پیش بینی قیمت دلار دوشنبه ۳۱ شهریور ۱۴۰۴ پیش بینی قیمت طلا و سکه دوشنبه ۳۱ شهریور ۱۴۰۴ دلیل کاهش دریافتی برخی از بازماندگان تامین اجتماعی آغاز پرداخت حقوق شهریور ماه بازنشستگان کشوری و فولاد از عصر امروز پیش‌فروش قطعات سکه طلا دولتی با موعد تحویل زمستان ۱۴۰۴ بازگشت ساعات کاری بانک‌های دولتی و نیمه‌دولتی به روال عادی از اول مهر بلاتکلیفی کشاورزان/ دولت هنوز نرخ خرید تضمینی گندم را اعلام نکرده است پیش بینی قیمت دلار یکشنبه ۳۰ شهریور ۱۴۰۴ پیش بینی قیمت طلا و سکه یکشنبه ۳۰ شهریور ۱۴۰۴ بازگشت پیک مصرف برق به زیر ۶۰ هزار مگاوات بعد از ۷۴ روز آغاز پرداخت حقوق شهریور بازنشستگان تامین‌اجتماعی + پرداخت معوقات فروردین‌ماه بازماندگان جزئیات بازگشت ساعت کاری ادارات، مدارس و بانک ها از اول مهر قیمت طلا و قیمت سکه امامی ۲۸ شهریور ۱۴۰۴ جزئیات حراج بعدی شمش طلا در مرکز مبادله ارز و طلا معاون وزیر کشاورزی: کالا زیاد است اما مردم توان خرید ندارند

کمبود نقدینگی تولید خودرو را کاهش داد

کارشناس مرکز پژوهش های مجلس گفت: کمبود نقدینگی و عدم توان پرداخت مطالبات قطعه‌سازان و تامین قطعات داخلی از جمله عوامل موثر در کاهش تولید خودروست .
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۰ - ۲۳ تير ۱۴۰۳ - 2024 July 13
کد خبر: ۲۴۹۶۴۴

به گزارش راهبرد معاصر، هادی عامری گفت: بررسی آمار تولید خودروسازان داخلی در سه ماه ابتدایی امسال نشان از افت تولید خودرو می دهد که این افت تولید، علت های متفاوتی دارد. از سال های دهه 70  تا 1390 آمار تولید خودرو همواره صعودی بوده به طوری که از عدد کمتر از 200 هزار دستگاه به یک میلیون و 600 هزار دستگاه در سال 1390 رسید.

 

وی در ادامه افزود: در دهه 90 و شروع تحریم های اقتصادی ایران, همچنین نوساناتی که در بخش های مختلف صنعت خودروسازی داشته ایم, میزان تولید نیز دچار نوسان شد.

 

کارشناس مرکز پژوهش های مجلس می گوید:  موضوعاتی در صنعت خودرو باعث بروز نوساناتی شد که بیشتر مربوط به بحث تامین نقدینگی مورد نیاز تولید, بحث مربوط به زیان دهی خودروسازان همچنین عدم توازن در طول زنجیره تامین بوده است. این موارد باعث شد که طی دهه گذشته و سال اخیر میزان تولید از  800هزار دستگاه تا یک میلیون و 500 هزار دستگاه متغیر باشد.

 

عامری گفت: در گذشته به دلیل تحریم مشکل در تامین قطعات مورد نیاز وابسته به خارج وجود داشت که باعث عدم توازن در کل تامین خودروسازان و قطعه سازان شد. موارد دیگری نیز مانند قیمت گذاری های دستوری اتفاق افتاد که باعث  زیان ده شدن خودروسازان شد.

 

به گفته این کارشناس مرکز پژوهش های مجلس, در سه سال گذشته با رفع عدم توازن در تامین قطعات مورد نیاز خودروسازان تا حدی تولید منظم شده اما هنوز با اعدادی که برای رشد تولید در نظر گرفته شده فاصله داریم. با رفع موانع پیش رو می توان تولید را افزایش داد و به اعداد در نظر گرفته شده که سالی یک میلیون و 700 هزار دستگاه خودرو است، رسید./ تسنیم

ارسال نظر
آخرین اخبار