تصویب قطعنامه شورای امنیت برای حفاظت بیشتر از کارکنان بشردوستانه در غزه-راهبرد معاصر

تصویب قطعنامه شورای امنیت برای حفاظت بیشتر از کارکنان بشردوستانه در غزه

شورای امنیت سازمان ملل در واکنش به حملات رژیم صهیونیستی به کارکنان و داوطلبان امور بشردوستانه در غزه، با تصویب قطعنامه‌ای خواستار افزایش امنیت و تضمین ایمنی آنها شد.
تاریخ انتشار: ۱۳:۴۰ - ۰۵ خرداد ۱۴۰۳ - 2024 May 25
کد خبر: ۲۴۲۲۸۲

به گزارش راهبرد معاصر،‌ شورای امنیت سازمان ملل جمعه شب با تصویب قطعنامه‌ای بر نیاز به افزایش امنیت و ایمنی کارکنان بشردوستانه در غزه به ویژه کارکنان بومی که با خطرات فراوانی روبرو هستند تاکید کرد.

 

براساس گزارش سی ان ان، این قطعنامه توسط سوئیس ارائه و مورد حمایت بیش از ۹۰ کشور دیگر قرار داشت. این قطعنامه که با ۱۴ رای مثبت و رای ممتنع روسیه مورد تصویب قرار گرفت نگرانی عمیق خود را درباره کارکنان امور بشردوستانه و داوطلبان ابراز کرده و همچنین خواستار تلاشهای هماهنگ و راهبردهای جدی برای کاهش خطر در این زمینه شده است. 

 

مارتین گریفیتس رئیس اموربشردوستانه سازمان ملل ضمن استقبال از این قطعنامه تاکید کرد که عملیات نظامی اسرائیل در جنوب غزه تاثیر بسیار زیادی بر اقدامات بشردوستانه داشته است. گریفیتس روز گذشته با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که تهاجم رژیم صهیونیستی به رفح در جنوب غزه ۸۰۰ هزار نفر را بار دیگر آواره کرده؛ افرادی که برای نجات جانشان با مناطقی می‌روند که نه آب تمیز دارد نه پناهگاه و نه سرویس بهداشتی. این مقام سازمان ملل افزود، تصویب قطعنامه ۲۷۳۰ که خواستار حفاظت بیشتر از کارکنان بشردوستانه است و حکم دیوان کیفری بین المللی درباره بازکردن یک کریدور انسانی برای ارسال کمکها به رفح لحظه روشنی را ایجاد کرده است.


دیوان بین‌المللی دادگستری روز جمعه با صدور حکمی به اسرائیل دستور داد عملیات خود در رفح را متوقف کند.صدور این حکم بنا به شکایتی که آفریقای جنوبی نزد دیوان بین‌المللی دادگستری مطرح کرده صورت گرفت. ژوهانسبورک در این شکوائیه تل‌آویو را به جنایت نسل‌کشی علیه فلسطینی‌ها متهم کرده است. دادگاه لاهه در حکم روز جمعه اسرائیل را مکلف به بازگشایی گذرگاه رفح به منظور ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه و کالاها و خدمات اساسی برای فلسطینی‌ها در غزه کرد./ فارس

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده