هواشناسی استان تهران اطلاعیه داد تعویق یک هفته‌ای امتحانات پایان‌ترم این دانشگاه/ غیبت در امتحانات باعث حذف درس می‌شود؟ گام تازه ایلان ماسک به سوی شبکه اینترنت تمام‌فضایی کاهش نسبی دما از فردا در بسیاری از استان‌ها / هشدار سیلاب در شمال و گردوخاک در شرق کشور ترافیک سنگین در محور‌های شمالی/ این مسیر‌ها تا اطلاع بعدی مسدود است عاشورا و تاسوعا کدام مراکز خدمات‌رسان تهران تعطیل است؟ خبر خوش معاون رئیس قوه قضائیه برای دانش‌آموختگان حقوق جاده چالوس دوطرفه شد آموزش و پرورش: امتحانات نهایی بدون تغییر برگزار می‌شود محدودیت‌های ترافیکی تاسوعا و عاشورا در قم آنفلوآنزای تابستانی از راه رسید/ این استان‎‌ها بالاتر از آستانه هشدار محدودیت‌های ترافیکی ۵ روزه در جاده‌های شمال اعمال می‌شود اختلال همزمان در ایتا، بله و سروش پلاس ۱۴ شهر ایران رکورددار گرما در خرداد ۱۴۰۵ گرمای کشنده در اروپا؛ ۳ کشته در فرانسه و هشدار بی‌سابقه برای انگلیسی‌ها وضعیت آب و هوای تهران تا پایان هفته/ هوا تا چند درجه گرم‌تر می‌شود؟

چند درصد مدارس ابتدایی کشور غیردولتی هستند؟

چند درصد مدارس ابتدایی کشور غیردولتی هستند؟ بررسی آمار منتشرشده نشان می‌دهد که درصد دانش‌آموزان مدارس غیردولتی از سال تحصیلی ۱۳۹۶ ـ ۱۳۹۵ تا سال تحصیلی ۱۴۰۲ ـ ۱۴۰۱ یعنی در بازه زمانی ۵ساله از ۱۱.۴درصد به ۱۴درصد رسیده است البته این نسبت در دوره ابتدایی ۱۵.۲درصد است.
تاریخ انتشار: ۱۳:۱۹ - ۰۸ بهمن ۱۴۰۲ - 2024 January 28
کد خبر: ۲۲۵۵۸۸

به گزارش راهبرد معاصر، مدیران آموزش و پرورش در دولت گذشته، همواره اعلام کردند که سهم بخش غیردولتی در آموزش و پرورش طی برنامه ششم توسعه کشور باید به 15 درصد برسد.

 

بررسی آمار منتشرشده نشان می‌دهد که درصد دانش‌آموزان مدارس غیردولتی از سال تحصیلی 1396 ـ 1395 تا سال تحصیلی 1402 ـ 1401 یعنی در بازه زمانی 5ساله از 11.4 درصد به 14 درصد رسیده است البته این نسبت در دوره ابتدایی 15.2 درصد است.

 

این روند نشان می‌دهد که توسعه مدارس غیردولتی و رسیدن به هدف‌گذاری تعیین‌شده از موفق‌ترین اقدامات آموزش و پرورش بوده است.

 

همچنین نسبت دانش‌آموزان پسر در مدارس غیردولتی بیش از دختران است. نسبت کل دانش‌آموزان مدارس غیردولتی به کل دانش‌آموزان بر حسب جنس در جدول زیر قابل مشاهده است:

 

62 درصد دانش‌آموزان در حال تحصیل مدارس غیردولتی در دوره ابتدایی هستند و پس از آن به‌ترتیب 20 و 16.7 درصد در دوره متوسطه اول و دوم قرار دارند.

 

نسبت دانش‌آموز به معلم در مدارس دولتی طی سال‌های تحصیلی 1396 ـ 1395 تا 1402 ـ 1401 به‌ترتیب در مقطع ابتدایی از 25.2 به 27.4، مقطع متوسطه اول از 19.9 به 25.3 و مقطع متوسطه دوم از 13.5 به 16 نفر رسیده است.

 

رشد نسبت تعداد دانش‌آموز به معلم در سال‌های اخیر نشان‌دهنده کمبود معلم در مدارس دولتی است به‌ویژه آنکه برخی وزرای آموزش و پرورش در دولت گذشته معتقد بودند نسبت دانش‌آموز به معلم باید افزایش یابد. در سال 1393، معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش در جمع مدیران آموزش و پرورش استان‌ها گفته بود: منطقه‌ای موفق است که تراکم کلاس‌های درس را بالا ببرد البته باید به موضوع عدالت آموزشی و کیفیت توجه لازم داشت همچنین باید نسبت دانش‌آموزان به کارکنان آموزش و پرورش افزایش یابد، هم‌اکنون نسبت دانش‌آموز به معلم 11 به یک است که این ناصحیح است.

 

در ادامه چنین نگاهی، سیاست‌هایی هم اتخاذ شد که مانع استخدام معلمان جدید و افزایش ظرفیت پذیرش دانشجومعلم در دانشگاه فرهنگیان شد.

 

به‌دنبال این سیاست، نسبت دانش‌آموز به معلم در دوره‌های مختلف تحصیلی در 7 سال اخیر رو به افزایش است و در دوره ابتدایی به 27.4، متوسطه اول 25.3 و متوسطه دوم 16 نفر رسیده است.

 

تراکم دانش‌آموزان در کلاس‌های درس دوره ابتدایی مدارس دولتی در سال تحصیلی 1396 ـ 1395، 24.8 نفر بود که در سال تحصیلی 1402 ـ 1401 به 25.8 نفر رسید و بیشترین افزایش جمعیت مربوط به دوره متوسطه دوم است که از 19.8 نفر به 22.1 نفر رسیده است.

 

در دوره ابتدایی مدارس غیردولتی تراکم دانش‌‌آموزان در کلاس‌های درس در سال تحصیلی 1402 ـ 1401 ، 18.8 نفر و در دوره متوسطه دوم 14.2 نفر است.

 

افزایش تراکم دانش‌آموزان در کلاس درس مدارس دولتی نشان می‌دهد که تقاضا برای ثبت‌نام در مدارس دولتی وجود دارد اما آموزش و پرورش به‌دلیل نداشتن ظرفیت (معلم و کلاس درس)، بخشی از این نیاز را با افزایش تراکم کلاس‌ها برطرف کرده است و مابقی مردم به‌ناچار به مدارس غیردولتی که دارای ظرفیت پذیرش هستند و تراکم کلاس پایین‌تری (18 نفر) دارند، رفته‌اند، در حالی که طبق مصوبه 886 شورای‌عالی آموزش و پرورش در سال 1392 استاندارد تراکم کلاس درس در مقطع ابتدایی 20 نفر تعیین شده است./ تسنیم

ارسال نظر
captcha
پرطرفدارترین اخبار
آخرین اخبار