به گزارش راهبرد معاصر؛ عباس علیآبادی وزیر صنعت، معدن و تجارت در بیست و دومین همایش روز ملی حمایت از مصرفکنندگان و تولیدکنندگان، اظهار کرد: هیچ تفاوتی بین حمایت از مصرفکننده و تولیدکننده نیست؛ آنچه باید بین این دو حاکم شود اخلاق است و اگر اخلاق رعایت نشود، معامله درست انجام نمیشود. اخلاق همان صداقت و انصاف است؛ از این رو باید تولیدکنندگان و فروشندگان اطلاعات درست و همه مسائل مربوط به کالاها را در اختیار مصرفکننده قرار دهند.
وی با اشاره به لزوم رعایت موازین دینی در معامله، گفت: اگر معاملهای بین مشتری و فروشنده انجام شد که هر دو طرف راضی باشند و یکی بر دیگری مغلوب نشود، این معامله درست و در غیر این صورت معامله باطل است.
علیآبادی بیان کرد: اگر کالایی دارای کیفیت لازم نیست، این موضوع حتماً برای خریدار تبیین شود تا متضرر نشود.
حسین فرهیدزاده رئیس سازمان مصرف کنندگان و تولید کنندگان نیز در این مراسم گفت: در یک ماه اخیر 423 هزار بازرسی انجام داده ایم که منجر به 12 همت پروانه تعزیراتی شد همچنین از ابتدای طرح نوروزی تاکنون ارزش پروندههای تعزیراتی به 20 همت رسیده است.
وی افزود: 7 هزار ناظر افتخاری در سازمان حمایت از مصرفکنندگان داریم که میتوانند به سامانه وزارت صمت متصل شوند.
رئیس سازمان حمایت از مصرفکنندگان و تولیدکنندگان با بیان اینکه مراسم امروز با هدف گرامیداشت شهدای خدمت برگزار شده است، افزود: شهید آیتالله رئیسی هر روز قیمت کالاها را پیگیری میکردند و تاکید ویژهای بر حمایت از حقوق مصرفکنندگان داشتند لذا امروز از بنگاههایی که به منویات شهید آیتالله رئیسی توجه داشتهاند نیز تقدیر میشود.
معاون وزیر صمت گفت: برای معرفی شرکتهای برتر در همایش امروز از شرکتهای دانش بنیان نیز بهره گرفتهایم و وضعیت شرکتها در کیفیت کالا و پاسخگویی به مشتریان و سایر موارد را مورد بررسی قرار دادهایم.
مهدی فرحی قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی نیز در این مراسم اظهار کرد: کم فروشی در ابعاد مختلفی معنا دارد. امروزه ادبیات دنیا تحت عنوان مدیریت رضایت مشتری و شاخصهای ارزیابی رضایت مشتری طبقه بندی شده است.
وی افزود: بر این اساس بزرگترین شاخص حمایت از مصرف کننده کیفیت است که خود آن پنج شاخص شامل کیفیت محصول، قیمت مناسب، تحویل به موقع، خدمات پس از فروش و تنوع محصول دارد.
وی با بیان اینکه باید مکانیزمی برای شنیده شدن صدای مشتری وجود داشته باشد، تصریح کرد: هزینه کیفیت سه گام دارد که اولین آن پیشگیری است. بر این اساس مشکل یک محصول تولیدی باید هزینههای کیفیت برطرف شود.
فرحی با بیان اینکه هرینههای توزیع در ایران بیش از دو برابر استاندارد جهان است و علت آن هم سازوکار سنتی است، گفت: نرخ میانگین هزینههای توزیع در جهان 18 درصد است. اما در ایران هزینه زیادی به جیب دلالها میرود.
بنابراین گزارش در این مراسم با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت از 30 تولیدکننده و شرکت برتر با اهدای جایزه ملی تقدیر شد./تسنیم