حماس توپ آتش‌بس غزه را در زمین اسرائیل انداخته است-راهبرد معاصر
واکنش روسیه به تصمیم آمریکا برای استقرار سامانه موشکی در آلمان سید حسن نصرالله: هدف غرب لطمه زدن به ارزش‌های مرتبط با جهاد، شهادت و مقاومت بود واکنش ایران به ادعای استفاده از تسلیحات تهران توسط یمن آمریکا تحریم‌هایی را علیه رژیم صهیونیستی اعمال کرد طعنه رهبر انصارالله به فرار ناو آمریکایی: شما از شیر غران، گریخته‌اید، نه یک موش! نتانیاهو: هر توافقی باید به اسرائیل اجازه دهد به جنگ بازگردد موافقتنامه جامع همکاری ایران و روسیه بزودی امضا می‌شود استقرار سفیر جمهوری آذربایجان در تهران در آینده نزدیک حماس: تاکنون هیچ خبر جدیدی درباره مذاکرات به ما داده نشده است سرنگونی پهپاد رژیم صهیونیستی در شمال نوار غزه قالیباف و پوتین دیدار کردند سرویس اطلاعات خارجی روسیه: واشنگتن به دنبال جایگزین برای زلنسکی است وضعیت زندانیان ایرانی محور گفت‌وگوی سفیر ایران و معاون وزیر دادگستری ترکیه واکنش کرملین به بیانیه پایانی نشست ناتو قرارداد یک میلیارد دلاری مراکش با رژیم صهیونیستی در بحبوحه جنگ در غزه

حماس توپ آتش‌بس غزه را در زمین اسرائیل انداخته است

سخنگوی جنبش حماس با تاکید بر «نگاه مثبت» به هر طرحی که نسل‌کشی در غزه را متوقف کند، توپ آتش‌بس را به زمین اسرائیل انداخت و اعلام کرد که گام بعدی را باید تل‌آویو بردارد.
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۶ - ۱۳ خرداد ۱۴۰۳ - 2024 June 02
کد خبر: ۲۴۳۶۲۹

به گزارش راهبرد معاصر؛ در نخستین واکنش پس از اظهارات جمعه شب رئیس‌جمهور آمریکا جو بایدن در خصوص ارائه طرح آتش‌بس جدید از سوی کابینه نتانیاهو، رئیس جمهور مصر عبدالفتاح السیسی از اهمیت یکپارچه کردن تلاش‌های بین‌المللی برای توقف جنگ غزه و جلوگیری از گسترش پیامدهای انسانی و امنیتی آن تاکید کرد و بر لزوم تعامل جدی همه طرف‌ها برای دستیابی به توافق آتش‌بس تاکید کرد. وی در در دیدار با سناتور آمریکایی لیندسی گراهام در خصوص «خطر ادامه عملیات نظامی اسرائیل در شهر رفح» برای امنیت منطقه هشدار داد.

 

نشست درباره بازگشایی گذرگاه رفح
رسانه‌های مصری اعلام کردند که امروز یکشنبه یک نشست آمریکایی، مصری و اسرائیلی در قاهره به منظور فعالسازی گذرگاه رفح در سایه پافشاری قاهره بر ضرورت عقب‌نشینی کامل اسرائیل از این گذرگاه برگزار خواهد شد. 

 

رسانه های دولتی مصر به نقل از یک «منبع عالی رتبه» گفتند که مصر «موضع قاطع و ثابت خود مبنی بر عدم گشایش گذرگاه رفح تا زمانی که اسرائیل کنترل طرف فلسطینی آن را در دست دارد، اعلام» و تاکید کرده که اسرائیل طرف مسؤول نتایج این بسته ماندن گذرگاه رفح و بحران انسانی در نوار غزه است. 

 

این منبع در خصوص مذاکرات آتش‌بس گفت: «تلاش‌های فشرده مصر برای بازگشت به روند مذاکرات آتش‌بس در غزه با توجه به پیشنهاد اخیر آمریکا در جریان است».

 

موضع قاطع حماس درباره پیشنهاد آتش‌بس
جنبش حماس از همان ابتدا از طرحی که جو بایدن به عنوان پیشنهاد اسرائیل برای آتش‌بس در غزه یاد کرده استقبال و آن را «مثبت» ارزیابی کرد اما در عین حال تاکید کرد که آماده تعامل بر سر هر طرحی است که پیشنهاد آتش‌بس دائم، خروج کامل نیروهای اسرائیل از غزه، بازسازی منطقه و بازگشت آوارگان را می‌دهد. 

 
 اما دفتر نتانیاهو در بیانیه‌ای گفت که جنگ در غزه تا زمان اتمام ظرفیت حماس برای جنگ‌افروزی و حکمرانی ادامه خواهد داشت و نخست‌وزیر اسرائیل به تیم مذاکره‌کننده اجازه داده کلیات طرح خود برای تحقق این هدف را ارائه کنند.
 
 اظهاراتی که موجب شد جنبش جهاد اسلامی در بیانیه خود تاکید کند که «به دیده تردید» به آنچه رئیس جمهور آمریکا مطرح کرده، می‌نگرد.

 

 سخنگوی رسمی حماس جهاد طه امروز در گفت‌وگو با «العربی الجدید» با اشاره به موضع‌گیری مثبت و منعطف رهبری حماس در قبال طرح پیشنهادی که بایدن از آن سخن می‌گفت، تصریح کرد: گام بعدی باید از سوی اسرائیل باشد که همچنان سیاست سازش ناپذیری، تعلل و رد هرگونه آتش بس دائمی یا پایدار را دنبال می‌کند.

 

وی درباره آنچه از سوی دفتر بنیامین نتانیاهو صادر شده نیز گفت که «این امر نشان‌دهنده آن بود که وی تمایلی به آتش‌بس ندارد و برای قرار دادن سرفصل‌های عریض برای تبادل اسرا به تیم مذاکره کننده اسرائیلی چراغ سبز نشان داده امری که بیانگر سیاست خنثی‌سازی هرگونه پیشنهاد یا ابتکار منجر به آتش‌بس دایمی و پایدار است».

 

سخنگوی رسمی حماس درباره اوضاع در شهر رفح و عملیات ارتش اشغالگر در گذرگاه مرزی این شهر نیز گفت که « باید اوضاع به حالت قبل برگردد تا کاروان های امدادی وارد رفح شوند و تردد مسافران از طریق این گذرگاه تسهیل شود. حاکمیت و کنترل کامل بخش فلسطینی گذرگاه رفح باید به تمام معنا به فلسطینی ها بازگردد و این باید برای طرف اسرائیلی و میانجیگرها روشن باشد».

 

جهاد طه تاکید کرد که حماس به همه ابتکاراتی که منجر به آتش بس و عقب نشینی اسرائیل از نوار غزه شود به دیده مثبت می‌نگرد و از آن استقبال می‌کند و همچنان امیدوار است که جامعه بین‌الملل به وظایف خود در قبال  قتل عام و جنایات هولناک اسرائیل که تا به امروز نیز ادامه دارد، عمل کند./ تسنیم

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار