تصویر روز ناسا: سحابی باشکوه شیر با تابش دو ستاره پرجرم + عکس-راهبرد معاصر

تصویر روز ناسا: سحابی باشکوه شیر با تابش دو ستاره پرجرم + عکس

آیا سحابی شیر (با نام علمی Sh۲-۱۳۲) حاکم واقعی صورت فلکی قیفاووس است؟ این سحابی باشکوه که ظاهر سلطان جنگل را به ذهن متبادر می‌کند، با تابش دو ستاره پرجرم روشن شده است که جرم هرکدام ۲۰ برابر بیشتر از خورشید ماست.
تاریخ انتشار: ۲۲:۵۹ - ۲۱ خرداد ۱۴۰۳ - 2024 June 10
کد خبر: ۲۴۴۸۲۶

به گزارش راهبرد معاصر؛ ماده پرانرژی سحابی که از پوسته‌های منبسط‌شونده گاز یونیزه‌شده تشکیل شده، هم به لطف برانگیختگی حاصل از تابش ستارگان نورافشانی می‌کند و هم به‌اندازه کافی فشرده هست که تحت تأثیر جاذبه گرانشی خود، منقبض شود و ستارگان تازه‌ای را به وجود بیاورد.

بزرگی ظاهری سحابی شیر (Sh۲-۱۳۲) اندکی بیشتر از قرص کامل ماه (نیم درجه) است. این سحابی نشری (نورافشان) با فاصله ۱۰هزار سال نوری در صورت فلکی قیفاووس واقع شده است.

قیفاووس (سفئوس) در اساطیر یونانی، پادشاه سرزمینی افسانه‌ای به نام «اتیوپیا» در شرق مدیترانه بود که صدالبته ارتباطی به کشور امروزی اتیوپی در شرق آفریقا ندارد. «کاسیوپیا» (ذات‌الکرسی)، «آندرومدا» (امرأة‌المسلسله)، «پرسئوس» (برساوش) و پگاسوس (فرس اعظم) از دیگر صورت‌های فلکی مرتبط با افسانه قیفاووس در اساطیر یونان، همگی در همسایگی صورت فلکی قیفاووس در آسمان جای گرفته‌اند. / خبرآنلاین

 

تصویر روز ناسا: سحابی باشکوه شیر با تابش دو ستاره پرجرم + عکس

مطالب مرتبط
ارسال نظر
تحلیل های برگزیده