بازدارندگی هسته‌ای مهمترین عامل در سیستم امنیتی روسیه-راهبرد معاصر

بازدارندگی هسته‌ای مهمترین عامل در سیستم امنیتی روسیه

معاون وزیر امور خارجه روسیه گفت: بر اساس تجربه بدست آمده در درگیری نظامی با اوکراین و تحلیل رفتارهای کشورهای غربی و اقدامات ناتو، اکنون لازم شده برخی پارامترها در دکترین نظامی و دکترین هسته‌ای این کشور اصلاح و شفاف سازی شوند.
تاریخ انتشار: ۱۲:۳۷ - ۳۰ خرداد ۱۴۰۳ - 2024 June 19
کد خبر: ۲۴۶۰۵۸

به گزارش راهبرد معاصر، سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه  اعلام کرد که در حال حاضر عامل بازدارندگی هسته‌ای در سیستم امنیتی روسیه نقشی حیاتی و مهمی ایفا می‌کند.

 

او  عصر روز گذشته در یک کنفرانس مطبوعاتی در تاس، به مناسبت دهمین سالگرد انجمن علمی و کارشناسی بین المللی "مطالعات پریماکوف" با موضوعیت «روسیه در عرصه جهانی» در جمع خبرنگاران گفت: عامل بازدارندگی هسته‌ای نقش کلیدی در سیستم امنیتی ما بازی می‌کند - این مسئله غیرقابل انکار و شناخته شده است. شرکای ما و مخالفان ما به خوبی اهمیتی که ما به عامل بازدارندگی هسته‌ای قائل هستیم را درک می‌کنند.

 

معاون وزیر خارجه روسیه با اشاره به این واقعیت که وضعیت بین المللی به سمت وخامت بیشتر پیش رفته است،اعلام کرد که روسیه ممکن است دکترین هسته‌ای خود را با توجه به تهدیدات ناتو شفاف‌تر کند.  وی توضیح داد: تجارب بدست آمده اخیر از جمله در درگیری نظامی با اوکراین و تحلیل الگوی رفتاری غرب نشان می‌دهد که لازم است برخی پارامترها که در شرایط توصیف شده هم در دکترین نظامی و هم در دکترین هسته‌ای قابل اعمال هستند و اساس سیاست امنیتی در زمینه بازدارندگی هسته‌ای است، به روز شده و مورد بازنگری و اصلاح قرار بگیرند.

 

این دیپلمات این واقعیت را مورد توجه قرار داد که این مسئله مربوط به افزایش عناصر تهدید آمیز برای طرف روسی است. به گفته او، چنین اقدامی در حال انجام است،  او همچنین اطمینان داد که متخصصان روسی که مسئولیت بخش هسته‌ای را بر عهده دارند، قصد دارند از انجام سیستماتیک این کار اطمینان حاصل کنند.

 

پیش از این، روز گذشته ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو اعلام کرد که در حال بررسی موضوع رساندن تسلیحات هسته‌ای کشورهای عضو به وضعیت آمادگی رزمی است. به گفته او، این بحث به جهان یادآوری می‌کند که این بلوک هنوز یک "ائتلاف هسته‌ای" است. دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین در  واکنش به اظهارات دبیرکل ناتو یادآور شد که چنین اظهاراتی تشدید کننده بیشتر وخامت اوضاع کنونی است.

 

 معاون وزیر امور خارجه روسیه در این نشست مطبوعاتی همچنین اعلام کرد که تماس‌ها بین روسیه و ایالات متحده در سطح سیاست خارجی به حداقل مطلق کاهش یافته است.وی گفت: «تماس‌های ما با آمریکایی‌ها هم از نظر کمی و هم از لحاظ محتوا به حداقل ممکن کاهش یافته است.»

 

سرگئی ریابکوف یادآور شد: غرب فراموش کرده است که چگونه دیدگاه‌های جایگزین را بپذیرد و ناامید کننده شده که هرگونه تلاشی از جانب طرف روسی برای دستیابی به نتیجه در این زمینه نتیجه نمی دهد. من فکر می‌کنم غرب به‌عنوان یک مفهوم ژئوپلیتیکی دیگر ناامیدکننده شده و تلاشها برای دسترسی، انتقال برخی مواضع، رویکردها، ارزیابی‌ها و ملاحظات نتیجه‌ای ندارد.

 

این دیپلمات در عین حال تاکید کرد: واکنش فوری مخالفان ما به ابتکار صلح رئیس جمهور روسیه که می‌گویند «ولادیمیر پوتین اولتیماتوم داده»، نشان می‌دهد که غرب دیگر مهارت گرفتن و ضبط سیگنال هایی که از مسکو می رسد را از دست نداده است.

 

به عقیده او، بحران در روابط روسیه و کشورهای غربی بسیار طولانی خواهد بود. ریابکوف افزود: «یکی از دشوارترین وظایف پیش روی دستگاه سیاست خارجی روسیه این است که چگونه به درستی یک سیستم جدید مختصات ایجاد کند، چگونه بحران را در روابط با غرب جمعی مدیریت کند، برای اینکه واضح است که این وضعیت برای مدت بسیار طولانی ادامه خواهد داشت. چگونه می توان به انواع افراط و تفریط از سوی طرف مقابل واکنش نشان داد، آیا این کار ممکن است.»/ تسنیم

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار