به گزارش راهبرد معاصر، رضا محمدی؛ مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند در نشست خبری که پس از بازدید خبرنگاران از روند رفت و روب شهر تهران برگزار شد، اظهار کرد: برای ایجاد تحول در زیرساختهای خدمات شهری نباید اینگونه تصور کرد که با یک کلید و در فرصتی اندک این تحول قابل اجرا باشد بلکه بیتردید باید مقدماتی برای این مهم فراهم شود.
وی با بیان اینکه امروز توانستیم پس از حدود 6 ماه تلاش اصلاح قراردادها را محقق کنیم قراردادهایی که از جنس پرداخت هزینه در قبال کار انجام شده است، افزود: قراردادهایی از جنس نیروی تامین اجتماعی و ماشینآلات و محتوایی که به گونهای تدوین شده که نیازها با ماموریتها همخوانی داشته باشد، قطعاً در چنین شرایطی است که نظارت بر شیوه عملکرد پیمانکاران در رفت و روب نیز نظارتپذیر میشود.
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند ادامه داد: امروز پیمانکاران در قراردادهای جدید به کیلوگرمی که زباله جمعآوری میکنند و کیلومتری که نظافت میکنند هزینه دریافت میکنند. امروز بابت عملکرد پیمانکار پول میدهیم در همین راستا مرکز رصدی را احداث کردیم که تمام ماشینهای مکانیزه در این مرکز قابل رصد هستند از طریق جیپیاس و سنسورهایی که در ابزارهای این ماشینآلات طراحی شده نظارت مستمری بر روی آنها صورت میگیرد.
محمدی با تاکید بر اینکه در حال حاضر 60 درصد شکایتهای حوزه پسماند و رفت و روب شهر در ساماه 137 کاهش پیدا کرده است، تصریح کرد: پس از نظارتپذیر شدن قراردادهای جدید و تغییرات در محتوای قراردادها و همچنین انتخاب پیمانکارهایی که بتوانند پاسخگوی جغرافیایی که در اختیار آنها باشد میتوانیم تفاوت را در نظافت شهر احساس کنیم. امروز جغرافیای منطقه 2 به دست یک پیمانکار است و براساس قراردادی که با او منعقد شده حق ندارد از اتباع غیرمجاز استفاده کند نباید کسری تجهیزات داشته باشد و برای همه این مسائل باید پاسخگو باشد.
وی با بیان اینکه فرآیند اصلاح شده و امروز پیمانکاران به کیلوگرمی که جمعآوری میکنند پول دریافت میکنند، گفت: برهمین اساس در فروردینماه سال جاری حدود 10 درصد زباله تهران افزایش پیدا کرده چرا که پیمانکار ما حتی زباله و لجن انتهای نهرها را هم جمعآوری میکند و اثر این افزایش 10 درصدی این شده که کوچه پس کوچهها و داخل نهرها تمیزتر شده است.
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند افزود: سالهای سال در حوزه شهری از باب تجربه و فرهنگ شهری همه بر روی جمعآوری زباله در ساعت 21 اتفاق نظر دارند و هنوز در ذهن ما این موضوع جا افتاده است اما از زمانی که مخازن زباله در شهر مکانیزه شد شهروندان تصور کردند در هر ساعتی میتوانند زبالهها را درون این مخزنها بریزند لذا نیاز است امروز بر روی موضوع اطلاعرسانی و فرهنگسازی این حوزه با جدیت ورود پیدا کنیم و این تغییر رفتار شهروندی را باید مورد توجه قرار دهیم و نسبت به اصلاح آن اقدام کنیم. بیتردید در ترافیک تهران در ساعاتی که میشود راحتتر تردد کرد ساعت 3 تا حدود 6 بامداد است.
محمدی درباره صرفهجویی در هزینهها پس از انعقاد قراردادهای جدید تصریح کرد: موضوع صرفهجویی در قراردادها اصلا نگاه مورد نظر ما در مدیریت پسماند نیست بیتردید خدمات شهری تماما هزینه است. ما حقوق پاکبانها را از حداقل 8 میلیون تومان به 12 تا 15 میلیون تومان افزایش دادیم و این موضوع از بهمنماه و اسفندماه اعمال شد.
وی با اشاره به اینکه بهکارگیری کودک کار جرم است و پیمانکاری که چنین کاری کرده باشد مرتکب تخلف و جرم شده و با او برخورد میشود، تاکید کرد: البته بهکارگیری اتباع مجاز توسط پیمانکاران امکانپذیر است. کسانی از زباله خشک بهره میبردند براساس آخرین مطالعات با توجه به اینکه روزانه هر شهروند حدود 750 گرم زباله تولید میکند و حداکثر 30 درصد زباله تهران خشک است و در بهترین حالت از طریق بهکارگیری سامانه نماند و ام آر افها حداکثر 15 درصد این زباله تفکیک میشود 1500 تن زباله خشک وجود دارد که متاسفانه به دست مافیای زباله میافتاد و از طریق بهکارگیری پول کتریها این زباله را از مخازن جمعآوری میکردند و چهره شهر را بهم میزدند. حدود 6000 زبالهگرد در تهران فعال بود اما با افزایش 10 درصدی که میزان زباله در فروردینماه امسال داشته است و با برخوردهایی که برای موضوع تفکیک از مخازن صورت گرفته شاهد کاهش این موضوع هستیم.
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند در رابطه با تفکیک زباله از مخازن زباله عنوان کرد: این اقدام جرم است و گاراژهایی که خرید و فروش زباله میکنند با آنها برخورد میشود برای این موضوع دستور قضایی اخذ کردیم و تاکنون 80 گاراژ پلمب شده است خودروهایی که نسبت به جمعآوری و انتقال این زبالهها اقدام میکنند از طریق همکارانمان مستقر در بزرگراهها رصد و نهایتا با همکاری پلیس راهور توقیف میشود. بیتردید امروز زبالهگردها کاهش پیدا کردهاند. با تفکیک غیرمجاز و زبالهگردها به شیوههای مختلف برخورد شده و امروز کار آنها دیگر توجیح اقتصادی ندارد.
محمدی با اشاره به اینکه در فروردین ماه سال 1402، 5400 تن زباله جمعآوری شده است، اضافه کرد: در فروردینماه امسال این میزان به 6700 تن رسیده است. از این میزان در گذشته توسط دستگاههای پردازش چهار درصد تفکیک میشد اما این رقم امروز به هشت درصد رسیده است. همچنین 1500 تن تفکیک از مخازن همچنان ادامه دارد که دیگر توسط سازماندهیهای غیرقانونی صورت نمیگیرد بلکه توسط معتاد متجاهری که اقدام به تفکیک زباله از مخازن میکند صورت میگیرد.
وی در خصوص سهم آرادکوه در بوی نامطبوع فرودگاه امام خمینی اظهار کرد: در گذشته شهرداری تهران و مجموعه آرادکوه 10 درصد سهم در این موضوع دارند و 90 درصد سهم به کارخانهها، دامداریها و ... این منطقه مربوط میشود. به ازای یک زبالهگرد ماهانه مافیای زباله 30 میلیون تومان درآمد کسب میکردند.
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند ادامه داد: رفت و روب شهر را سعی میکنیم با حداقل آسیب به لحاظ ترافیکی انجام بدهیم و باید گفت که 24 ساعت کار جمع آوری پسماند انجام میشود.
محمدی گفت: ساعت 6 صبح باید شهر را تنظیف شده تحویل شهروند بدهیم؛ حمل زباله از 9 شب آغاز و تا ساعت یک تمام شود البته بعضا تا سه صبح طول میکشد و از ساعت یک شب تا شش صبح پاکبانها کار رفتوروب انجام میدهند.
وی افزود: مکانیزمی که گفته شد استاندارد کار است اما خب معمولاً متناوب است و پشت بند آن ماشینهای مکانیزه شستوشو را از ساعت یک شی باید شروع کنند اما واقعیت خیلی جاها اینگونه نیست چراکه از ساعت اول صبح پسماند در داخل مخازن ریخته میشود.
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند ادامه داد: شما در نظر بگیرید ساعت 10 صبح بازاریها مخازن را پر میکنند یا فروشگاهداران یک زمان دیگر و ما باید به صورت مستمر نسبت به پاکسازی مخازن و خالی کردن مخازن کنیم.
محمدی افزود: شهروند ما در هر ساعت زباله را بیرون میگذارد و اطراف مخزن پسماند، زباله گرد داریم البته که سه بار حمل زباله را به غیر از ساعت 21 داریم.
وی اظهار کرد: سختترین منطقه برای جمعآوری پسماند منطقه 12 است و 2 میلیون جمعیت شناور در روز داریم و جمعیت شب آن کمتر از 300 هزار است و مناطق 11 و 12 ساعت به ساعت نگهداشت و جمعآوری پسماند داریم. منطقه 22 که بار زباله کمتر است دو بار و برخی مناطق 3 بار و در تابستان البته این پاکسازی مخازن و شستوشو بیشتر انجام میشود.
مدیرعامل سازمان پسماند تصریح کرد: اگر فرهنگ قرار دادن زباله در پسماند در ساعت 21 نهادینه شود کار راحتتر شده و جدولشویی و مخازنشویی راحتتر انجام میشود.
محمدی افزود: قراردادهایمان با پیمانکار براساس منطقه با پیمانکار متفاوت است و ماهی چهار بار مخازن شسته میشود. جداول خیابان و گاردیلهای بزرگراهها و خیابانها اصلی از جمله اتوبان امام علی(ع) شسته میشود اما خیابانهای فرعی قطعا خر روز شستوشو نمیشود.
وی گفت: حجم زباله جمعآوری شده در فروردین 10 درصد بیشتر از مدت مشابه سال قبل است و یکی از دلایل این است که در قرارداد براساس کیلوگرم تنظیم شده است.
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند تصریح کرد: 50 درصد ناوگان ما نوسازی شده است و سامانه توزین ما ساعت ورود خودروها و ماشینهای مکانیزه را ثبت میکند. اگر یک روز پاکسازی انجام نشود ببینید شهر به چه وضعی میافتد و در خیلی شهرهای دنیا یک روز در میان زبالهها را جمع میکنند اما در تهران وضع اینگونه نیست و چند بار در روز است که این موضوع هزینههایی زیادی به شهر تحمیل میکند.
محمدی خاطر نشان کرد: اصلیترین موضوع ما فرهنگ سازی ساعت 21 برای گذاشتن زباله در مخازن پسماند است تا موش و جانواران و زبالهگردی کم شود.
وی افزود: حقوق کارگران مدیریت پسماند نسبت به سال گذشته 40 درصد افزایش پیدا کرده و زمان پرداخت حقوقها 30 ماه است.
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند تصریح کرد: آمارها نشان میداد تا پیش از اجرای قراردادهای جدید حدود 6000 زباله گرد داشتیم که در حال حاضر به حدود هزار زبالهگرد، کاهش پیدا کرده است.60 تا 70 درصد زبالهگردی در شهر تهران کاهش پیدا کرده و 800 ماشین حمل زباله در تهران وجود دارد که مدل نیمی از آن 1402 است. نوسازی را هم بخش خصوصی با مبلغ 2000 میلیارد تومان انجام داده است./ تسنیم