فشار پمپئو برای تحریم ماهان ایر در اروپا-راهبرد معاصر
واکنش روسیه به تصمیم آمریکا برای استقرار سامانه موشکی در آلمان سید حسن نصرالله: هدف غرب لطمه زدن به ارزش‌های مرتبط با جهاد، شهادت و مقاومت بود واکنش ایران به ادعای استفاده از تسلیحات تهران توسط یمن آمریکا تحریم‌هایی را علیه رژیم صهیونیستی اعمال کرد طعنه رهبر انصارالله به فرار ناو آمریکایی: شما از شیر غران، گریخته‌اید، نه یک موش! نتانیاهو: هر توافقی باید به اسرائیل اجازه دهد به جنگ بازگردد موافقتنامه جامع همکاری ایران و روسیه بزودی امضا می‌شود استقرار سفیر جمهوری آذربایجان در تهران در آینده نزدیک حماس: تاکنون هیچ خبر جدیدی درباره مذاکرات به ما داده نشده است سرنگونی پهپاد رژیم صهیونیستی در شمال نوار غزه قالیباف و پوتین دیدار کردند سرویس اطلاعات خارجی روسیه: واشنگتن به دنبال جایگزین برای زلنسکی است وضعیت زندانیان ایرانی محور گفت‌وگوی سفیر ایران و معاون وزیر دادگستری ترکیه واکنش کرملین به بیانیه پایانی نشست ناتو قرارداد یک میلیارد دلاری مراکش با رژیم صهیونیستی در بحبوحه جنگ در غزه

فشار پمپئو برای تحریم ماهان ایر در اروپا

وزیر خارجه آمریکا همزمان با سفر به ایتالیا خواستار همپیمانی اروپایی ها با آمریکا در تحریم شرکت هواپیمایی ماهان شده است.
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۴ - ۱۱ مهر ۱۳۹۸ - 2019 October 03
کد خبر: ۲۳۸۵۸

به گزارش راهبرد معاصر؛ هواپیمایی ماهان در سال ۱۳۷۱ در کرمان تاسیس شد و از آن به عنوان نخستین شرکت هواپیمایی خصوصی در ایران نام برده می شود. نام ماهان ایر برگرفته از ماهان شهری در ۳۵ کیلومتری کرمان است. سهام‌دار عمده‌ی این شرکت مؤسسه خیریه مولی‌الموحدین است. شرکت هواپیمایی ماهان هم‌اکنون ناوگانی متشکل از ۳۷ فروند هواپیمای مسافربری و باری را در اختیار دارد و روزانه به ۲۰ مقصد، در اروپا، آسیا و خاورمیانه، پروازهای مستقیم دارد.

 

آمریکایی ها در ادامه سیاست فشار حداکثری شان بر علیه ایران از سال ۱۳۹۰ شرکت ماهان ایر را به دلیل «ارتباط با نیروی قدس سپاه پاسداران» و «جابه‌جایی نیرو و سلاح» در فهرست تحریم‌های خود قرار داده‌است.

 

در دور جدید تحریم های وضع شده بر علیه ایران از سوی ایالات متحده، میزان فشارها بر تحریم شرکت های هوایی ایران و در راس آنها ماهان ایر افزوده شده است.

 

وزیر خارجه ایالات متحده روز چهارشنبه ۱۰ مهر با اشاره به فعالیت‌های «ماهان ایر» به نفع سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، ابراز امیدواری کرد دولت ایتالیا پرواز هواپیماهای این شرکت هواپیمایی ایرانی را در آسمان این کشور اروپایی ممنوع اعلام کند.

 

مایک پمپئو که برای نخستین بار رسما جهت دیدار با مقام‌های ایتالیایی به این کشور سفر کرده در مصاحبه با روزنامه «لا استامپا»، در پاسخ به این پرسش که آیا ایتالیا با عدم اعلام ممنوعیت پرواز هواپیماهای ماهان در این کشور با خطر تحریم‌های آمریکا روبرو خواهد شد گفت، امیدوارم دولت ایتالیا تصمیم به توقف این پروازها بگیرد.

 

وی ضمن تاکید بر جدی بودن واشنگتن در اعمال تحریم‌ها علیه تهران افزود، آمریکا تصریح کرده است که خطوط هوایی ماهان در فعالیت‌هایی در حمایت از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دخالت دارد و ما امیدواریم که دولت ایتالیا این موضوع را در نظر بگیرد.

 

پمپئو گفت، آمریکا می‌تواند اطلاعاتی را به ایتالیایی‌ها بدهد که به راحتی بتوانند صحت و اعتبار آن را تایید و تصمیم درست را اتخاذ کنند و افزود، فکر نمی‌کنم رهبری ایتالیا بخواهد از اینگونه خرابکاری‌ها و تروری که ایران بر جهان وارد می‌کند پشتیبانی کند.

 

وی با اشاره به این که هواپیمایی ماهان بخشی از این فعالیت‌های جمهوری اسلامی است، گفت اطمینان زیادی دارم که دولت ایتالیا تصمیم خوبی در این ارتباط خواهد گرفت.

 

عدم تمدید مجوز پروازهای ماهان‌ایر در ایتالیا

فشارهای پمپئو بر ایتالیایی ها دیر نپایید و بلافاصله و در اقدامی خلاف موازین بین المللی، ایتالیایی ها اعلانم نمودند که مجوز پروازهای ماهان‌ایر بر فراز حریم هوایی این کشور را تمدید نخواهند کرد.

 

مایک پومپئو بلافاصله از تصمیم ایتالیا برای عدم تمدید مجوز پروازهای ماهان‌ایر به این کشور تقدیر کرده و گفته است، اروپا به تدریج در حال آگاه شدن از ماهیت اقدامات ایران هستند.

 

مایک پومپئو در رُم و در کنفرانس خبری مشترک با همتای ایتالیایی خود گفت: ما باید همچنان یکپارچه و متحد در برابر اقدامات تجاوزکارانه ایران بایستیم. کشورهای اروپایی در حال آگاه شدن از این واقعیت هستند که ایران متجاوز است و کشور مورد ستم قرار گرفته، نیست.

 

وزیر امور خارجه آمریکا اضافه کرد: این واقعیت از اقدام ایتالیا برای عدم تمدید مجوز دسترسی هواپیمایی ماهان به آسمان ایتالیا کاملا روشن است و ما خیلی از اقدام متشکریم.

 

آلمان و فرانسه هم پیشتر پرواز هواپیمایی ماهان را به آسمان خود ممنوع کرده‌اند. این دو کشور هم اتهامات مشابهی را علیه شرکت هواپیمایی ماهان اعمال کرده اند.

 

لوئیجی دی مایو، وزیر خارجه ایتالیا، هم در کنفرانس خبری با مایک پومپئو و در پاسخ به پرسشی در خصوص ایران و تحریم ماهان گفت: به طور کلی موضع ما در قبال هرگونه چالشی می‌بایست تنش‌زدایی باشد؛ اما این بدین معنای نیست که در قبال منطقه‌ای که تنش در آن وجود دارد، ما بی‌طرف هستیم. ایتالیا نگران این ‌تنش‌ها است.

 

وزیر امور خارجه ایتالیا تصریح کرد: تا آنجا که به موضوع ماهان ایر مربوط می شود، تصور من این است که در چند روز آینده مقام های مسئول خطوط هواپیمایی تصمیم خود را اعلام خواهند کرد.

 

به گزارش رویترز، ماهان ایر بزرگ‌ترین ناوگان هواپیما را در بین شرکت‌های ایرانی در اختیار دارد و به برخی پایتخت‌های اروپایی پروازهایی هفتگی دارد.

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده