طالبان: برای رایزنی به تهران خواهیم آمد-راهبرد معاصر
واکنش روسیه به تصمیم آمریکا برای استقرار سامانه موشکی در آلمان سید حسن نصرالله: هدف غرب لطمه زدن به ارزش‌های مرتبط با جهاد، شهادت و مقاومت بود واکنش ایران به ادعای استفاده از تسلیحات تهران توسط یمن آمریکا تحریم‌هایی را علیه رژیم صهیونیستی اعمال کرد طعنه رهبر انصارالله به فرار ناو آمریکایی: شما از شیر غران، گریخته‌اید، نه یک موش! نتانیاهو: هر توافقی باید به اسرائیل اجازه دهد به جنگ بازگردد موافقتنامه جامع همکاری ایران و روسیه بزودی امضا می‌شود استقرار سفیر جمهوری آذربایجان در تهران در آینده نزدیک حماس: تاکنون هیچ خبر جدیدی درباره مذاکرات به ما داده نشده است سرنگونی پهپاد رژیم صهیونیستی در شمال نوار غزه قالیباف و پوتین دیدار کردند سرویس اطلاعات خارجی روسیه: واشنگتن به دنبال جایگزین برای زلنسکی است وضعیت زندانیان ایرانی محور گفت‌وگوی سفیر ایران و معاون وزیر دادگستری ترکیه واکنش کرملین به بیانیه پایانی نشست ناتو قرارداد یک میلیارد دلاری مراکش با رژیم صهیونیستی در بحبوحه جنگ در غزه

طالبان: برای رایزنی به تهران خواهیم آمد

مقامات طالبان که هم اکنون در حال رایزنی با مقامات کاخ کرملین در روسیه به سر می برند، از سفر آینده شان به ایران و چین برای تداوم گفتگوهای صلح خبر داده اند.
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۸ - ۲۴ شهريور ۱۳۹۸ - 2019 September 15
کد خبر: ۲۲۳۲۵

به گزارش راهبرد معاصر؛ خبری منتفی شدن دیدار دونالد ترامپ با رهبران طالبان در کاخ سفید و منحل کردن پروسه صلح از سوی ترامپ را می توان از رویدادهای کلان سیاست خارجی آمریکا در سال ۲۰۱۹ دانست.

 

گردش آمریکا از گفتگو با طالبان موجب شده تا رهبران این گروه به سوی شرق متمایل شوند. سهیل شاهین سخنگوی طالبان به تاس گفته است: هیات طالبان در روسیه با ضمیر کابولوف نماینده رئیس جمهوری روسیه دیدار و با وی در خصوص سیر اوضاع پیرامون روند صلح افغانستان گفت وگو کرد.

 

وی افزود: هیات طالبان در زمان حاضر در مسکو بسر می برد. روسیه از مذاکرات آمریکا و طالبان حمایت کرده و از طرف دیگر خود نیز وارد مذاکره با طالبان شده است.

 

مقامات طالبان در همین باره اعلام کرده‌اند که این هیأت به چین، ایران و جمهوری‌های آسیای میانه نیز سفر خواهند کرد تا حمایت‌هایی را از جانب این کشورها به نفع خود به دست آوردند.

 

یک مقام طالبان در قطر گفت: «هدف از این دیدارها، مطلع کردن رهبران این کشورها از تحولات مذاکرات صلح و تصمیم ترامپ است، مبنی بر پایان دادن به روند صلح در زمانی که به نظر می‌رسید اختلافات حل شده و توافق برای امضا آماده بود.»

 

همزمان وزارت امورخارجه روسیه، روز شنبه اعلام کرد که این کشور مایل به ادامه گفت‌وگوی طالبان با آمریکاست. این وزارتخانه با انتشار بیانیه‌ای درباره دیدار مقامات طالبان با مقامات روسیه نوشت: «طرف روس بر ضرورت ازسرگیری مذاکرات میان آمریکا و جنبش طالبان تأکید کرده است.»

 

رسانه‌های روسیه تاریخ برگزاری دیدار هیأت طالبان با مسئولان روسیه را منتشر نکرده‌اند، اما این دیدار پس از آن صورت می‌گیرد که دونالد ترامپ از توقف مذاکره با طالبان خبر داد.

 

طالبان پس از توقف مذاکره با آمریکا از سوی ترامپ، با انتشار بیانیه‌ای نوشت که این تصمیم «اعتبار آمریکا را زیانمند، تلفات جانی و مالی آمریکا را بیشتر و نقش آمریکا را در تعامل سیاسی متزلزل معرفی می‌کند.»

 

این گروه شبه‌نظامی که در سال 2001 پس از حمله آمریکا به افغانستان، از قدرت ساقط شدند، در بیانیه خود آورده‌ که «دیگر به هیچ چیزی قانع نمی‌شویم و برای این هدف بزرگ به جهاد کنونی خود دوام می‌دهیم و بر پیروزی نهایی باور کامل داریم.»

 

با این حال طالبان همچنین اضافه کرده‌اند که باور دارند که آمریکا «دوباره به همین موقف»، یعنی انجام مذاکره، باز خواهد گشت.

 

شیر محمد عباس استانکزی، از اعضای دفتر سیاسی طالبان در قطر که رهبری این هیئت عازم شده به روسیه را بر عهده دارد در مصاحبه با تلویزیون دولتی روسیه گفته که جنگ بر آن‌ها (طالبان) تحمیل شده است. او افزوده که با این حال هنوز این گروه علاقمند به آوردن صلح در افغانستان از طریق مذاکره است.

 

مایک پمپئو، وزیر امورخارجه آمریکا، ازسرگیری مذاکره با طالبان را رد نکرده ولی گفته که این مذاکرات به شرطی انجام خواهد شد که طالبان «رفتار خود را تغییر دهند.» او همچنین گفت که دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا هنوز درباره خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان که پیشتر گفته شده بود تا پایان سال ٢٠٢٠ انجام خواهد شد، تصمیم نهایی نگرفته است.

 

دولت افغانستان بارها از این رویه که توسط روسیه و آمریکا دنبال می شود انتقاد کرده است و مذاکره با طالبان را رسمیت بخشیدن به اقدامات تروریستی این گروه ومهر تایید زدن براقدامات تروریستی طالبان برای ماندن در قدرت ارزیابی می کند.

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار