کنکور اقدامات ما را به گروگان گرفته است/ در پی ایجاد مدرسه بدون دیواریم-راهبرد معاصر
رکورددارترین نام برای دختران ایرانی اعلام شد همسر مالک شرکت موبایل موسوی آمل بازداشت شد قاضی پرونده چای دبش: پاسخ بانک‌های شاکی به استعلام‌ها متناظر با سوالات دادگاه تنظیم نشده است بریز و بپاش میلیاردی متهمان پرونده رضا‌یت خودرو با پول مردم کلاس‌های جبرانی دانشگاه‌ها چگونه تشکیل خواهد شد؟ یازدهمین دادگاه چای دبش برگزار شد / تفهیم اتهام به یک متهم دیگر پرونده ساعت آغاز فعالیت مدارس چهارمحال و بختیاری اعلام شد مدارس ۱‌۱ شهرستان کرمانشاه فردا تعطیل شد کدام شغل‌ها در آینده با افزایش تقاضا روبه رو می‌شوند؟ فردا آخرین مهلت ثبت‌نام در نوبت اول کنکور ۱۴۰۴ / ثبت‌نام ۵۶۰ هزار نفر بلاتکلیفی ۱۶ میلیون دانش آموز برای روز شنبه یکم دی ماه ۱۴۰۳ توضیح دانشگاه علامه طباطبایی در خصوص حواشی برگزاری جشن یلدا  امکان تعطیلی کلاس درس بعد از امتحانات نوبت اول  هواشناسی ایران ۱۴۰۳/۹/۳۰؛ تشدید فعالیت سامانه بارشی در کشور ورود سامانه بارشی به کشور از امروز / یلدای برفی در استان‌های غربی
حاجی میرزایی:

کنکور اقدامات ما را به گروگان گرفته است/ در پی ایجاد مدرسه بدون دیواریم

وزیر جدید آموزش و پرورش در اولین نشست خبری اش به تشریح برنامه های وزارتخانه ی تحت امرش پرداخته و شدیدا به پروسه کنکور تاخته است.
تاریخ انتشار: ۱۲:۳۱ - ۳۰ شهريور ۱۳۹۸ - 2019 September 21
کد خبر: ۲۲۹۱۳

به گزارش راهبرد معاصر؛ محسن حاجی میرزایی دقایقی قبل در اولین نشست خبری خود که در دبیرستان شهدای هفتم تیر تهران برگزار شد به اعلام آخرین آمار ثبت نام دانش آموزان در آستانه آغاز سال تحصیلی ۹۹-۹۸ پرداخت.

 

وی با بیان اینکه ضروری می‌دانم از خدمات کسانی که در چهاردهه گذشته دستاوردهای درخشانی در حوزه تعلیم و تربیت داشته‌اند قدردانی کنم گفت: همچنین در آستانه هفته دفاع مقدس نام غیورمردانی که جان خود را در راه ایران و اسلام هدیه کردند گرامی می‌داریم.

 

حاجی میرزایی در ابتدا به معرفی اجمالی برنامه‌هایش پرداخت و گفت: سندتحول بنیادین دستاورد بزرگی است که با نظر متخصصان و ارزیابی عملکرد دهه‌های گذشته تدوین و تصویب شده که سندخوبی است و راه را روشن کرده است. با توجه به بنیادین بودن تحولات پیش بینی شده در سند ناگزیر می‌شویم به شناسایی اولویت‌ها بپردازیم و مشخص کنیم که از چه نقطه‌ای می‌خواهیم شروع کنیم.

 

وی افزود: هشت محور را در دستورکار قرار دادیم و تلاش می‌کنیم در این دوسال دستاوردهای خوبی در این هشت محور داشته باشیم. محور اول تربیت چندساحتی است. مهمترین ماموریت آموزش و پرورش در سندتحول نیز تربیت نسل نو است که در چند ساحت پیش بینی شده است.

 

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: اگر ماموریت آموزش و پرورش را آماده کردن انسان‌ها برای پیشرفت و تعالی جامعه و مصونیت بخشی نسل نو در برابر تغییرات پرشتاب، ایمن سازی آنها در برابر یاس و سرخوردگی و انفعال بدانیم و به دنبال آن هستیم که مجال کافی برای نوآوری را توسعه دهیم، نیازمند فاصله گرفتن از تعلیم و تربیت حافظه محور و آموزش محور به سمت تعلیم و تربیت چندساحتی هستیم که نیازمند مشارکت همه مسئولان و دستگاه‌هاست.

 

محسن حاجی‌میرزایی وزیر آموزش و پرورش در نخستین نشست خبری خود اظهار کرد: سند تحول آموزش و پرورش نقشه راه آموزش و پرورش دستاورد خیلی بزرگ است.

 

وی ادامه داد: در دو سال آینده ۸ محور را در دستور کار قرار دادیم و نهادهای و ریل‌سازی لازم برای استمرار تحولات پیش‌بینی می‌شود.

 

حاحی‌میرزایی بر لزوم تربیت  چند ساحتی اشاره کرد و گفت: همانطور که وجود انسان چند ساحتی است، تربیت هم باید چند ساحتی باشد و رشد متوازن را در پیش بگیریم؛ تحقق این هدف لازمه همکاری همه است.

 

وی افزود: تلاش می‌کنیم در پایان دوره آموزش عمومی، دانش‌آموزان تا حدی از توانایی‌ها را داشته باشد.

 

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه ضرورت دارد در شیوه سنجش دانش‌آموزان بازنگری شود، گفت: پدیده کنکور تمام نظام آموزشی را به گروگان گرفته است.

 

وی بر لزوم توجه به مدرسه تأکید کرد: باید تنوع محیط‌های یادگیری را بپذیریم؛ وقتی ایده مدرسه بدون دیوار را مطرح کردیم به دنبال این بودیم که ارتباط مدرسه و جامعه عمیق‌تر باشد و تلاش می‌کنیم بین مدرسه و جامعه پیوند برقرار کنیم.

 

حاجی میرزایی با اشاره به طرح بوم گفت: در طرح بوم ۲ ساعت اژ ساعت آموزشی متناسب با شرایط مدرسه و منطقه، آموزش به دانش‌آموزان ارائه می‌شود.

 

وی با بیان اینکه مدیر دانا و توانا کلید موفقیت است و امروز زمانی است که برای تربیت مدیران آموزشگاهی اندیشه کنیم، اظهار کرد: باید ثبات مدیریت مدرسه را مورد تأکید قرار دهیم؛ مدیران توانمند هستند که می‌توانند تغییرات را مدیریت کنند؛ استقرار یک سند به مراتب پیچیده‌تر از تولید سند است.

 

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد:  در کنار مدیریت آموزشگاهی، مدیریت مالی و اداری از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

 

وی تمرکز بر صلاحیت و معیشت معلم مورد توجه است، گفت: معلم کارمند نیست بلکه معلم الگو و اسوه است و باید برای معلم نظام اداری خاص متفاوت از نگاه کارمندی باشد و این موضوع را دنبال می کنیم و همچنین توجه به بیمه معلم را مورد تأکید داریم.

 

حاجی میرزایی بر اهمیت عدالت آموزشی تأکید کرد: این موضوع از محورهای کار ماست و اولویت ما توسعه مدارس دولتی است.

 

 وی با اشاره به مشارکت در آموزش و پرورش گفت: باید از این ظرفیت استفاده شود. شوراهای آموزش و پرورش مورد توجه و تأکید است و همچنین حضور خیرین مورد اهمیت است و امسال خیرین ۱۵۰۰ میلیارد تومان تعهد کردند و دولت نیز همین میزان را برای مدرسه ‌‌‌‌‌‌‌سازی پیش‌بینی کرد.

 

وی با بیان اینکه حال اقتصاد آموزش و پرورش خوب نیست، گفت: پایدار کردن منابع و اصلاح ساختاری بودجه آموزش و پرورش از جمله برنامه‌های مشاور اقتصادی است.

 

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه در ابتدای مهر همه مدارس از معلم برخوردار خواهند بود و دغدغه‌ای برای بازگشایی مدارس وجود ندارد، افزود: ۱۴ میلیون و ۶۰۰ هزار دانش آموز با احتساب پیش دبستانی‌ها ثبت نام شده‌اند و ۹۸.۵ درصد افراد لازم التعلیم تحت پوشش قرار گرفته‌اند و ۲ درصد رشد دانش آموز درد ابتدایی داشته‌ایم.

 

وی با بیان اینکه ۴۸۰ هزار دانش آموز اتباع داریم، افزود: ۵۷۰ هزار کلاس درس و ۱۱۰ هزار واحد آموزشی آماده بازگشایی مدارس‌ هستند که از این تعداد ۴۵ هزار مدرسه کمتر از ۵۰ دانش آموز دارند و همچنین ۵۱ درصد مدارس در مناطق روستایی قرار دارد در حالی که ۲۰ درصد دانش آموزان روستایی هستند.

 

حاجی میرزایی با بیان اینکه ۱۴۲ میلیون جلد کتاب در یکهزار عنوان آماده و توزیع شده است، تصریح کرد: کتب درسی به دلیل تخصیص ارز دولتی تا ۷۰ درصد یارانه گرفته‌اند و بیش از ۳۰ میلیارد تومان نیز برای توزیع رایگان کتب در مناطق محروم صرف شده است.

 

وی به ۲۸ هزار بازدید صورت گرفته از مدارس در ایام ثبت‌نام اشاره کرد و گفت: با تخلفات برخورد شده است.

 

ایجاد مدرسه بدون دیوار؛ ایده حاجی‌میرزایی برای آموزش

وزیر آموزش و پرورش به تنوع محیط های یادگیری اشاره کرد و گفت: کلاس درس یکی از محیط های یادگیری است. باید محیط های یادگیری متنوع شود. ایده مدرسه بدون دیوار را مطرح کردم که بر اساس آن به دنبال پیوند مدرسه و جامعه هستیم. هرچقدر این پیوندها عمیق تر باشد هم افزایی ها افزایش می یابد. باید بین مدرسه و خانواده که یک کانون یادگیری است پیوند منسجمی برقرار کنیم.

 

حاجی میرزایی ادامه داد: طرح بوم اختیاراتی به مدارس داده تا هفته‌ای دوساعت از برنامه درسی را متناسب با نیازهای دانش آموزان شان طراحی کنند. این طرح به صورت آزمایشی در حال اجراست و باید آموزش‌های مجریان این برنامه افزایش یابد و سازمان پژوهش دقت داشته باشد تا طرح با نتیجه بخشی موثر انجام شود.

 

وی با تاکید بر اینکه باید در انتخاب مدیران مدارس دقت کنیم گفت: مدیر دانا و توانا کلید موفقیت ماست. عملکرد کل نظام آموزشی ما در مدرسه ارزیابی خواهد شد.

 

وی محور چهارم برنامه‌های خود را بهبود مدیریت در آموزش و پرورش دانست و عنوان کرد: مدیرانی توانمند هستند که می توانند وضعیت را مدیریت کنند. مدیر تحول خواه می‌تواند تحولات را رقم بزند.

 

حاجی میرزایی با اشاره به اینکه شرط مشترک مدیریت درسطوح مختلف آموزش و پرورش برخورداری از ظرفیت نیروی انسانی است گفت: صد سال است که از تاسیس تربیت معلم می‌گذرد و امروز زمان آن است که برای تربیت مدیران آموزشگاهی نیز سرمایه گذاری و اندیشه کنیم.

 

وی افزود: احراز صلاحیت مدیران آموزشگاهی یک اصل مهم و استانداردی غیرقابل عدول است.

 

تمرکز ویژه‌ای بر صلاحیت، منزلت و معیشت معلمان خواهیم داشت

وزیر آموزش و پرورش به اهمیت ویژه مدیریت مالی، اداری و دارایی‌های آموزش و پرورش نیز اشاره کرد و افزود: محور بعدی برنامه بنده به معلم‌ها برمی‌گردد. همه خواسته‌ها و برنامه‌ها در محور یک معلم توانمند قابل دستیابی است. تمرکز ویژه ای بر صلاحیت، منزلت و معیشت معلمان خواهیم داشت. معلم کارمند نیست، معلم مربی، اسوه، الگو و نمونه است که باید به او تاسی شود. علاقه مند هستم که قانون خاص برای معلم داشته باشیم که اقداماتی را در این زمینه شروع کرده‌ام.

 

بدنبال رفع مشکلات بیمه‌ای معلمان هستم

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه بیمه معلمان را با جدیت دنبال می‌کنیم گفت: با بیمه‌ها تعارضاتی بوجود آمده و به دنبال آن هستم با رایزنی با بیمه مرکزی شرایط بهتری برای بیمه معلمان فراهم کنم.

 

وی به عدالت آموزشی و برخورداری دانش آموزان از حق آموزش به عنوان محور بعدی برنامه‌هایش نام برد و گفت: تا سال قبل سطح برخورداری ۱۱ استان از متوسط کشوری پایین بودند امسال ۱۰ استان داریم که تلاش می‌کنیم آنها را به سطح متوسط برسانیم.

 

صندوق ذخیره فرهنگیان در دستور کار کمیته‌های اقتصادی

وی افزود : در محور هفتم مشارکت‌ بخش‌های مختلف کشور برای آموزش و پرورش را مدنظر داریم. شوراهای آموزش و پرورش ظرفیت بزرگی است که قانون در اختیار ما قرار داده است. شوراها نباید تعهدات جدید برای آموزش و پرورش رقم بزنند، بلکه باید ظرفیت‌های محلی را برای کمک به آموزش و پرورش جذب کنند.

 

حاجی میرزایی با اشاره به مشارکت خیرین مدرسه ساز و قدردانی از تلاش‌ها و کمک‌های آنها در امر مدرسه سازی گفت: محور هشتم اقتصاد آموزش و پرورش است. حال اقتصاد آموزش و پرورش خوب نیست و نیازمند توجه جدی است. مصمم هستم پایدارسازی منابع را در دستورکار قرار بدهم و موضوع صندوق ذخیره فرهنگیان در دستور کار کمیته‌های اقتصادی قرار می‌گیرد و آقای طیب نیا به ما در این زمینه کمک خواهد کرد.

ارسال نظر