عملکرد موفق دولت سیزدهم در زمینه رشد اقتصادی-راهبرد معاصر
محمد واعظ، کارشناس مسائل اقتصادی در گفت‌وگو با «راهبرد معاصر» مطرح کرد:

عملکرد موفق دولت سیزدهم در زمینه رشد اقتصادی

محمد واعظ، کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه نرخ رشد اقتصادی سه سال گذشته متکی به استفاده بیشتر از امکانات و افزایش امکانات ظرفیت‌های اقتصاد ایران بوده است، گفت: نرخ رشد بهره وری در دولت سیزدهم نشان می‌دهد از ظرفیت‌های اقتصادی به نحو مطلوبی استفاده شده و ظرفیت‌های جدیدی در اقتصاد به وجود آمده است.
محمد واعظ؛ کارشناس مسائل اقتصادی
تاریخ انتشار: ۱۹:۴۶ - ۳۰ خرداد ۱۴۰۳ - 2024 June 19
کد خبر: ۲۴۶۱۰۰

عملکرد موفق دولت سیزدهم در زمینه رشد اقتصادی

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: در هشت سال پایان دهه ۱۳۹۰ تولید ناخالص داخلی فراز و فرود داشت، پرنوسان و غیرقابل پیش‌بینی بود و در این دوره رکود داشتیم. روند نرخ رشد اقتصادی سالانه کشور در دهه ۱۳۹۰ پرنوسان بود و با وجود بهبود کوتاه‌مدت در سال‌های ۹۵ و ۹۶، اقتصاد شکننده شکل گرفت و نرخ رشد اقتصادی پایین رفت.


وی افزود: ‌عملکرد سال‌های ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ حکایت می‌کند اقتصاد ایران نرخ رشد اقتصادی باثبات در حوالی عملکرد بلندمدت خود رسیده است. بانک جهانی از عبارت «رشد پایدار و تاب‌آور» برای مسیر حرکت اقتصادی دولت به کار برده و این مسیر را تأیید کرده است. سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در دولت سیزدهم از دولت قبل بیشتر و دو برابر سال های برجام را نشان می دهد.

در سال ۱۴۰۲ نرخ رشد اقتصاد ایران به حدود پنج درصد رسید، ضمن اینکه چهار مرجع آماری داخلی و خارجی رشد اقتصاد ایران را تأیید کرده اند


محمد واعظ، کارشناس مسائل اقتصادی درباره رشد اقتصادی ایران در سه سال گذشته به استناد آمار داخلی و بین المللی به «راهبرد معاصر» گفت: برآیند نرخ رشد را می توان از افزایش میزان تولید و بهره‌وری عوامل تولید مشخص کرد. آنچه در رشد اقتصادی کشور از سال ۱۴۰۰ به بعد مؤثر بوده ناشی از رفتار دو متغیر مهم در اقتصاد کلان کشور است.

 


وی افزود: در سه سالی که از عمر دولت سیزدهم می گذرد، شاهد تغییرات عدیده ای در رشد اقتصادی حتی نسبت به دهه 90 هستیم. آمارها بیانگر این واقعیت مهم هستند که میانگین نرخ رشد سالیانه اقتصاد ایران از حدود 0.5 درصد در فاصله سال‌های ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۹ و نیز سال‌های ۱۴۰۰، ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ به عدد بالایی در مقایسه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی رسیده است.


کارشناس مسائل اقتصادی عنوان کرد: در سال ۱۴۰۲ نرخ رشد اقتصاد ایران به حدود پنج درصد رسید، ضمن اینکه چهار مرجع آماری داخلی و خارجی رشد اقتصاد ایران را تأیید کرده اند. دو مرجع آماری داخلی مرکز آمار و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و دو مرجع آماری خارج از کشورهمچون بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول از نرخ رشد بالای اقتصاد ایران درسه سال گذشته خبر دادند.


واعظ گفت: اندک اختلاف میان آمارهای مرجع آماری در ایران و خارج از کشور به دلیل اختلاف زمانی و محاسبات تقویمی است.

 

نرخ رشد اقتصاد ایران در سه سالی که ازعمر دولت سیزدهم می گذرد، در مقیاس های بین‌المللی بالا و در مقیاس های منطقه‌ای عالی ارزیابی شده است


وی درباره اهمیت تأیید رشد اقتصادی ایران به وسیله چهار مرجع آماری معتبر داخلی و خارجی تصریح کرد: وقتی چهار مرجع آماری معتبر رشد اقتصادی ایران را تأیید کنند نشان دهنده رویکرد ویژه به موضوعات مرتبط با اقتصاد است، زیرا رشد اقتصادی سرآغاز رشد رفاه معیشتی و توانمندی اقتصادی به شمار می رود.

 


کارشناس مسائل اقتصادی درباره ویژگی های رشد اقتصاد ایران تصریح کرد:  نرخ رشد ویژگی‌های مهمی دارد که باید بررسی شود. ویژگی نخست، اینکه رشد اقتصادی در سه سال گذشته فقط ناشی از فروش نفت نیست، بلکه صادرات غیر نفتی نیز در آمارها وجود دارد، بنابراین بخشی از رشد اقتصادی یاد شده ناشی از ارزش افزوده بخش‌های غیر نفتی است. درواقع رشد اقتصادی نسبتاً متوازنی رقم خورده که تحت تأثیر عملکرد عمده بخش‌های اقتصادی است و محدود به فروش نفت نیست.


 واعظ گفت: دوم اینکه نرخ رشد اقتصادی سه سال گذشته متکی به افزایش امکانات ظرفیت‌های اقتصاد ایران است؛ به طوری که نرخ رشد بهره وری در سال های اخیر حدود دو درصد و نرخ رشد تشکیل سرمایه ثابت ناخالص داخلی حدود ۶/۷ درصد بوده است. این موضوع نشان می دهد از ظرفیت‌های اقتصادی به نحو مطلوبی استفاده شده و ظرفیت های جدیدی در اقتصاد به وجود آمده است.


وی عنوان کرد: سومین ویژگی نرخ رشد اقتصادی اینکه خانوارهای ایرانی از این رشد به صورت برابر بهره مند شده اند، درحالی که پیش تر توزیع درآمد نابرابر بود.


عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان تصریح کرد: نرخ رشد اقتصاد ایران در سه سالی که ازعمر دولت سیزدهم می گذرد، در مقیاس های بین‌المللی بالا و در مقیاس های منطقه‌ای عالی ارزیابی شده است.

 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار