به گزارش راهبرد معاصر، سرهنگ احسان مؤمنی معاون عملیات پلیس راهور تهران بزرگ در خصوص تردد موتورسیکلتهای دودزا در شهر تهران گفت: شهرهای بزرگ کشور درگیر بحث آلودگی هوا میباشند. در شهر تهران ۴ میلیون و سیصد هزار موتورسیکلت در حال تردد هستند و برابر آمارهایی که اعلام میشود حدود ۷۰ درصد از این موتورسیکلتها کاربراتوری هستند.
وی افزود: موتورسیکلتها یک منبع متحرک آلودگی هوای شهر تهران محسوب میشوند، بر اساس اظهار نظرهای کارشناسی اعلام میشود که هر موتورسیکلت بین ۴ تا ۷ برابر یک خودرو آلایندگی ایجاد میکند.
معاون عملیات پلیس راهور تهران بزرگ بیان داشت: اگر خیلی این موتورسیکلت تنظیم باشد ۴ برابر یک خودرو اگر از سن فرسودگی گذشته باشد ۷ برابر یک خودرو آلایندگی ایجاد میکند. پس همان بحث احساس مسؤولیت فردی به میان میآید.
سرهنگ مؤمنی افزود: باید به راکبین موتورسیکلت که وسیله آنها فرسوده است گفت که برای تعویض موتورسیکلت خود اقدام نمائید. هرچند که سازمانها باید تسهیلاتی برای این کار برقرار نمایند.
وی گفت: جایگزینی موتورسیکلتهای فرسوده و کاربراتوری باید در دستور کار سازمانها قرار بگیرد و به جای آنها از موتورسیکلتهای برقی استفاده شود. برخی از این سازمانها به دنبال این موضوع هستند که موتورسیکلتهای برقی جایگزین شود.
معاون عملیات پلیس راهور تهران بزرگ اظهار داشت: لذا پلیس هم در این خصوص با موتورسیکلتهای دودزا برخورد میکند. وقتی پلیس موتورسیکلتی را به علت نداشتن کلاه ایمنی متوقف میکند و یا یا اینکه هر تخلف دیگری را نیز انجام داده است، پلیس وضعیت دودزا بودن آنها را نیز بررسی میکند. یعنی در کنار نداشتن کلاه ایمنی جریمه دودزا بودن نیز شامل این موتورسیکلت خواهد شد.
وی افزود: حتی در برخی از موارد موتورسیکلتها به پارکینگها منتقل شدهاند تا به تعمیرگاهها مراجعه کنند موتورسیکلت خود را اصلاح کرده و بعد از آن میتوانند مدارک خود را تحویل بگیرند.
تردد با خودروی فاقد معاینه فنی ممنوع
سرهنگ "احسان مومنی"، ضمن تاکید بر نقش خودروهای دودزا در افزایش حجم آلودگی هوای شهر تهران، گفت: آلودگی هوا بحث جدید و پدیده نوظهوری نیست و چندین سال است که شهرهای بزرگ و کشورهای جهان درگیر آن هستند.
این مقام انتظامی عنوان داشت: ۶ سال از تصویب قانون هوای پاک در کشور میگذرد و برای هر سازمان و نهادی در این خصوص شرح وظایفی تعیین شده است و دستگاهها مکلف و موظف هستند که کار خودشان را درست انجام بدهند، در این میان پلیس راهنمایی و رانندگی نیز سعی دارد به بهترین نحو عملکرد داشته باشد.
وی اظهار داشت: پلیس راهور تهران بزرگ یک دستگاه عملیاتی و اجرایی است که از ابتدای سال جاری بحث آلودگی هوا جزء برنامه عملیاتی و تقویم اجرایی آن بوده و از اهمیت زیادی برخوردار است چرا که این موضوع با جان انسانها در ارتباط است.
سرهنگ "مومنی" افزود: آلودگی هوا با جان مردم سر و کار دارد و باعث بروز انواع بیماری برای شهروندان میشود، لذا این مساله نیز همچون کاهش تصادفات شهری، جز برنامههای اصلی پلیس راهنمایی و رانندگی است.
وی تصریح کرد: برابر ماده ۴۳ آیین نامه راهنمایی و رانندگی، تردد با وسیله نقلیهای که برگه معاینه فنی معتبر نداشته باشد ممنوع است و رانندگانی که خودرویشان فاقد معاینه فنی باشد در جریان کنترل مکانیزه، اعمال قانون میشوند.
معاون عملیات پلیس راهور تهران بزرگ با اشاره به این که از ابتدای سال جاری تاکنون حدود ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار خودروی فاقد معاینه فنی، مورد اعمال قانون قرار گرفته اند، گفت: این بدان معنا نیست که این تعداد خودرو معاینه فنی نداشته اند بلکه ممکن است یک خودرو مدتی معاینه فنی نداشته ولی به ازای هر ترددی که در سطح معابر داشته، جریمه شده است.
وی بیان داشت: بیش از ۲۸ هزار خودرویی که دودزا بوده اند نیز در این مدت اعمال قانون شده اند و از اول مهرماه که طرح ابطال معاینه فنی در شهر تهران آغاز شد تاکنون معاینه فنی بیش از ۱۰ هزار خودرو ابطال شده است.
سرهنگ مومنی در پایان اظهار داشت: در طرح ابطال معاینه فنی خودروها ممکن است خودرویی معاینه فنی هم داشته باشد ولی دودزا بوده و باعث ایجاد آلودگی شود که تیمهای پلیس راهور تهران بزرگ نسبت به ابطال برگه معاینه فنی این خودرو اقدام میکنند./ باشگاه خبرنگاران