فرزین: نقدینگی در فروردین ماه به ۲۴.۱ درصد کاهش یافت-راهبرد معاصر

فرزین: نقدینگی در فروردین ماه به ۲۴.۱ درصد کاهش یافت

رئیس‌کل بانک مرکزی گفت: نرخ رشد نقدینگی از ۴۰ درصد به ۲۴.۳ درصد رسیده است.
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۲ - ۰۷ خرداد ۱۴۰۳ - 2024 May 27
کد خبر: ۲۴۲۶۴۵

به گزارش راهبرد معاصر؛محمدرضا فرزین رئیس کل بانک مرکزی امروز در سی و یکمین اماش پولی و بانکی در بانک مرکزی اعلام کرد: نرخ سپرده قانونی را با هدف کنترل نقدینگی دو بار افزایش دادیم و از ۱۰.۶ درصد به ۱۱.۸۶ درصد نسبت سپرده قانونی رساندیم.


رئیس کل بانک مرکزی گفت: نرخ رشد نقدینگی بالای ۴۰ درصد رشد پایه پولی ۴۵ درصد بود، اما هدف رسد نقدینگی ۲۵ درصد بود که سال گذشته به ۲۴.۶ درصد رشد نقدینگی دست یافتیم.


به گفته فرزین بانک مرکزی دنبالدسیاست ثبات مالی است که اعم از ثبات پولی است.


فرزین این را هم گفت:هدف کنترل نقدینگی را اعلام کردیم و می خواهیم تورم تولید ppi را که الان ۳۷ درصد است را به کانال ۲۰ درصد بیاوریم تا با این وسیله نرخ رشد تورم به متوسط بلند مدت متغیرهای اقتصادی دست یابد.


به گفته وی نرخ حجم پول در گردش با هدف کاهش انتظارات تورمی از بالای ۵۰ درصد به ۱۲.۳ درصد کاهش یافت.


به گفته فرزین ، قدرت تولید و فروش نفت ایران با وجود انواع تحریم‌ها افزایش یافته است.


به گفته فرزین نرخ رشد ایران در سال قبل در منطقه بی نظیر بود و کمتر کشوری به رشد ۴ درصد رسید. عربستان که رشد منفی داشت. روسها ۳ درصد رشد داشتند. رشد امسال نیاز به جهش منابع دارد، مجموعه ای از سیاست تامین مالی لازم دارد .


وی گفت: دولت در تامین مالی خود از بانک‌ها نباید مزاحمتی برای تامین مالی بخش خصوصی ایجاد کند باید از سرمایه گذاری خارجی هم استفاده کنیم.


وی به اختلاف سال‌های قبل بانک مرکزی و وزارت صنعت در اعلام نرخ رشد صنعت اشاره کرد و گفت: لذا سازمان بین المللی پول عدد گمانه زنی اعلام می کرد بعدا تصمیم گرفتیم آن را اعلام کنیم.البته تفاوتهایی با مرکز آمار دارد سال پایه ما ۱۳۹۵ سال آنها ۱۳۹۰ هست. ما نفت را با صنعت و آنها جداگانه می بینند. امسال سعی می کنیم سال‌ پایه هر دو یکی شود./ فارس

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده