عراق نقش داشتن در حمله‌ی پهپادی به پالایشگاه آرامکو را تکذیب کرد-راهبرد معاصر

عراق نقش داشتن در حمله‌ی پهپادی به پالایشگاه آرامکو را تکذیب کرد

شماری از رسانه های عربی مدعی شده اند که پهپادهای حمله کننده به بزرگترین پالایشگاه سعودی در شرق این کشور از عراق آمده‌اند، این در حالی است که مقام های عراقی خبر فوق را تکذیب کرده و انصارالله یمن مستقیما مسئولیت این رخداد را بر عهده گرفته است.
تاریخ انتشار: ۱۶:۰۵ - ۲۴ شهريور ۱۳۹۸ - 2019 September 15
کد خبر: ۲۲۳۶۳

به گزارش راهبرد معاصر؛ در ساعت ابتدایی بامداد شنبه ۱۴ سپتامبر‌ انفجار مهیبی در پالایشگاه بقیق و پس از آن در میدان نفتی حقل خریص بوقوع پیوست. بنابر اعلام رسانه‌های عربستان از ساعت ۴ صبح به وقت محلی تیم امنیتی شرکت آرامکو تلاش خود برای مهار آتش‌سوزی در هر دو محل حادثه دیده را آغاز نمود که در نهایت به گفته منابع رسمی سعودی هر دو تحت کنترل قرار گرفته است.

 

سخنگوی جنبش انصارالله بلافاصله یمن اعلام کرد که این گروه مسئول این حملات بوده و با ۱۰ پهپاد این حملات را انجام داده‌اند. سخنگوی نظامی انصارالله در گفت‌گو با شبکه تلویزیونی المسیره که متعلق به این  گروه بوده و از بیروت پخش می‌شود این خبر را داده است.

 

وی همچنین اذعان داشته که در آینده نیز ممکن است چنین حملاتی تکرار شود. به گفته سخنگوی نیروهای  انصارالله این حملات با "همکاری برخی در داخل خاک عربستان" انجام گرفته است.

 

با وقوع حملات فوق، شماری از رسانه های عربی دست به گمانه زنی زده و همچون حملات پیشین به خطوط لوله نفتی سعودی که ماه ها پیش به وقوع پیوست، نیروهای حشدالشعبی مستقر در عراق را متهم نمودند.

 

خبرگزاری رویترز در آن بازه و به نقل از روزنامه وال استریت ژورنال و مقامات آمریکایی اعلام کرد که حمله پهپادی ماه مه به تاسیسات نفتی و خط لوله نفت عربستان، نه از یمن بلکه از عراق صورت گرفته است.

 

این حملات دو روز پس از خرابکاری و حمله به چهار نفتکش از جمله دو نفتکش عربستان در ساحل امارت عربی متحده انجام شد.

 

امروز نیز رسانه های عربی نزدیک به سعودی به این مسئله دامن زده اند که حملات دیروز از عراق صورت پذیرفته است. همچنان مایک پمپئو، وزیر امور خارجه امریکا اعلام کرد که هیچ اسناد و شواهدی مبنی بر اینکه حمله از یمن انجام شده باشد، وجود ندارد و ایران را در این حمله متهم ساخت. همین امر کافی بود که خط خبری فوق به شکل جنجالی تری تداوم یابد.

 

به گزارش اسپوتنیک، دولت عراق اخبار منتشره توسط برخی رسانه ها مبنی بر اینکه پهپادهای انصار الله (حوثی ها) از خاک این کشور تاسیسات نفتی عربستان سعودی را هدف قرار دادند، را تکذیب کرد.

 

دفتر مطبوعاتی نخست وزیر عراق در بیانیه ای اعلام کرد: "عراق گزارش‌های رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی مبنی بر اینکه حملاتی توسط پهپادها از خاک عراق به تاسیسات نفتی در عربستان سعودی انجام شده است را رد می‌کند. عراق تاکید می‌کند که براساس قانون اساسی، مسوولیت دارد تا احازه استفاده از خاک کشور برای تهاجم علیه همسایه‌ها، برادران و دوستان را ندهد، همچنان حکومت عراق به کسانی‌که تلاش کنند تا قانون اساسی را نقض کنند، واکنش شدید نشان خواهد داد."

 

در بیانیه آمده است که مقامات عراقی، کمیته‌ یی را برای بررسی و تعقیب این گزارش‌ها و اخبار درمورد این حادثه، ایجاد کرده اند.

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار