لاوروف: نقش بریکس در حل مشکلات جهانی افزایش می‌یابد-راهبرد معاصر
واکنش نمایندگی ایران به تحریم‌های خزانه داری آمریکا توافقات مالی ایران و روسیه از ماه آینده اجرایی خواهد شد مسکو: قرارداد جدیدی برای همکاری با ایران امضا خواهد شد وزیر جنگ اسرائیل: ایران بزرگ‌ترین تهدید برای آینده دنیاست اسماعیل هنیه: حمله به خانواده‌ام منجر به تغییر مواضع مقاومت نخواهد شد شرط سازمان ملل برای تداوم کمک‌ به غزه وزیر دفاع آمریکا از تشدید تنش‌ها در مرز لبنان ابراز نگرانی کرد تحریم‌های آمریکا علیه ۵۰ شخص و نهاد به بهانه ارتباط با ایران تأکید وزیر خارجه نپال بر تقویت مناسبات دوجانبه با ایران هشدار کرملین به ارمنستان: با پیوستن به اتحادیه اروپا بازار روسیه را از دست خواهید داد تأکید وزیر خارجه کویت بر توسعه روابط با ایران تاکید باقری بر عزم جدی تهران در توسعه روابط با ریاض جلسه شورای امنیت با محوریت تحولات نوار غزه آغاز مذاکرات عضویت اوکراین در اتحادیه اروپا حملات پهپادی و موشکی مقاومت لبنان به شمال اراضی اشغالی

لاوروف: نقش بریکس در حل مشکلات جهانی افزایش می‌یابد

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه روز دوشنبه طی سخنرانی در نشست وزیران خارجه کشورهای عضو بریکس گفت که انتقال به نظم جدید جهانی، یک عصر طول خواهد کشید.
تاریخ انتشار: ۱۴:۳۹ - ۲۱ خرداد ۱۴۰۳ - 2024 June 10
کد خبر: ۲۴۴۷۲۶

به گزارش راهبرد معاصر، «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه فدراسیون روسیه امروز (دوشنبه) گفت که نقش گروه سیاسی-اقتصادی «بریکس» در حل بحران‌های جهانی افزایش خواهد یافت.

 

لاوروف طی سخنرانی در شورای وزرای خارجه کشورهای عضو بریکس در شهر «نیژنی نووگورود» واقع در روسیه توضیح داد: «من متقاعد شده‌ام که بریکس بدون هیچ مانعی پیش می‌رود، زیرا نقش آن در حل مشکلات جهانی افزایش خواهد یافت». 

 

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، وی در این‌باره اظهار داشت: «این امر، با افزایش مداوم تعداد کشورهایی که علاقه واقعی به پیوستن به کار انجمن ما نشان می‌دهند، تأیید می‌شود».

 

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه تصریح کرد که بریکس یکی از گروه‌هایی است که در آن، اصول همکاری برابر یعنی احترام متقابل، شفافیت، عمل‌گرایی، همبستگی، تداوم و اجماع، در عمل اجرا می‌شود و نه فقط در کلام.طبق این گزارش، لاوروف در ادامه گفت که گذار به نظم نوین جهانی، یک دوره تاریخی کامل را می‌طلبد و مسیر آن نیز هموار نخواهد بود.

 

وی در این‌باره توضیح داد: «گسترش بریکس تأییدی آشکار بر روند شکل‌گیری نظم جهانی چندقطبی است. مراکز جدیدی برای اتخاذ تصمیمات سیاسی مهم در سطح جهانی از میان کشورهای جنوب و شرق جهانی، از کشورهای اکثریت جهان در حال ظهور هستند».

 

اسپوتنیک به نقل از این مقام روس نوشت: «این کشورها از شیوه زندگی عادلانه‌تر مبتنی بر برابری حاکمیتی دولت‌ها و تنوع تمدنی حمایت می‌کنند. گذار به نظم نوین جهانی یک دوره تاریخی کامل را می‌طلبد و دشوار نیز خواهد بود».


لاوروف در ادامه تاکید کرد: «آمریکا و متحدانش از تلاش برای حفظ سلطه‌گری خود و آهسته‌کردن فرآیندهای عینی شکل‌گیری چندقطبی دست برنمی‌دارند و از ابزارهای اقتصادی به عنوان سلاح استفاده می‌کنند».

 

بر این اساس، وی با بیان اینکه غرب در استفاده از قوه قهریه تردید نمی‌کند، افزود: «آنها از طریق فشار تحریم‌ها و باج‌گیری مالی، سعی می‌کنند بر انتخاب مدل‌های توسعه و شرکای تجاری توسط دولت‌های مستقل تأثیر بگذارند. نمونه‌های آن نیز برای همه شناخته شده است»./ فارس

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده