هدف حریری از سفر به ریاض چه بود؟-راهبرد معاصر

هدف حریری از سفر به ریاض چه بود؟

سفر سعد الحریری به عربستان ، آن طور که خود او نوشته موفقیت آمیز بود؛ اما منظور او از موفقیت چه بوده است؟
تاریخ انتشار: ۱۲:۳۶ - ۱۵ اسفند ۱۳۹۶ - 2018 March 06
کد خبر: ۲۳۸

به گزارش راهبرد معاصر؛  سعد الحریری، برای اولین بار پس از گروگان گرفته شدن از سوی آل سعود، به دعوت مقامات سعودی وارد ریاض شد. دعوت از نخست وزیر لبنان از سوی آل سعود و پذیرش آن، امری تعجب برانگیز بود و تحلیلگران همگی به دنبال آن بودند که ببینند این دعوت با چه هدفی صورت گرفته و با چه هدفی پذیرفته شده است. در نهایت، سعد الحریری پس از دیدار با مقامات سعودی شامل محمد بن سلمان و پادشاه عربستان، به کشورش بازگشت. او در توئیتر خود، هرگونه اختلاف با مقامات سعودی را انکار کرد و عکس سلفی خود با ولیعهد عربستان و سفیر این کشور در امریکا (برادر کوچک بن سلمان، خالد) را بارگذاری کرد.

سعد الحریری سفر خود به عربستان را "موفقیت آمیز" ارزیابی کرد و گفت: "سعودی ها پذیرفته اند در کنفرانس کمک مالی و تسلیحاتی به لبنان در پاریس و رم شرکت کنند." 

پذیرش شرکت در کنفرانس کمک به لبنان از سوی سعودی ها این پیام را مخابره می کند که ریاض در پی ایفای نقش فعال در لبنان از مجرای سعد الحریری است. نخست وزیر لبنان پیش از این تاکید کرده بود که با شرایط مالی موجود، 14 مارس امیدی به پیروزی در مقابل حزب الله نخواهد داشت. این نوعی هشداری برای بازیگران ضد حزب الله بود که در صورت عدم کمک مالی به 14 مارس، بدترین سناریو برای آن ها در لبنان به وقوع می پیوندد. 

 

اکنون می توان چنین نتیجه گرفت که منظور حریری از "موفقیت" در سفر به عربستان، جذب اسپانسر مالی در رقابت با حزب الله بوده است. حالا باید منتظر ماند و دید که آیا کنفرانس کمک مالی و تسلیحاتی به لبنان هم همانند کنفرانس بازسازی کویت به نتیجه دلخواه خواهد رسید یا خیر؟ آن چه که مسلم است، عربستان با دعوت از نخست وزیر لبنان عزم خود را جزم کرده تا با پشتیبانی مالی از جبهه نزدیک به خود، از کسب کرسی های بیشتر توسط حزب الله و متحدان در انتخابات آتی پیشگیری کند.

 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده