خطرات جبران ناپذیر عمل تغییر رنگ چشم برای افراد سالم-راهبرد معاصر

خطرات جبران ناپذیر عمل تغییر رنگ چشم برای افراد سالم

رئیس مرکز نظارت و اعتباربخشی امور درمان وزارت بهداشت و فوق تخصص پیوند قرنیه گفت: در فضای مجازی تبلیغات نادرستی درباره عمل تغییر رنگ چشم می‌شود که افراد سالم را به انجام آن ترغیب می‌کند در حالی که این جراحی عوارض دارد.
تاریخ انتشار: ۱۶:۳۳ - ۰۸ خرداد ۱۴۰۳ - 2024 May 28
کد خبر: ۲۴۲۹۱۷

به گزارش راهبرد معاصر؛ سید هاشم دریاباری با بیان اینکه عمل تغییر رنگ چشم به هیچ عنوان به افراد دارای چشم سالم، توصیه نمی‌شود، افزود: این عمل جراحی برای افراد سالم، بدون عوارض نیست و هنوز پشتوانه محکم علمی برای انجام این عمل برای افراد دارای چشم سالم وجود ندارد.

این عضو هیات علمی دانشگاه افزود: عوارض عمل تغییر رنگ چشم برای افراد سالم شامل احتمال التهاب چشم، عفونت قرنیه، آب مروارید، کاهش دید و گاهی حتی نیاز به پیوند قرنیه است. از سوی دیگر اگر این افراد دچار آب مروارید شوند، دید جراح برای انجام عمل، بسیار محدود می‌شود و یا اگر این افراد در آینده دچار پارگی شبکیه شوند، عمل جراحی آنها بسیار سخت می‌شود.

رئیس مرکز نظارت و اعتباربخشی امور درمان وزارت بهداشت تاکید کرد: به افراد سالم توصیه می‌کنیم که اگر چشم‌های سالمی دارند از رنگ طبیعی و خدادادی چشم هایشان لذت ببرند و تن به عملی ندهند که عوارض بسیاری دارد و چشم سالم را به چشم معیوب تبدیل می‌کند.

دریاباری در پاسخ به اینکه عمل تغییر رنگ چشم برای چه افرادی توصیه می‌شود، گفت: کراتوپیگمنتاسیون یا عمل تغییر رنگ چشم برای افرادی کاربرد دارد که رنگ چشم بیماران قبلا به علت ضربه، التهاب یا عفونت تغییر کرده و رنگ یکی از چشم‌ها سفید شده و یکی دیگر حالت طبیعی دارد که در این موارد برای یکی شدن ظاهر دو چشم، عمل تغییر رنگ چشم انجام می‌شود.

وی یادآور شد: در برخی از بیماری‌های چشمی مانند بیماری‌های «انیریدیا» و «آلبینیسم»، رنگ یک یا دو چشم غیر طبیعی و دارای ظاهری ناخوشایند برای بیماران می‌شود که با کراتوپیگمنتاسیون، رنگ چشم‌ها به حالت طبیعی تغییر می‌کند. / ایرنا

مطالب مرتبط
ارسال نظر
تحلیل های برگزیده