باقری: بحث میدان گازی آرش بین ایران و کویت در حال پیگیری است-راهبرد معاصر

باقری: بحث میدان گازی آرش بین ایران و کویت در حال پیگیری است

سرپرست وزارت خارجه در حاشیه جلسه امروز هیات دولت، گفت: بحث میدان گازی آرش بین ایران و کویت در حال پیگیری است.
تاریخ انتشار: ۱۳:۱۴ - ۲۳ خرداد ۱۴۰۳ - 2024 June 12
کد خبر: ۲۴۵۱۰۲

به گزارش راهبرد معاصر؛ علی باقری سرپرست وزارت خارجه در حاشیه جلسه هیات دولت، گفت: حضور ایران در بریکس میراث گرانقدر و مهم آیت‌الله‌رئیسی و امیرعبداللهیان است.


وی افزود: حضور ایران در بریکس اهمیت راهبردی در پیشبرد اهداف سیاست خارجه جمهوری اسلامی دارد.


باقری تاکید کرد: آیت الله رئیسی تاکید ویژه ای داشت که عضویت ایران در مجموعه بریکس در موعد مقرر نهایی شود که با پیگیری های به عمل آمده انجام شد.


سرپرست وزارت خارجه عنوان کرد: بحث میدان گازی آرش بین ایران و کویت در حال پیگیری است؛ این یک مساله رسانه‌ای نیست.


وی افزود: هیچ وقفه‌ای در مسیر نهایی‌سازی سند جامع ایران و روسیه ایجاد نشده و روند عادی خود را طی می‌کند. 


باقری ادامه داد: این سند مدتی است در حال بررسی کارشناسی بین دو طرف ایرانی و روسیه است. باید نشست کارشناسی دیگر برگزار شود تا سند نهایی شود .


وی در ادامه درباره اهمیت تداوم حمایت از غزه، تصریح کرد: ما در ارتباطات با همه کشورها مساله فلسطین، غزه و رفح را در صدر گفت و گوها قرار داده‌ایم. این مساله فراتر از جهان اسلام است و هیچ انسان آزاده‌ای این جنایات را نمی‌تواند تحمل کند. در عرصه های مختلف این موضوع را پی گیری می‌کنیم. در نشست بریکس هم یکی از مسائل اصلی، مساله غزه بود و مورد اشاره بیشتر کشورها قرار گرفت و پایان  دادن به جنایات صهیونیست ها و کمک رسانی سریع به مردم غزه مورد تاکید سایر کشورها هم بود. در دیدارهای دوجانبه هم این موضوع را پیگیری می‌کنیم. در گفت و گوهای تلفنی هم این موضوع را دنبال خواهیم کرد.


باقری در پاسخ به پرسش دیگری که چگونه انتخابات امریکا را رصد می‌کنید، گفت: همه تحولات بین الملی مورد توجه ماست. ایران به عنوان یک قدرت بر روندهای بین اللملی که می تواند تاثیر سلبی یا ایجابی داشته باشد را رصد می کند. کارگروه های مختلف در وزارت خارجه این روندها را دنبال می کند.
سرپرست وزارت خارجه درباره حکم دادگاه کانادایی درباره حادثه هواپیمای اوکراینی، گفت: یک مساله ای بود که توسط یک نهاد قضایی اوکراینی صادر شد که اهمیت ویژه‌ای در روند پیگیری پرونده در کانادا یا مراجع دیگر  خواهد داشت.


باقری درباره پیگیری بازداشت خبرنگار ایرانی در فرانسه نیز اظهارکرد: در حال پیگیری هستیم. با سفیرمان در فرانسه در این باره گفت‌وگو کردم و موضوع را در حال پیگیری هستم.


وی همچنین در خصوص گفت گو با وزیر خارجه عربستان درباره مراسم حج، گفت:در گفت‌وگو با وزیر خارجه عربستان بر برگزاری حج امن و سالم تاکید کردم. وی هم بر اراده کشورش بر حج امن و با آرامش تاکید داشت و امیدوارم در ادامه همکاری ها، اینگونه تعامل بین ایران و عربستان در ایام باقی مانده حج را  داشته باشیم./ فارس

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده