طرح آتش بس ادعایی آمریکا/ بایدن درصدد دفاع از نتانیاهو-راهبرد معاصر
سعدالله زارعی، تحلیلگر مسائل غرب آسیا در گفت‌وگو با «راهبرد معاصر» تشریح کرد:

طرح آتش بس ادعایی آمریکا/ بایدن درصدد دفاع از نتانیاهو

سعدالله زارعی، تحلیلگر مسائل غرب آسیا با بیان اینکه رئیس جمهور آمریکا با طراحی آمریکایی طرح آتش بسی که در قاهره تصویب شده بود نمی‌تواند دستاوردی برای پایان جنگ غزه کسب کند، گفت: مشکل اساسی نخست وزیر رژیم صهیونیستی و سیاست‌هایش است که باید متوقف و مهار شود.
سعدالله زارعی؛ تحلیلگر مسائل غرب آسیا
تاریخ انتشار: ۱۱:۵۱ - ۱۳ خرداد ۱۴۰۳ - 2024 June 02
کد خبر: ۲۴۳۴۹۵

طرح آتش بس ادعایی آمریکا/ بایدن درصدد دفاع از نتانیاهو

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا مدعی شد تل‌آویو پیشنهاد جدیدی برای آتش بس و بازگرداندن اسیران ارائه کرده و به حماس منتقل شده که مرحله نخست آن شامل آتش‌بس، عقب‌نشینی رژیم صهیونیستی از غزه و آزادی شماری از اسیران است.


این طرح در حالی ارائه شده که رئیس جمهور آمریکا در 9 ماه گذشته شریک اصلی‌ جنایت های رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه است و با ارسال ده‌ها هزار تن سلاح و مهمات، ارسال گسترده منابع مالی و حمایت‌های بی‌دریغ سیاسی و دیپلماتیک از این رژیم برای حمله به منطقه بسیار کوچک غزه تمام قد وارد میدان شد. آمریکا حالا پس از نابودی کامل این منطقه به وسیله تروریست‌های چندملیتی صهیونیست مدعیِ حمایت از طرحی شده که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی برای پایان جنگ و آتش‌بس در غزه ارائه کرده است.

آمریکایی ها مدعی ارائه طرح جدیدی برای توقف آتش بس درآستانه کارزار انتخاباتی آمریکا شده اند، در حالی که طرح جدید نیست


سعدالله زارعی، تحلیلگر مسائل غرب آسیا درباره طرح آتش بس ارائه شده از سوی رئیس جمهور آمریکا مبتنی بر طرح اولیه آتش بس 6 ماهه به «راهبرد معاصر» گفت: طرح آتش بسی که به نام بایدن منتشر و رسانه ای شده است، پیش تر مطرح شده و ناظر بر دوره آتش بس ۱۲۴ روزه بود که بنا به دلایلی به نتیجه نرسید.

 


وی افزود: طرح منتسب به رئیس جمهور آمریکا که در وهله نخست بر 6 ماه آتش بس و بازگشت مردم غزه و آزادی اسیران و گروگان های دو طرف تأکید می کند، پیشتر از سوی سران رژیم صهیونیستی و حماس امضا شده بود، اما در نهایت نتانیاهو با تجاوز به رفح مانع از اجرای توافق شد.


تحلیلگر مسائل غرب آسیا عنوان کرد: آمریکایی ها مدعی ارائه طرح جدیدی برای توقف آتش بس درآستانه کارزار انتخاباتی آمریکا شده اند، در حالی که طرح جدید نیست، بلکه  همان طرح معروف به دوحه است و با قبض و بسط دیگری آن را از آن خود می دانند.


زارعی گفت: بایدن با آمریکایی کردن طرحی که پیش تر در قاهره تصویب شده بود، نمی تواند دستاوردی با عنوان پایان دادن به جنگ غزه کسب کند، زیرا به خوبی می داند مشکل اساسی نتانیاهو و کابینه صهیونیستی است که باید سر جای خود نشانده و مهار شوند.

مشخص است اگر آمریکایی‌ها اراده ای برای پایان دادن به جنگ و کشتار مردم مظلوم غزه داشته باشند، کار را باید از صهیونیست ها کلید بزنند


وی یادآور شد: اگر آمریکایی‌ها اراده‌ای برای پایان بخشیدن به جنگ غزه دارند و می توانند با اعمال فشار به رژیم صهیونیستی جنگ را پایان دهند، به ارائه چنین طرح هایی نیاز نیست. آنها باید کار را تمام و رژیم صهیونیستی را وادار به آتش بس کنند، زیرا صهیونیست ها این موضوع مهم را کتمان نکردند که جنگ در چارچوب بین المللی مدیریت می‌شود و نظر آمریکایی‌ها در این جنگ بسیار تعیین کننده است.

 


تحلیلگر مسائل غرب آسیا تصریح کرد: مشخص است اگر آمریکایی‌ها اراده ای برای پایان دادن به جنگ و کشتار مردم مظلوم غزه داشته باشند، کار را باید از صهیونیست ها کلید بزنند، نه اینکه شروطی مطرح کنند که پیش تر ارائه شده، اما به نتیجه خاصی نرسیده بود.


زارعی عنوان کرد: با توجه به صداقت نداشتن و پایبند نبودن آمریکا و رژیم صهیونیستی به تعهدات و توافقنامه های بین المللی و اینکه به اجرای توافق نامه های بین المللی وقعی نمی نهند، درباره افق پیش روی چنین طرح هایی که درنهایت و به زودی بتواند به انعقاد توافق منجر شود و صهیونیست ها پای آن بایستند، بد گمانی وجود دارد. بعید به نظر می آید طرح آمریکا درباره تحقق آتش بس به نتیجه روشنی دست یابد.

 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده