نابینایان باز هم جایی در «آزمون معلمی» ندارند!-راهبرد معاصر

نابینایان باز هم جایی در «آزمون معلمی» ندارند!

عضو هیأت مدیره شبکه ملی شمنا به تکرار عدم پذیرش نابینایان و کم بینایان در آزمون استخدامی معلمی انتقاد کرد و گفت: اگر مخالف حضور نابینایان و کم بینایان در آزمون معلمی بودند در دفترچه قید می شد که نابینایان مطلق وکم بینا نمی توانند شرکت نکنند.
تاریخ انتشار: ۱۴:۳۲ - ۲۰ خرداد ۱۴۰۳ - 2024 June 09
کد خبر: ۲۴۴۵۲۱

به گزارش راهبرد معاصر، «سال گذشته هم ما را در کمیسسون پزشکی به دلیل نابینایی رد کردند و گفتند "نابینایان صلاحیت ندارند"؛ این در حالی است که کارت معلولیت خودش کمیسیون پزشکی و متعبر است. سازمان سنجش و آموزش و پرورش می دانند ما نابینا هستیم و هنگام آزمون برای ما منشی می فرستند چگونه وقتی وارد مرحله استخدامی می شویم به دلیل نابینایی ما را رد می کنند؟؛ این بخشی از اظهارات حسن جهاندار، متقاضی دارای معلولیت و پذیرفته شده آزمون آموزگاری استثنایی است که به تازگی به رد شدنش در کمیسیون پزشکی آموزش و پرورش واکنش نشان داده است.

 

در همین حال؛ کمپینی ایجاد شده که نقدی به ماجرای پذیرفتن افراد دارای معلولیت بینایی در آموزش و پرورش دارد، آنطور که مدیران کمپین روایت می‌کنند: «به رغم قبولی تعدادی از متقاضیان معلول در آزمون استخدامی معلمی مدارس استثنائی و عادی طی سال‌های متوالی، متاسفانه در مرحله مصاحبه حضوری، کمیسیون پزشکی آموزش و پرورش در اقدامی غیرقانونی و تبعیض‌آمیز تمامی متقاضیان معلول را به دلیل معلولیت بینایی از ادامه مراحل استخدامی منع کرده‌اند و به مرحله مصاحبه جهت احراز شایستگی و توانایی نرسیدند و بدین طریق سهمیه قانونی حق اشتغال معلولان را بدون ادله قانونی تضییع کرده‌اند.»مدیران این کمپین اضافه می کنند: وزارت آموزش و پرورش از جمله دستگاه‌هایی  است که به قانون سهمیه سه درصدی اشتغال معلولان توجهی نداشته و صرفاً به دلیل وضعیت جسمی معلولان که در قانون لحاظ شده بدون ادله قانونی ازاستخدام معلولان نه تنها در بخش آموزشی مدارس استثنائی که حتی در سایر قسمت‌هایی که این افراد توانایی لازم را دارند خودداری می‌کند.


قانون درباره استخدام معلولان چه می‌گوید؟
قانون حمایت از حقوق معلولان 34 ماده قانونی دارد که تبصره 1 ماده 15 به  موضوع مجوزهای استخدامی اشاره دارد؛ این ماده قانونی تأکید می کند که دولت موظف است 3درصد از استخدام های دولتی، و عمومی بودجه بگیر را به افراد دارای معلولیت اختصاص دهد، اما با این حال وزارت آموزش و پرورش به عنوان یکی از وزارتخانه‌های دولتی، نابینایان و کم بینایان را پس از قبولی در آزمون های کتبی، به بهانه نابینا بودن در کمیسیون های پزشکی رد می کنند. سال گذشته هم در همین ایام بود که جامعه افراد دارای معلولیت نابینایی به رد شدنشان در آزمون استخدامی واکنش نشان دادند. مدیرعامل شبکه ملی افراد دارای معلولیت بینایی در اعتراض به رد شدن نابینایان در  آن آزمون استخدامی آموزش و پرورش گفت: این استخدام برای معلولان جسمی حرکتی و ناشنوایان و... صورت می‌گیرد اما اغلب نابینایان را به بهانه‌های مختلف رد می‌کنند.حمید جعفری با انتقاد از وزارت آموزش و پرورش درباره سیاست‌های این سازمان در قبال افراد نابینا، گفت: ما از وضعیت موجود در قبال نابینایان به شدت معترضیم و نامه‌ای به رئیس جمهور در تیرماه سال جاری و وزیر آمورش و پرورش ارسال کرده‌ایم.


تکرار رد شدن نابینایان در آزمون استخدامی معلمان
فاطمه عباسی، معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور هم خاطرنشان کرد: «متأسفانه بر اساس اطلاعات واصله مکاتبات ادارات کل بهزیستی تعدادی از استان‌ها انجمن‌های افراد دارای معلولیت و مراجعات حضوری و تلفنی علیرغم ثبت نام این عزیزان بر اساس شرایط مندرج در دفترچه آزمون استخدامی و پذیرفته شدن در آزمون کتبی وزارت آموزش و پرورش طبق ضوابط و مقررات مقرر اکثر پذیرفته شدگان دارای معلولیت به دلایلی از حق قانونی خود محروم و از روند چرخه استخدام خارج می‌شوند، انتظار می‌رود ضمن بررسی مشکلات پیش آمده و ارائه گزارش مستندی از فرایند اجرای مصاحبه این افراد توضیحات مستدلی در خصوص علل حذف این عزیزان از روند مصاحبه به این حوزه ارسال دارند.»در نهایت خداکرم عضو هیأت مدیره شبکه ملی شمنا از مساعدت آموزش و پرورش برای حضور متقاضیان در مصاحبه و کمیسیون های پزشکی سال 1402 خبر داد.

 

اما امسال نیز خداکرم عضو هیأت مدیره شبکه ملی شمنا در گفت وگو با فارس به تکرار عدم پذیرش نابینایان و کم بینایان در آزمون استخدامی آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: اگر  مخالف حضور نابینایان و کم بینایان در آزمون استخدامی بودند هیچ گاه نمی آمد ابزارهای مناسب برای آزمون را در اختیار نابینایان قرار دهد،از طرفی دیگر هم در دفترچه قید نشده که نابینایان مطلق وکم بینا نمی توانند شرکت نکنند، این در حالی است که پس از ثبت نمام و قبولی نابینایان و کم بینایان در آزمون، آموزش و پرورش اصلاحیه ای داخلی وضع کرده است که این متقاضیان باید توانایی تدریس داشته باشند. این بچه ها از طریق سهمیه 3درصدی حضور پیدا کرده اند و این به آن معناست که این ها دارای معلولیت هستند.


صدای شهرستانی‌ها به گوش آموزش و پرورش نرسید
وی با اشاره به پذیرش برخی از نابینایان و کم بینایان در آزمون استخدامی سال گذشته آموزگاران ،گفت: پس از آن که جلسه ای مشترک با مسئولان آموزش و پرورش و بهزیستی داشتیم، برخی ازمتقاضیان تهران، فارس و اصفهان به مصاحبه فراخوانده شدند اما متقاضیان شهرستانی از این مصاحبه ها جا ماندند و یا استان‌ها با حضور آنها ممانعت کردند. امسال هم دوباره همین اتفاق مکرر رخ داده است، همان داوطلبی که سال گذشته در آزمون ثبت نام کرده نمره کتبی بسیار بالایی گرفته و به امید آنکه شاید امسال قانون رعایت شود اما دریغ از حمایت؛ لازم است که حمایتی از آنها شود./ 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده