تداوم روابط دوستانه ایران و عراق پس از شهید آیت الله رئیسی-راهبرد معاصر
واکنش روسیه به تصمیم آمریکا برای استقرار سامانه موشکی در آلمان سید حسن نصرالله: هدف غرب لطمه زدن به ارزش‌های مرتبط با جهاد، شهادت و مقاومت بود واکنش ایران به ادعای استفاده از تسلیحات تهران توسط یمن آمریکا تحریم‌هایی را علیه رژیم صهیونیستی اعمال کرد طعنه رهبر انصارالله به فرار ناو آمریکایی: شما از شیر غران، گریخته‌اید، نه یک موش! نتانیاهو: هر توافقی باید به اسرائیل اجازه دهد به جنگ بازگردد موافقتنامه جامع همکاری ایران و روسیه بزودی امضا می‌شود استقرار سفیر جمهوری آذربایجان در تهران در آینده نزدیک حماس: تاکنون هیچ خبر جدیدی درباره مذاکرات به ما داده نشده است سرنگونی پهپاد رژیم صهیونیستی در شمال نوار غزه قالیباف و پوتین دیدار کردند سرویس اطلاعات خارجی روسیه: واشنگتن به دنبال جایگزین برای زلنسکی است وضعیت زندانیان ایرانی محور گفت‌وگوی سفیر ایران و معاون وزیر دادگستری ترکیه واکنش کرملین به بیانیه پایانی نشست ناتو قرارداد یک میلیارد دلاری مراکش با رژیم صهیونیستی در بحبوحه جنگ در غزه
یادداشت جاسم یونس الحریری، تحلیلگر عراقی؛

تداوم روابط دوستانه ایران و عراق پس از شهید آیت الله رئیسی

ارزیابی‌ها نشان می‌دهد شهادت آیت الله رئیسی و امیرعبداللهیان تأثیر قابل‌توجهی بر روابط عراق و ایران در ۵۰ روز آینده نخواهد داشت. روابط عراق و ایران با وجود ثبات کنونی، همچنان تابع سیاست خارجی تعیین‌شده به وسیله جمهوری اسلامی ایران است.
جاسم یونس الحریری؛ تحلیلگر عراقی
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۷ - ۱۲ خرداد ۱۴۰۳ - 2024 June 01
کد خبر: ۲۴۳۱۲۱

تداوم روابط دوستانه ایران و عراق پس از شهید آیت الله رئیسی

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ ایران کشوری است که به وسیله نهادها اداره می شود و غیبت رئیس دولت تأثیر منفی بر روند امور نمی گذارد، به ویژه اینکه سیاست خارجی ایران به شخص رئیس جمهور مرتبط نیست، بلکه به وسیله قانون تعیین می شود. آیت الله خامنه ای (حفظه الله)، رهبر انقلاب اسلامی معتقد به حضور نهادها و مردم در موقعیت‌های مناسب، به ویژه در شرایطی است که منطقه دوران پر تنش خود را می گذراند. 


در ماهیت ساختار نظام سیاسی ایران که کلام رهبر معظم انقلاب فصل الخطاب است، رئیس جمهور و دولت وی مجری سیاست های کلان کشور هستند. بنابراین هر کس جانشین شهید آیت الله رئیسی شود، همان راه را می پیماید. محمد مخبر، سرپرست ریاست جمهوری ایران در این باره گفت، تهران با تمام قوا سیاست های دولت آیت الله شهید رئیسی را درقبال عراق ادامه خواهد داد.

ایران و عراق از مهم ترین عناصر محور مقاومت در برابر صهیونیست‌ها و آمریکایی‌هایی هستند که نقشه‌های زیادی برای برهم زدن امنیت و ثبات منطقه ترسیم می‌کنند


شهید آیت الله رئیسی نقش کلیدی ای در تقویت محور مقاومت، برهم زدن معادلات قدرت های جهان و شکست هژمونی آمریکا و رژیم صهیونیستی به ویژه در افشای جنایت های رزیم صهیونیستی در غزه ایفا کرد. ایران حتی پس از شهادت رئیس‌جمهور خود روابطش را با عراق از نظر راهبردی حفظ خواهد کرد، زیرا دو کشور دارای منافع سیاسی، اقتصادی و حتی نظامی هستند.

 


ناگفته نماند، ایران و عراق از مهم ترین عناصر محور مقاومت در برابر صهیونیست‌ها و آمریکایی‌هایی هستند که نقشه‌های زیادی برای برهم زدن امنیت و ثبات منطقه ترسیم می‌کنند و نمونه‌ها و شواهد زنده زیادی برای آن وجود دارد.

 
رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر عراق که برای تسلیت شهادت آیت الله رئیسی و حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران وارد تهران شده بود، بر ادامه روابط نزدیک ایران و عراق تاکید کردند.

 
آیت الله العظمی خامنه‌ای از سودانی در تهران میزبانی کرد و به محمد مخبر، سرپرست ریاست جمهوری ایران که کنارش بود، گفتند: به روند همکاری با دولت عراق ادامه خواهیم داد. طبق قانون اساسی، مخبر مسئولیت بزرگی برعهده دارد و به روند همکاری با دولت عراق ادامه خواهد داد که شهید آیت الله رئیسی تلاش های ملموسی برای تحقق این هدف و برقراری ثبات منطقه‌ای انجام دادند.


سودانی نیز گفت: عراق چیزی جز صداقت، اخلاص، کار و خدمت از رئیس جمهور فقید ایران ندید. امید است ایران همچنان مرزهای خود را به روی مسافران عراقی برای گردشگری، درمان یا زیارت شیعیان باز نگه دارد. این سیاست ایران را به مقصد مورد علاقه مسافران عراقی تبدیل کرده است.


در حالی که سایر کشورها مشکلات دریافت ویزا برای عراقی ها را افزایش می دادند، ایران توافق نامه ای با عراق برای تسهیل صدور روادید امضا کرده است. احمد وحیدی، وزیر کشور ایران به تازگی خبر داد، لغو روادید برای اربعین امسال میان ایران و عراق پابرجاست. گزارش ها نشان می دهد روابط ایران و عراق چند وجهی است، بیش از یک بُعد دارد که این موضوع در پرونده عراق و روابط با دولت ایران مهم است.

 
ارزیابی ها نشان می‌دهد شهادت آیت الله رئیسی و امیرعبداللهیان تأثیر قابل‌توجهی بر روابط عراق و ایران در 50 روز آینده نخواهد داشت. روابط عراق و ایران با وجود ثبات کنونی، همچنان تابع سیاست خارجی تعیین‌شده به وسیله جمهوری اسلامی ایران است.

 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار