پیش‌بینی وضعیت هوای تهران طی ۵ روز آینده کیفیت هوای تهران قابل قبول شد هواشناسی: هشدار دریایی سطح نارنجی در مازندران؛ شنا ممنوع است ماجرای فرونشست خیابان نشاط اصفهان و نشت ماده عجیب + عکس جزییات رای وحدت رویه دیه راننده مقصر به نرخ روز هلاکت دو شرور مسلح در درگیری با پلیس در طبس انهدام شبکه قاچاق سوخت در یکی از پمپ بنزین‌های رودان/ ۷ نفر متهم بازداشت شدند شرکت بیش از ۶۱۰۰ داوطلب لرستانی در آزمون استخدامی دستگاه‌های اجرایی و وزارت بهداشت تازه‌ترین نتایج نظرسنجی ایسپا پیرامون مصرف شبکه‌ها و رسانه‌های اجتماعی و استفاده از ابزار‌های هوش مصنوعی چت‌جی‌پی‌تی در مواجهه با سناریوی خودکشی نوجوانان با پلیس تماس می‌گیرد اپ جدید گوگل برای جستجوی سریع در ویندوز ارائه می‌شود ادارات خوزستان دورکار شدند / آلودگی هوا ساعت کاری برخی شهر‌ها را تغییر داد پژوهشگران انگلیسی، سیستم هشدار سرطان ساختند آغاز انتخاب رشته داوطلبان آزمون کارشناسی رشته‌های علوم پزشکی دانشگاه آزاد بازگشایی دوطرفه جاده چالوس پس از محدودیت ۴ ساعته یکطرفه شدن جاده چالوس؛ ترافیک سنگین است

چند درصد مدارس ابتدایی کشور غیردولتی هستند؟

بررسی آمار منتشرشده نشان می‌دهد که درصد دانش‌آموزان مدارس غیردولتی از سال تحصیلی ۱۳۹۶ ـ ۱۳۹۵ تا سال تحصیلی ۱۴۰۲ ـ ۱۴۰۱ یعنی در بازه زمانی ۵ساله از ۱۱.۴درصد به ۱۴درصد رسیده است البته این نسبت در دوره ابتدایی ۱۵.۲درصد است.
تاریخ انتشار: ۱۳:۱۹ - ۰۸ بهمن ۱۴۰۲ - 2024 January 28
کد خبر: ۲۲۵۵۸۸

به گزارش راهبرد معاصر، مدیران آموزش و پرورش در دولت گذشته، همواره اعلام کردند که سهم بخش غیردولتی در آموزش و پرورش طی برنامه ششم توسعه کشور باید به 15 درصد برسد.

 

بررسی آمار منتشرشده نشان می‌دهد که درصد دانش‌آموزان مدارس غیردولتی از سال تحصیلی 1396 ـ 1395 تا سال تحصیلی 1402 ـ 1401 یعنی در بازه زمانی 5ساله از 11.4 درصد به 14 درصد رسیده است البته این نسبت در دوره ابتدایی 15.2 درصد است.

 

این روند نشان می‌دهد که توسعه مدارس غیردولتی و رسیدن به هدف‌گذاری تعیین‌شده از موفق‌ترین اقدامات آموزش و پرورش بوده است.

 

همچنین نسبت دانش‌آموزان پسر در مدارس غیردولتی بیش از دختران است. نسبت کل دانش‌آموزان مدارس غیردولتی به کل دانش‌آموزان بر حسب جنس در جدول زیر قابل مشاهده است:

 

62 درصد دانش‌آموزان در حال تحصیل مدارس غیردولتی در دوره ابتدایی هستند و پس از آن به‌ترتیب 20 و 16.7 درصد در دوره متوسطه اول و دوم قرار دارند.

 

نسبت دانش‌آموز به معلم در مدارس دولتی طی سال‌های تحصیلی 1396 ـ 1395 تا 1402 ـ 1401 به‌ترتیب در مقطع ابتدایی از 25.2 به 27.4، مقطع متوسطه اول از 19.9 به 25.3 و مقطع متوسطه دوم از 13.5 به 16 نفر رسیده است.

 

رشد نسبت تعداد دانش‌آموز به معلم در سال‌های اخیر نشان‌دهنده کمبود معلم در مدارس دولتی است به‌ویژه آنکه برخی وزرای آموزش و پرورش در دولت گذشته معتقد بودند نسبت دانش‌آموز به معلم باید افزایش یابد. در سال 1393، معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش در جمع مدیران آموزش و پرورش استان‌ها گفته بود: منطقه‌ای موفق است که تراکم کلاس‌های درس را بالا ببرد البته باید به موضوع عدالت آموزشی و کیفیت توجه لازم داشت همچنین باید نسبت دانش‌آموزان به کارکنان آموزش و پرورش افزایش یابد، هم‌اکنون نسبت دانش‌آموز به معلم 11 به یک است که این ناصحیح است.

 

در ادامه چنین نگاهی، سیاست‌هایی هم اتخاذ شد که مانع استخدام معلمان جدید و افزایش ظرفیت پذیرش دانشجومعلم در دانشگاه فرهنگیان شد.

 

به‌دنبال این سیاست، نسبت دانش‌آموز به معلم در دوره‌های مختلف تحصیلی در 7 سال اخیر رو به افزایش است و در دوره ابتدایی به 27.4، متوسطه اول 25.3 و متوسطه دوم 16 نفر رسیده است.

 

تراکم دانش‌آموزان در کلاس‌های درس دوره ابتدایی مدارس دولتی در سال تحصیلی 1396 ـ 1395، 24.8 نفر بود که در سال تحصیلی 1402 ـ 1401 به 25.8 نفر رسید و بیشترین افزایش جمعیت مربوط به دوره متوسطه دوم است که از 19.8 نفر به 22.1 نفر رسیده است.

 

در دوره ابتدایی مدارس غیردولتی تراکم دانش‌‌آموزان در کلاس‌های درس در سال تحصیلی 1402 ـ 1401 ، 18.8 نفر و در دوره متوسطه دوم 14.2 نفر است.

 

افزایش تراکم دانش‌آموزان در کلاس درس مدارس دولتی نشان می‌دهد که تقاضا برای ثبت‌نام در مدارس دولتی وجود دارد اما آموزش و پرورش به‌دلیل نداشتن ظرفیت (معلم و کلاس درس)، بخشی از این نیاز را با افزایش تراکم کلاس‌ها برطرف کرده است و مابقی مردم به‌ناچار به مدارس غیردولتی که دارای ظرفیت پذیرش هستند و تراکم کلاس پایین‌تری (18 نفر) دارند، رفته‌اند، در حالی که طبق مصوبه 886 شورای‌عالی آموزش و پرورش در سال 1392 استاندارد تراکم کلاس درس در مقطع ابتدایی 20 نفر تعیین شده است./ تسنیم

ارسال نظر
آخرین اخبار