پیام مهم سفر احتمالی بن سلمان به ایران چیست؟-راهبرد معاصر
احمد دستمالچیان، سفیر اسبق ایران در اردن و لبنان در گفت‌وگو با «راهبرد معاصر» پاسخ داد:

پیام مهم سفر احتمالی بن سلمان به ایران چیست؟

احمد دستمالچیان، سفیر اسبق ایران در اردن و لبنان با بیان اینکه ولیعهد عربستان قصد دارد گذشته سیاسی روابط کشورش را با ایران اصلاح کند، گفت: بن سلمان سیاست تعادل و توازن منطقه و بین المللی را پیش می‌برد. به همین دلیل عربستان بنای تقویت روابط با ایران دارد و مایل است روابط دوجانبه را به حد ممتازی برساند و گام‌های بلندی برای تقویت مناسبات دوجانبه بردارد.
احمد دستمالچیان؛ سفیر اسبق ایران در اردن و لبنان
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۷ - ۰۷ خرداد ۱۴۰۳ - 2024 May 27
کد خبر: ۲۴۲۴۵۱

پیام مهم سفر احتمالی بن سلمان به ایران چیست؟

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ محمد مخبر، سرپرست ریاست جمهوری کشورمان در پاسخ به تماس تلفنی محمد بن سلمان، از دستور بسیار خوب ولیعهد عربستان برای استقبال از زوار ایرانی تشکر و بر دعوت رئیس‌جمهور شهید از وی برای سفر به تهران تأکید و ولیعهد عربستان نیز با پذیرش این دعوت، به طور متقابل از سرپرست ریاست جمهوری کشورمان برای سفر به عربستان دعوت کرد.


احمد دستمالچیان، سفیر اسبق ایران در اردن و لبنان درباره سفر احتمالی ولیعهد عربستان به ایران و اهمیت توسعه روابط میان دو کشور به «راهبرد معاصر» گفت: بعد از سانحه هوایی ای که به شهادت آیت الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور کشورمان و هیئت همراه منجر شد، تماس تلفنی بن سلمان برای ابراز همدردی با مردم ایران و بیان جملات عاطفی با سرپرست ریاست جمهوری کشورمان نشان داد آنچه رد و بدل شده، پیام معناداری برای تحکیم روابط میان ایران و عربستان سعودی بود.

توسعه روابط تنها در حوزه دوجانبه باقی نمی ماند، بلکه به ارتقای مشارکت کشورهای عربی حوزه خلیج فارس با ایران منجر می شود


وی افزود: این پیام نه تنها دربرگیرنده توسعه رابطه میان ایران و عربستان، بلکه به افزایش تمایل همکاری سایر  کشورهای همسایه به ویژه در حاشیه جنوبی خلیج فارس با جمهوری اسلامی ایران خواهد انجامید. مطالب بیان شده از سوی بن سلمان پیام ویژه ای بود و نشان داد عربستان مایل است در راستای افزایش همکاری با ایران گام های بلندتری نسبت به قبل بردارد.

 


سفیر اسبق ایران در اردن و لبنان با مهم برشمردن توسعه روابط ایران و عربستان عنوان کرد: توسعه روابط تنها در حوزه دوجانبه باقی نمی ماند، بلکه به ارتقای مشارکت کشورهای عربی حوزه خلیج فارس با ایران منجر می شود، ناظر به اینکه در مراسم یادبود و عرض تسلیت به مناسبت شهادت آیت الله رئیسی درتهران شاهد بودیم کشورهای مختلف اعم از کشورهای حوزه خلیج فارس مایل به برقراری دور جدیدی از روابط با جمهوری اسلامی هستند.


دستمالچیان گفت: سخنان انور قرقاش، مشاور دیپلماتیک رئیس دولت امارات متحده عربی نشان داد سیگنال های جدید و مثبتی میان کشورهای حوزه خلیج فارس و ایران برای تقویت روابط و کاهش تنش ها در منطقه ایجاد شده و ایران همواره آداب حسن همجواری را به کشورهای منطقه نشان داده است.


وی معتقد است: به برکت زحمات و تلاش های سه سال گذشته شهید آیت الله رئیسی برای توسعه روابط با کشورهای مختلف ازجمله همسایگان و منطقه امیدواریم به زودی شاهد احیای روابط باشیم، زیرا به گفته سران عربی مشکلی برای به تعویق انداختن توسعه روابط با جمهوری اسلامی ایران وجود ندارد.

 

عربستان بنای تقویت روابط با ایران دارد و مایل است روابط دوجانبه را به حد ممتازی برساند و گام های بلندی برای تقویت مناسبات با ایران بردارد


تحلیلگر مسائل سیاست خارجی یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران همواره خواهان توسعه روابط با همسایگان بوده است؛ ضمن اینکه اقدامات صادقانه و مخلصانه شهید آیت الله رئیسی در توسعه روابط ایران و کشورهای همسایه باعث شده است کشورهای مختلف پیام دوستی ایران را دریافت کنند و به سمت بهبود و مستحکم‌تر شدن روابط دوجانبه حرکت کنند.

 


دستمالچیان درباره سیاست روابط متوازن میان کشورها از سوی عربستان سعودی گفت: عربستان مدت‌هاست سیاست توازن و تعادل را در سیاست خارجی خود ایجاد کرده است، در عین حال که با آمریکا رابطه دارد با روسیه و چین نیز روابط فوق العاده و ممتازی دارد، بنابراین بن سلمان سیاست تعادل و توازن منطقه و بین المللی خود را پیش می‌برد. به همین دلیل عربستان بنای تقویت روابط با ایران دارد و مایل است روابط دوجانبه را به حد ممتازی برساند و گام های بلندی برای تقویت مناسبات با ایران بردارد.

 
سفیر اسبق ایران در اردن و لبنان با بیان اینکه بدون ثبات و امنیت در منطقه امکان همکاری راهبردی با جمهوری اسلامی ایران در دهه های آینده در ابعاد اقتصادی، اجتماعی و سیاسی وجود نخواهد داشت، گفت: به نظر می آید بن سلمان قصد دارد روابط گذشته سیاسی عربستان با ایران را اصلاح کند و سیاست منطقی ای را در پیش بگیرد، سیاستی که ذیل ایجاد توازن و تعادل تعریف شده است.

 
دستمالچیان یادآور شد: سفر وزیر امور خارجه بحرین به تهران و صحبت‌هایی که پادشاه بحرین در سفر به مسکو با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه درباره ایران مطرح کرد، نشان می دهد مجموعه کشورهای عرب حوزه خلیج فارس بر توسعه مناسبات و همکاری های خود با ایران اتفاق نظر دارند و مصمم هستند در سطوح بالاتری با ایران همکاری کنند. بی شک سفر وزیر امور خارجه مصر به ایران نیز نشان دهنده عزم کشورهای عربی برای تصحیح مسیر گذشته روابط با ایران است.

 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده