نگرانی شدید تل‌آویو نسبت به انسداد شریان اقتصادی و تجاری-راهبرد معاصر
یمن: ناوهواپیمابر را هدف قرار دادیم/سرنگونی جنگنده آمریکایی الجولانی: گروه‌های نظامی در نهاد واحدی ادغام خواهند شد دیدار سفیر چین در ایران با علی لاریجانی بازگشایی سفارت قطر در دمشق پس از ۱۳ سال توضیحات عراقچی در خصوص بازدید از برخی اماکن تاریخی-مذهبی در قاهره آمریکا جایزه ۱۰ میلیون دلاری بر سر الجولانی را لغو کرد فایننشال تایمز: ترامپ به حمایت از اوکراین ادامه خواهد داد جزئیات دیدار الجولانی با هیئت آمریکایی در دمشق هشدار وزیر خارجه عراق: داعش در حال سازماندهی مجدد خود است وزارت خارجه آمریکا زندان قزل حصار و ۴ نهاد مرتبط با تجارت نفت ایران را تحریم کرد گروه‌های مسلح تحریرالشام وارد مرز‌های رقه شدند حمله به کنسولگری اسرائیل در نیویورک تحریم‌های جدید آمریکا علیه ناوگان دریایی پنهان ایران پزشکیان در دیدار اردوغان: کمترین خدشه به تمامیت سرزمینی سوریه، به هیچ وجه قابل قبول نیست دیدار پزشکیان با نخست‌وزیر پاکستان/ دعوت شهباز شریف از رئیس‌جمهور برای سفر به پاکستان

نگرانی شدید تل‌آویو نسبت به انسداد شریان اقتصادی و تجاری

در سایه اعلام توقف باربری دریایی توسط بزرگترین شرکت حمل و نقل دریایی در جهان در دریای سرخ نگرانی صهیونیست ها نسبت به تشدید بحران اقتصادی افزایش یافته است.
تاریخ انتشار: ۱۵:۰۹ - ۲۵ آذر ۱۴۰۲ - 2023 December 16
کد خبر: ۲۱۸۷۱۲

به گزارش راهبرد معاصر، با اعلام توقف حرکت کشتی ها از سوی بزرگترین شرکت حمل و نقل دریایی در جهان (مرسک) در تنگه بابم المندب و کانال سوئز و دریای سرخ کارشناسان صهیونیست نگرانی خود را نسبت به افزایش هزینه های اقتصادی تحمیل شده بر رژیم صهیونیستی ابراز کردند.

 

بر اساس این گزارش، «هایلی هندلسمن» کارشناس اقتصادی روزنامه عبری زبان اسرائیل الیوم در این خصوص نوشت: نگرانی ها نسبت به اتخاذ اقدامات مشابه از سوی شرکت های دیگر افزایش یافته است.

 

یارون بن الی مدیر سایت عبری زبان واللا در این خصوص گفت: نگرانی های اقتصادی ما به امروز و دیروز مربوط نمی شود بلکه طی ۲ ماه گذشته این احساس در اسراییل افزایش یافته است.

 

وی در ادامه افزود: این مساله تنها به حمل و نقل دریایی مربوط نمی شود بلکه شاهد کاهش پروازهای هوایی در اسراییل هستیم. این روند در نهایت باعث کند شدن عملیات خرید و فروش اینترنتی و از دست رفتن مشتری ها در آمریکا و چین به میزان چهار برابر می شود.

 

یارون همچنین تاکید کرد: ما درخواست کالا از چین ثبت کرده ایم اما از یک ماه قبل تاکنون ارسال نشده اند. در خصوص آمریکا نیز باید بگویم که تقریبا پروازی به مقصد اسراییل وجود ندارد.

 

وی تصریح کرد: این بحران به حمل و نقل دریایی نیز کشیده شده و بی شک به افزایش قیمت ها و خالی شدن انبارها خواهد انجامید چرا که وقتی شرکتی به این بزرگی چنین تصمیمی می گیرد دیگر شرکت ها نیز اقدامات مشابهی خواهند داشت.

 

این تاجر صهیونیست اضافه کرد: ما شاهد افزایش قیمت ها در زمینه حامل های انرژی و مواد خام خواهیم بود چرا که این کشتی ها اکثرا مواد خام و خودرو به اسراییل منتقل می کردند. سال ۲۰۲۴ با مشکلات زیاد و خطرناکی از این دست آغاز می شود.

 

آدم فریدلر مدیر کل شرکت (Good Pharm) در این خصوص گفت: این اقدام شرکت مرسک می تواند بسیار تاثیرگذار باشد و در نهایت به افزایش قیمت باربری دریایی بیانجامد.

 

روز گذشته شرکت کشتی‌رانی بین‌المللی مرسک اعلام کرد که حمل و نقل دریایی خود را از مسیر دریای سرخ متوقف کرده است.

 

این تصمیم مرسک پس از آن اتخاذ شد که کشتی کانتینری مرسک جبل الطارق این هفته هنگام عبور از تنگه باب المندب با حملات ارتش یمن روبه‌رو شد.

 

ارتش یمن مسئولیت این حمله را بر عهده گرفت و اعلام کرد که ابتدا به کشتی قبل از اینکه مستقیما با موشک به آن حمله شود، هشدار داده بود.

 

تعلیق عبور شرکت مرسک از دریای سرخ بر عبور بیش از ۷۰ درصد کشتی‌های کانتینری تاثیر خواهد گذاشت و مشخص نیست که مسیر اصلی کشتیرانی در دریای سرخ چه زمانی به فعالیت عادی خود بازمی‌گردد.

 

پیش از این یمن اعلام کرده بود که کلیه کشتی‌ها و نفتکش‌ها به مقصد اراضی اشغالی را هدف قرار خواهد داد، هرچند ارتش یمن تاکید کرده که با دیگر کشتی‌ها به سایر مقاصد کاری نخواهد داشت و مسیر عبور برای دیگر مقاصد آزاد است.

 

کمی پیش‌تر نیز «الیعیزر میروم» فرمانده پیشین نیروی دریایی ارتش رژیم صهیونیستی در سخنانی اذعان کرده بود که یمن توانسته محاصره دریایی را به این رژیم تحمیل کند. میروم با اشاره به حجم بالای کالاهایی که رژیم صهیونیستی از طریق دریا به داد و ستد آنان می‌پردازد، اعلام کرد: ۹۵ درصد از کالاهای داخلی و خارجی اسراییل از دریا می‌گذرند./ مهر

ارسال نظر