نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان، اظهارات اخیر مقامات جمهوری آذربایجان برای مذاکرات صلح بین دو کشور را «مُضر» توصیف کرد.

وی گفت: من آخرین اظهارات آذربایجان را ضربه‌ای جدی به روند صلح ارزیابی می‌کنم. تعیین حدود مرزی در واقع ایجاد مرز‌های جدید نیست بلکه کمیسیون‌های تعیین مرز ما با هدف احیای مرز‌های موجود در زمان اعلامیه آلماآتا فعالیت می‌کنند.

نخست وزیر ارمنستان افزود: البته آذربایجان اکنون در حال گذراندن کارزار انتخاباتی است، اما ما این اظهارات را ادعای ارضی نسبت به ارمنستان ارزیابی می‌کنیم.

پیش از این، الهام علی اف، رئیس جمهور آذربایجان گفته بود که نیرو‌های آذربایجان از مناطقی که در درگیری با نیرو‌های ارمنستان در سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ تصرف کرده بودند، خارج نمی‌شوند.

پس از جنگ دوم قره‌باغ در سال ۲۰۲۰ که با قرارداد آتش بس به میانجیگری روسیه به پایان رسید، سه تا ۶ هزار نیروی حافظ صلح روسی در منطقه حاضر شده و تلاش برای برقراری آتش بس بین طرفین را آغاز کردند، ولی در ۳۳ ماه گذشته، آتش بس بین طرفین آذری و ارمنی بار‌ها نقض شده است. /ایرنا

مطالب مرتبط
ارسال نظر
تحلیل های برگزیده